LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioen afkopen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Alphavista

Pensioen afkopen

Ongelezen bericht door Alphavista »

Een aantal jaar geleden heb ik bij mijn toenmalige werkgever een pensioenregeling gehad, dit was bij die werkgever verplicht.

Nu heb ik mijn verzekeraar gevraagd om het opgebouwde pensioen aan mij uit te keren, maar hier gaan ze niet mee akkoord:

U geeft aan dat u uw pensioen wilt afkopen. Graag geef ik aan wat de mogelijkheden zijn.

Afkoop
Als het ouderdomspensioen op pensioendatum minder dan € 438,44 (afkoopgrens 2012) bedraagt, dan mag het op grond van de Pensioenwet in één keer uitbetaald worden. Dit heet 'afkopen'. Dit is het eenzijdig recht van de pensioenuitvoerder. ASR maakt echter geen gebruik van dit recht. Uw pensioenaanspraken bij ASR kunnen wel op de pensioendatum in aanmerking komen voor afkoop. Wij versturen u op dat moment automatisch een afkoopvoorstel, maar niet eerder

Klopt dit wel? Ik dacht dat je je pensioen altijd kon afkopen, met de nodige kosten uiteraard.

Mvg.

kweenie

Re: Pensioen afkopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit klopt wel. Je mag een pensioen in principe namelijk juist niet afkopen. Alleen als het pensioen onder de afkoopgrens is, mag het worden afgekocht.

Het is wat anders als je bv. een koopsompolis oid hebt, die je ook als oudedagsvoorziening kunt gebruiken. Die zijn iha wel af te kopen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Alphavista schreef:Een aantal jaar geleden heb ik bij mijn toenmalige werkgever een pensioenregeling gehad, dit was bij die werkgever verplicht.

Nu heb ik mijn verzekeraar gevraagd om het opgebouwde pensioen aan mij uit te keren, maar hier gaan ze niet mee akkoord:

U geeft aan dat u uw pensioen wilt afkopen. Graag geef ik aan wat de mogelijkheden zijn.

Afkoop
Als het ouderdomspensioen op pensioendatum minder dan € 438,44 (afkoopgrens 2012) bedraagt, dan mag het op grond van de Pensioenwet in één keer uitbetaald worden. Dit heet 'afkopen'. Dit is het eenzijdig recht van de pensioenuitvoerder. ASR maakt echter geen gebruik van dit recht. Uw pensioenaanspraken bij ASR kunnen wel op de pensioendatum in aanmerking komen voor afkoop. Wij versturen u op dat moment automatisch een afkoopvoorstel, maar niet eerder

Klopt dit wel? Ik dacht dat je je pensioen altijd kon afkopen, met de nodige kosten uiteraard.

Mvg.
Wat bij mijn weten wel kan is je pensioenrechten overhevelen naar een ander pensioenfonds. Als je bij meerdere pensioenfondsen een klein pensioen hebt, is dat een mogelijkheid om alles in één beheer te krijgen. Hier zijn wel kosten aan verbonden.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Met de kosten van overzetten valt het wel mee. Ik heb 5 jaar geleden €50 betaald om 6 kleine pensioentjes over te hevelen naar ABP. Niet dat ik daar zo graag bij wilde, maar daar heeft mijn werkgever nu eenmaal de pensioenen ondergebracht. Het scheelt wel dat ik nu in één oogopslag kan zien hoe mijn pensioen verdampt :mrgreen: .

Alphavista

Ongelezen bericht door Alphavista »

kweenie schreef:Dit klopt wel. Je mag een pensioen in principe namelijk juist niet afkopen. Alleen als het pensioen onder de afkoopgrens is, mag het worden afgekocht.

Het is wat anders als je bv. een koopsompolis oid hebt, die je ook als oudedagsvoorziening kunt gebruiken. Die zijn iha wel af te kopen.
Ik heb nog een ander fonds gevraagd om af te kopen, dit bedrag was wel onder de afkoopgrens maar dan heb je de dekkingsgraad nog:

Pensioen afkopen

Uw pensioenaanspraken zijn lager dan de wettelijke afkoopgrens van €438,44 in 2012. Het is mogelijk om ouderdomspensioen af te kopen. Een voorwaarde hiervoor is dat de dekkingsgraad van het PME 100% moet zijn. Op dit moment heeft het PME een dekkingsgraad van 88% . Hierdoor mogen wij niet meewerken aan het afkopen van uw pensioen.

