LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ouderdoms pensioen juist berekend?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
sneeuwklokje

Ouderdoms pensioen juist berekend?

Ongelezen bericht door sneeuwklokje »

Ben 65 jr. en woon in't buitenland.
Bezit een "bewijs van inschrijving" van een (ex) Coop.Verz.Fonds ('72) in NL waar ik Fl.50.- (plm. E.30.-) per jaar ouderd.pens. van kan ontvangen.
Heb 8 jr.loondienst in NL. gedurende '63-72.
Is het waar dat men pas v.a.24 jr. een ouderd.pens. opbouwt? Ik heb dan recht op 2 jaar. Maar is dit bedrag dan ongeveer juist?
Ben niet in het bezit van de polis, staat daar iets in beschreven over de berekening?

met vr.groeten

kweenie

Re: Ouderdoms pensioen juist berekend?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tot een paar jaar geleden bouwde je pas vanaf 25 jaar pensioen op, tegenwoordig is dat in het algemeen vanaf 21 jaar. U zult dus waarschijnlijk maar 1 jaar pensioen hebben opgebouwd.

Het pensioen wordt opgebouwd over dat deel van het inkomen dat boven een bepaalde grens komt (franchise). Die franchise is er omdat je ook al AOW ontvangt, dus over dat deel had je geen pensioen op hoeven bouwen. De franchise kan bijvoorbeeld 12.000 euro zijn. Als je inkomen niet veel hoger dan 12.000 euro per jaar is, dan bouw je ook weinig pensioen op. Toentertijd zal wellicht gerekend zijn met een franchise van bv. 10/7 deel van de AOW van dat moment, en als je niet veel meer verdiende, heb je ook niet veel meer opgebouwd.

Hoeveel je nu kunt krijgen kun je nagaan bij Avéro, dat is de opvolger van het Coop.Verz.Fonds.

sneeuwklokje

Bedankt voor uw antwoord.
De verzekeringsmaats.NV die in het bezit van de polis is heeft me een eenmalige uitbetaling aangeboden van plm. E.400.-
Is dit bedrag ongeveer juist voor administratief medewerkster?
Heb de AOW aanvraag ingediend maar zal slechts gedeeltelijk zijn omdat ik al jaren hier woon.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een jonge administratief medewerkster verdient volgens mij ook nu vaak niet heel veel meer dan het minimumloon, en dus ook niet heel veel hoger dan de franchise. Het deel van het salaris waarover het pensioen wordt berekend zal dus ook klein zijn. Dat zal toentertijd waarschijnlijk niet anders geweest zijn. (In die tijd was de netto AOW min of meer gekoppeld aan het netto minimumloon, daarom zal ook de franchise vaak min of meer gelijk zijn geweest aan het minimumloon.)
Het is op zich al bijzonder dat er überhaupt pensioen is opgebouwd.

Dat er toen maar 50 gulden per jaar aan pensioenopbouw was in een jaar is dus niet zo heel vreemd. Waarschijnlijk was het maandinkomen dan in de orde van grootte van zo'n 200 gulden hoger dan het minimumloon.

Even wat loss-pols berekeningen. Om vanaf nu jaarlijks 50 gulden pensioen uit te keren is naar verwachting een bedrag in de richting van de 600 gulden nodig. Een vrouw van 65 zal gemiddeld misschien nog een jaar of 17-18 te leven hebben en (rekenend met wat rente-op-rente op het kapitaal dat nu nodig zou zijn) is dan op dit moment een kapitaal nodig dat ongeveer 13 jaaruitkeringen groot is. Misschien dat er ook nog een deel partnerpensioen bij zit, zodat het pensioen een bedrag in de orde van grootte van 800 of 900 gulden waard is. Dat komt wel ongeveer overeen met 400 euro. Anders gezegd, de waarde van het pensioen komt wel overeen met ongeveer 400 euro, dus het is geen raar bedrag. Ik zou bij zo'n laag jaarlijks pensioen dan ook gewoon kiezen voor het bedrag in een keer, en het pensioen niet jaarlijks laten uitkeren.

sneeuwklokje

Sorry,sorry voor mijn late reactie maar heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg.

Gesloten