Goh, wat leuk... En de huur en vaste lasten worden dan zeker ook niet geindexeerd? Nee, helaas, dat weer wel.Geachte heer de Haan,
Inzake de huidige toestand op de financiele markten zijn wij genoodzaakt indexatie van uw pensioen dit jaar achterwege te laten. Uw pensioenuitkering zal daarom niet aan de inflatie worden aangepast.
Hoogachtend,
Deze brieven zijn puur fictief. Maar brieven met een dergelijke strekking zouden wel eens bij u (ja, u!) in de bus kunnen vallen. De financiele crisis biedt uitzicht op lastenverzwaringen, hogere belastingen, fiscalisering van de AOW.... en langer doorwerken voor minder geld later. Wie weet krijgt u niet eens een brief, maar wordt het verwerkt in een of ander waardeoverzicht waarvan het fonds hoopt dat u het ongelezen weggooit of in een of andere doos stopt.Geachte mevrouw van Uffelen,
Inzake de huidige toestand op de financiele markten zijn wij genoodzaakt de waarde van uw pensioen naar beneden bij te stellen. Dit betekent helaas dat u niet meer op uw 65e de vereiste 70% van uw gemiddelde salaris als pensioen kan ontvangen. U kunt ervoor kiezen door te werken na uw 65e dan wel een aanvullende polis bij ons af te sluiten. De kosten hiervan bedragen ongeveer 250 euro per maand.
Hoogachtend,
Maar.... hebt u zelf gekozen een pensioen op te bouwen bij het pensioenfonds? Nee, dat besloot de overheid voor u. Deelname is verplicht, maar dan zal het pensioenfonds ook goed op u geld passen.
'Maar...' zult u zeggen 'waarom moet ik dan extra betalen en genoegen nemen met minder?' Heel simpel, omdat de pensioenfondsen door de crisis zware verliezen hebben moeten incasseren. En ook natuurlijk omdat ze in Bernie Madoff hebben geinvesteerd. 'En toch moet ik ervoor opdraaien?' Ja, zo is het maar net!
De overheid heeft door de pensioenregeling verplicht te stellen verantwoordelijkheid genomen om op uw geld te passen. Uw zuurverdiende geld! Nu willen ze u met een stumperig excuus afschepen dat het helaas niet zo goed is gelopen en dat we allemaal de broekriem moeten aanhalen.
Een kleine vergelijking: als ik 100,00 euro in een pensioenfonds heb zitten en de economische waarde krimpt naar 60,000, dan heb ik pech gehad. Ik mag langer gaan werken of meer betalen om een waarschijnlijk zwaarder belast pensioen te genieten later. Had ik het op de bank gezet, dan vielen mijn 100,000 euri's onder het depositogarantiestelsel.
Als u een ander op uw spullen laat passen en de ander raakt ze kwijt, dan is die ander toch ook aansprakelijk? Waarom zou dat anders zijn als de pensioenfondsen niet goed op iemands zuurverdiende geld passen? De staat en het kabinet zullen trachten een beroep te doen op 'economische solidariteit'. Maar dat is slechts een slappe smoes om te verbloemen dat hun pensioenstelsen de mensen hun zuurverdiende geld heeft gekost!
Kortom. dit moeten wij niet accepteren. De pensioenfondsen en de staat kunnen het niet meer betalen. Nou, wat gaan zij er dan aan doen? Mensen, laat u niet bedotten en bijt van u af! Een minister Donner zal het niet kunnen schelen, die krijgt toch na zijn ministerschap een vette erebaan in een of ander bedrijf of internationale organisatie en dito pensioen dat uiteraard niet in waarde vermindert! Staak, demonstreer en vecht voor uw oudedagsvoorziening!