Of het nou links of rechtsom moet, genaaid wordt je :wink:

kweenie

Het is helemal niet verboden om bij een dekkingstekort af te kopen. Maar er is ook geen plicht om aan afkoop mee te werken. Een fonds kan daarom zelf besluiten om kleine pensioenen niet meer af te kopen.

Maar om te suggereren dat het fonds dat niet zou mogen, dat is onjuist.

witte angora

Miepje1 schreef:Met de kosten van overzetten valt het wel mee. Ik heb 5 jaar geleden €50 betaald om 6 kleine pensioentjes over te hevelen naar ABP. Niet dat ik daar zo graag bij wilde, maar daar heeft mijn werkgever nu eenmaal de pensioenen ondergebracht. Het scheelt wel dat ik nu in één oogopslag kan zien hoe mijn pensioen verdampt :mrgreen: .
Dat verdampen begon al met die 50 euro... :roll:

Ik heb er indertijd ook wel over gedacht, maar al die kleine pensioentjes, het zou geen zoden aan de dijk zetten, de meeste zijn inmiddels afgekocht, wie weet zelfs allemaal. Ik vind het best, die paar centen zet toch geen zoden aan de dijk, en wie weet, tegen dat ik aan de beurt ben, bestaat er helemaal geen pensioen meer.

Miepje1

Ik heb het wel gedaan omdat die kleine pensioentjes niet zo heel klein waren. Meestal zo rond de 1500 euro per jaar bruto... Dus die wil je toch wel hebben :mrgreen: .
Ik ga er inmiddels ook van uit dat mijn pensioen over 14-15 jaar gewoon weg is hoor. Ga ik wel bij de minister op de stoep kamperen, want het was tenslotte míjn geld dat ze verbrast hebben. Ik zal niet de enige zijn die tegen die tijd op die stoep ligt... :(

witte angora

Ik zal niet de enige zijn die tegen die tijd op die stoep ligt... :(
Dan snap ik nou waarom ze een aantal ministeries in één gebouw willen samenvoegen, dan kunnen ze de stoepliggers in de nu leegkomende gebouwen fatsoenlijk onderdak geven. :wink:

Die van mij waren steeds een paar tientjes, de hoogste was iets van 541 euro totaal, dus ja, dat zet geen zoden aan de dijk. Dan maar alleen AOW, zit ik 100% op het minimum, dan weet ik zeker dat ik voor eventuele toeslagen en wat dan ook in aanmerking kom, met die kleine rotzooi zul je net zien dat je overal buiten valt. :?

Miepje1

Daar vrees ik ook voor. Als ik nú kijk zou ik niet eens zoveel minder bruto krijgen als ik nú heb. Helaas begint het voor mij ook nu al steeds moeilijker te worden. Dus over 15 jaar, als we nog eens 15 jaar inflatie en afstempelen hebben gehad, schat ik dat ik ongeveer 1/3 overhou. Dat is dan weer net te veel voor ondersteuning/toeslagen.
Ach... ik probeer me nu echt niet meer elke dag zorgen te maken hierover. Het laatste nieuws is toch al dat ik tot 67 jaar en 9 maanden moet. Dat zal tegen die tijd wel 70 zijn. En of ik dat haal? Zo gezond ben ik niet.

Maar om weer on topic te gaan: dat overzetten naar 1 pensioenfonds is niet moeilijk want je betaald die € 50 om hen dat allemaal uit te laten zoeken :wink: . Bij mij was het destijds binnen enkele weken in orde.

witte angora

Het laatste nieuws is toch al dat ik tot 67 jaar en 9 maanden moet. Dat zal tegen die tijd wel 70 zijn. En of ik dat haal? Zo gezond ben ik niet.
Justem, ik zit ook in die richting, het is voor mij ook nog maar zeer de vraag of ik de 70 ga halen. Niet dat ik om die reden heb laten afkopen, de belasting gaat er af, vervolgens krijg ik minder huurtoeslag. Dus zo heel veel houd je er ook weer niet aan over, maar na het pensioneren krijg ik ook niks, dus het scheelt alleen maar een hoop werk voor de nabestaanden als alles al uitbetaald is.

