Hallo ik heb hier een ervaring opgedaan, je gelooft het niet.
Ik heb 35 jaar bij dezelfde wergever gewerkt en gewoon pensioenpremie betaald net als iedereen, per 1 december 2007 ben ik als zelfstandige aan de slag, ik had vooraf in juli 2007, een afspraak gemaakt met de pensioenconsulente van het PME.
Deze heeft mij e.e.a. uitgelegd en gezegd dat ik vrijwillig bij het PME premie mocht doorbetalen tot 61 jaar en 3 maanden.
Dan zou ik gebruik kunnen maken van de TOP regeling tot 62 jaar en dan met pensioen gaan.
Nou dacht ik alles is goed geregeld, maar dat valt nu dus erg tegen.
Buiten het feit dat de premie erg hoog is, mag ik maar premie betalen tot in de maand dat ik 59 jaar wordt.
Ik kan ook geen gebruik maken van de TOP uitkering en vanaf min 59 tot 62 bouw ik geen pensioen meer op.
Nu wordt er door het pensioenfond gezegd dat dit eerst wel zo was, maar dat dit sinds maart 2007 wettelijk niet meer kan.
Heeft er iemand hier ervaring mee??
Groeten Bert
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] pensioen en zzp er
Re: pensioen en zzp er
Sinds kort is het inderdaad zo dat prepensioen e.d. afgeschaft is. Dat wil zeggen, je mag wel eerder met pensioen, maar dan is het pensioenbedrag voor en na je 65ste gelijk, dus je kan geen aparte aanvulling tot je 65ste hebben.
Maar volgens mij is het wel zo dat er een overgangsregeling is voor 55+ers. Die mogen volgens mij nog wel met TOP. Misschien dat jij net te jong daarvoor bent? Je mag dan dus nog wel eerder met pensioen (dus in jou geval 62), maar geen aparte top meer hebben. De waarde daarvan wordt wel 'ongebouwd' naar een hoger gewoon pensioen, je bent het dus niet kwijt. Maar het zal niet heel veel extra pensioen geven: je had blijkbaar recht op 9 maanden TOP? ALs je de waarde daarvan uitsmeert over je hele toekomstige pensioen, dan geeft dat een paar procent meer gewoon pensioen.
Dat je geen pensioen mag opbouwen vanaf je 59ste zou ermee te maken kunnen hebben dat je dan misschien al 40 opbouwjaren hebt. Meestal is het aantal opbouwjaren maximaal 40. Maar soms is het ook minder. Zeker als de pensioenregeling uitgaat van pensioenleeftijd 62, zal het aantal opbouwjaren mischien ook 3 lager zijn. (Maar het opbouwpercentage per jaar is dan meestal ook weer hoger, zodat je wel uitkomt op 70% in totaal).
Tenslotte is pensioenpremie inderdaad heel hoog. Dat is iets wat veel werknemers niet beseffen. Het kost per jaar zo een paar maandsalarissen extra. Maar ik neem aan dat je, voor je stap naar ZZP-er, wel naar de lasten hebt gekeken en dus ook naar de pensioenpremie.
Maar volgens mij is het wel zo dat er een overgangsregeling is voor 55+ers. Die mogen volgens mij nog wel met TOP. Misschien dat jij net te jong daarvoor bent? Je mag dan dus nog wel eerder met pensioen (dus in jou geval 62), maar geen aparte top meer hebben. De waarde daarvan wordt wel 'ongebouwd' naar een hoger gewoon pensioen, je bent het dus niet kwijt. Maar het zal niet heel veel extra pensioen geven: je had blijkbaar recht op 9 maanden TOP? ALs je de waarde daarvan uitsmeert over je hele toekomstige pensioen, dan geeft dat een paar procent meer gewoon pensioen.
Dat je geen pensioen mag opbouwen vanaf je 59ste zou ermee te maken kunnen hebben dat je dan misschien al 40 opbouwjaren hebt. Meestal is het aantal opbouwjaren maximaal 40. Maar soms is het ook minder. Zeker als de pensioenregeling uitgaat van pensioenleeftijd 62, zal het aantal opbouwjaren mischien ook 3 lager zijn. (Maar het opbouwpercentage per jaar is dan meestal ook weer hoger, zodat je wel uitkomt op 70% in totaal).
Tenslotte is pensioenpremie inderdaad heel hoog. Dat is iets wat veel werknemers niet beseffen. Het kost per jaar zo een paar maandsalarissen extra. Maar ik neem aan dat je, voor je stap naar ZZP-er, wel naar de lasten hebt gekeken en dus ook naar de pensioenpremie.
Hoi kweenie
Bedankt voor de reactie, ik ga maar eens informeren bij FNV zelfstandigen die zouden er wel wat meer over moeten weten.
Ik meld wel als ik meer weet.
Bedankt voor de reactie, ik ga maar eens informeren bij FNV zelfstandigen die zouden er wel wat meer over moeten weten.
Ik meld wel als ik meer weet.
Ik denk dat hier bedoeld wordt de mogelijkheid om tot uiterlijk 3 jaar na uitdiensttreding je pensioenregeling voort te zetten. Juridisch kun je in jouw geval tot 1-12-2010 (3 jaar nadat je uit dienst bent gegaan) de premie doorbetalen en dan krijg je hetzelfde als iemand die per die datum uit dienst zou gaan.
Je moet dus nagaan hoe oud je bent per 1-12-2010 en welke rechten dan voor jou gelden. Dit moet PME je kunnen geven.
Je moet dus nagaan hoe oud je bent per 1-12-2010 en welke rechten dan voor jou gelden. Dit moet PME je kunnen geven.