LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oude afstandverklaring pensioen geldig?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
nayyar

Oude afstandverklaring pensioen geldig?

Ongelezen bericht door nayyar »

Goedendag,

Ik heb een vraagje mbt tot een afstandverklaring voor een pensioenregeling van mijn vader. Hij is in dienst geweest van 18.04.1977 t/m 1.09.2003

Toen hij zijn ontslagbrief en de daarbij behorende documenten kreeg, heeft hij ook een A-4tje gehad over de afstand van zijn pensioen. Deze dateert uit 23.09.1987. Echter kan hij zich daarover helemaal niks meer van herinneren dat hij deze destijds heeft getekend. (maar dat kan ik me wel voorstellen omdat hij toen maar 13 jaar in nederland was als gastarbeider en waarschijnlijk geen benul had wat er in de brief stond). Bovendien staat er een verkeerde geboortedatum van hem op deze verklaring. Dus ik vertrouw het niet helemaal. De afstandverklaring is wel medegetekend door mijn moeder (zijn partner).

Het betreft een simpele verklaring met een korte tekst zonder enige bedrag en gevolgen cq risico's vermeld.

Wel staat er in de tekst: ' ....dat hij/zij ermeer akkoord gaat dat hij/zij niet in deze pensioenregeling wordt opgenomen, noch zijn/haar nagelaten betrekkingen enige aanspraak uit hoofde van deze pensioenregeling geldend kan/kunnen maken.'

Mijn vraag:
Kan hij nog aanspraak maken op een pensioen aangezien er nogal enige discussies bestaan over onterechte afstandverklaringen.

Ik zou willen weten welke eventuele rechten wij nog hebben en of zo' n verklaring uberhaupt geldig is.

Alvast bedankt!
Mvg
Nayyar.

kweenie

Re: Oude afstandverklaring pensioen geldig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je eenmaal afstand hebt gedaan, dan kun je dat in principe niet meer terugdraaien. Zo'n afstandsverklaring is in principe gewoon rechtsgeldig. Het is natuurlijk niet zo handig dat hij papieren ondertekent als hij de betekenis ervan niet goed weet, dan moet je eerst iemand om uitleg vragen. Maar als je denkt dat hij het onder valse voorwendselen heeft ondertekend, dan moet je wellicht hulp van een juridisch loket oid inschakelen.

Gesloten