Maar dat is dan ook het enige voordeel om al die kleine zooi af te kopen.

kweenie

Miepje1 schreef:Maar om weer on topic te gaan: dat overzetten naar 1 pensioenfonds is niet moeilijk want je betaald die € 50 om hen dat allemaal uit te laten zoeken :wink: . Bij mij was het destijds binnen enkele weken in orde.
Waardeoverdracht is niet echt ingewikkeld. Kwestie van een formulier invullen voor een indicatie wat je in de nieuwe regeling aan rechten kunt 'inkopen'. Bevalt je dat, dan stuur je het formulier terug en wordt de overdracht uitgevoerd. En het kost je als werknemer ook helemaal geen geld. Dus waar heb je die € 50 aan betaald? Heb je iemand ingehuurd om het waardeoverdrachtformulier in te vullen?

Miepje1

He, geinig... maar niet heus. Die € 50 heb ik aan het ABP betaald om alles uit te laten zoeken. Ik had namelijk bijna nergens meer papieren van. Veel te vaak verhuisd en van baan veranderd. Ze hebben alles voor me opgezocht en het netjes geregeld.
Vond ik wel makkelijk en ik kon het geld ook missen dus ik klaag er niet over :wink: . Nu heb ik een complete map met alles d'r op en d'r aan en sinds kort hebben we natuurlijk ook nog een hele website waar je op kan kijken.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ alphavista

is pme al zo gezakt..leuk voorruit zicht....

wa .was je niet verzekerd toen je in de wao kwam?
mijn pensioen wordt nog gewoon gespaard....hiaat verzekering had ik..

mijn man heeft ook aantal kleintjes...maar pensioenen?pff ik stop alles in een map...
kreeg pas nog een brief over een klein pensioen ,dat was zo'n woekerpolis,dat ze bezig zijn met compensatie...nou zal veel zijn.. :oops: :oops: alles in een map en over ....jaar zien we het wel

witte angora

wa .was je niet verzekerd toen je in de wao kwam?
Nope, ik werkte toen via het uitzendburo, Randstad om precies te zijn. Het pensioen begon toen net te lopen, maar op het moment dat je ziek werd, in die tijd dan, hield ook het contract op, en had je nergens recht op.

WAO-gat aanvulling is er ook niet, dat werd ook niet verzekerd. Kon ik wel zelf doen, tegen 200 gulden per maand of zoiets, dat was me toch echt te gek, zoveel had ik ook weer niet, kon dat echt niet missen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nee logisch...
ik wist het ook niet hoor toen,was nog jong en dacht ja doe maar??
was een paar gulden dat weet ik wel...
nou ja nu komt het van pas..

of het er nog is over 30 jr dat is de vraag maar goed...

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

[quote]Of het nou links of rechtsom moet, genaaid wordt je [quote]

Dit klinkt me bekend in de oren : Toen ik ongeveer 10 jaar geleden van werkgever veranderde , vertelde personeelszaken me over de mogelijkheid om het opgebouwde pensioen over te kunnen hevelen naar het pensioenfonds . Maar raadde het tegelijkertijd af omdat de dekkingsgraad op dat moment 96% was. Ik heb het dus maar zo gelaten voor wat het is. Onlangs kreeg ik een brief van dat pensioenfonds dat de dekkingsgraad nog maar iets van 86% was :mrgreen:
Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in het hele pensioengebeuren : Je betaalt eraan zonder eigenlijk goed te weten wat je uiteindelijk overhoudt. Op papier lijkt het misschien goed geregeld , maar tegen de tijd dat je met pensioen gaat is dat bedrag misschien niets meer waard door inflatie / verkeerde beleggingen door pensioenfondsen / graaiculturen / bankencrisis en dergelijke

Agaath1948

Ongelezen bericht door Agaath1948 »

Van NN kreeg ik een brief voor het afkopen van mijn pensioen. Het bedrag is 4.982,85. Maar hoeveel blijft er dan over? Volgens mij gaat er een flink bedrag naar de belasting. Ik krijg zelf een uitkering van het UWV van 1032,46 euro en mijn man is zzp-er. Hij gaat januari 2014 met pensioen en ik oktober van dit jaar. Mijn man heeft echter al 6 maanden niets te doen en de rekeningen stapelen zich op. Wat is wijs????

Gesloten