LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oversluiten bij verandering van werk en nabestaande

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
wip

Oversluiten bij verandering van werk en nabestaande

Ongelezen bericht door wip »

Hallo allemaal in deze tijd zijn de pensioenen al behoorlijk aangetast.
Maar alweer een tijd geleden kwam bij de bouwsector de mogelijkheid om je pensioen over te sluiten zodat je geen "gat"zou krijgen bij verandering van baan. In eerste instantie was dat een mooie regeling. Totdat de 2de kamer ergens achteraf zich ermee ging bemoeien. Men vond namelijk dat met de huidige stand van zaken vrouwen (meestal) best voor zichzelf konden zorgen en gaven zodoende de verzekeraars de ruimte om bij oversluiten de nabestaande polis te schrappen. Dit werd uiteraard niet verteld en zo zijn er duizendende mensen het schip in gegaan wij dus ook. Wanneer mijn man morgen dood neer valt is er niks voor mij. Ga maar werken zegt de politiek. Tuurlijk, maar hoe eerlijk is dat. Ik heb altijd parttime gewerkt en daarnaast voor de kinderen gezorgd dat was onze afspraak. Welke l*l in Den Haag met een inkomen van ruim een ton en een riante wachtgeld regeling heeft dit bedacht.
Politiek en Verzekeraars boeven zijn het. :twisted:

kweenie

Re: Oversluiten bij verandering van werk en nabestaande

Ongelezen bericht door kweenie »

Of en hoe het nabestaandenpensioen is geregeld is iets wat onderling door werkgevers en werknemers in de pensioenregeling wordt afgesproken. Daarover heeft Den Haag dus niets mee te maken.

In het algemeen is het bij een pensioenregeling zo dat bij het overlijden het NP bv. 70% is van wat het OP zou zijn bij 65. Bij sommige pensioenregelingen wordt dat NP langzaam maar zeker (gedeeltelijk) opgebouwd, en wordt het deel van nu tot 65 bijverzekerd tegen risicopremie. Dus bv. iemand die met 25 begint met werken heeft dan op zijn 35ste 10/40 deel NP opgebouwd, en (als hij zou overlijden) de overige 30/40 deel wordt met een risicoverzekering verzekerd.

In andere pensioenregelingen wordt er helemaal geen NP opgebouwd, maar is dat alleen als risicoverzekering verzekerd. Als iemand op 35 zou overlijden, is dus de volledige 40/40 deel met een risicoverzekering verzekerd. Dit is een stuk goedkoper, zodat soms de opbouw voor het OP iets hoger is. Nadeel is dat als je bij de werkgever stopt, je helemaal geen dekking meer hebt voor het NP.

Maar het is niet zo dat je een eventueel opgebouwd NP deel zomaar kwijt raakt. Als je van een regeling komt waarin zowel OP als NP opgebouwd is, dan worden die oude aanspraken altijd eerst omgerekend naar een bepaalde totale waarde. Die totale waarde wordt dan in de nieuwe pensioenregeling weer zo verdeeld over OP en NP dat de verdeling klopt volgens de nieuwe pensioenregeling. Heeft de nieuwe regeling geen opgebouwd NP deel, dan kun je dus meer OP 'inkopen'.

Maar de waarde van je totale pensioen blijft dus gelijk. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat bij het stoppen bij die werkgever, je alleen een opgebouwd OP hebt.

wip

Dan klopt toch wat ik zeg.
Het ouderdom pensioen mag dan in waarde hoger zijn wat heb ik als nabestaande daaraan als de hoofdverzekerde wegvalt.
Waarom vertelt een verzekeraar niet gewoon hoe duidelijk hoe de vork in de steel zit. Een nieuwe polis met een hogere waarde omdat het nabestaande pensioen op één hoop is geveegd en nu weer op nul staat heeft bij ons voor veel verdriet gezorgd.
Wij kwamen daar heel laat achter.
Toen was het al zeker 3x gebeurd.

kweenie

Op het moment dat je er over denkt om waardeoverdracht te doen, word je eerst geïnformeerd hoeveel pensioen (ouderdoms, nabestaanden en wezen) je in het nieuwe pensioenfonds krijgt. Daaraan kun je zien hoeveel rechten je in de nieuwe regeling krijgt. Dat lijkt mij toch tamelijk duidelijk.

wip

Nou kweenie ik weet niet in wat voor wereld jij leeft maar als het zo is als zegt dan hadden wij geen problemen :evil:
Beetje flauw van je om zo te reageren. Ik word er ook boos van. Ik ben niet dom en je hoeft me ook niet zo te behandelen!!!
Ik ben niet opgeleid in het de verzekeringswereld in het lezen van polissen en het is dus niet waar dat men je vertelt hoe het zit. Door schade en schande wordt je wijs. Laat je reactie verder maar achterwege.

kweenie

Nou, nou, ik behandel je toch helemaal niet alsof je dom zou zijn?

Je vraagt "Waarom vertelt een verzekeraar niet gewoon hoe duidelijk hoe de vork in de steel zit." Daarop reageer ik door te zeggen dat er voor het aanvragen van waardeoverdracht een overzicht komt waarop staat hoeveel ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen je voor je 'oude' geld in de nieuwe regeling krijgt. Daarnaast kun je in de pensioenregeling (waarvan vaak ook een beknopte samenvatting is) terugvinden hoeveel je opbouwt. In mijn ogen kun je het dan moeilijk de verzekeraar verwijten dat jij niet weet of bent nagegaan hoeveel (nabestaanden)pensioen je opbouwt.

Daarnaast geef ik aan dat hoe de pensioenregeling is opgezet in principe een afspraak is tussen werkgevers en werknemers. Dat daarom "Politiek en Verzekeraars boeven" zouden zijn slaat dus nergens op. Eerder zou je de werkgever of de bonden kunnen/moeten verwijten dat ze blijkbaar een (in jou ogen) slechte pensioenregeling hebben afgesproken.

Ik kan mij voorstellen dat je kwaad en verdrietig bent door de hele situatie, maar die kwaadheid zou zich wel op de juiste personen moeten richten.

Gesloten