LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
leoja

pensioen

Ongelezen bericht door leoja »

ik heb het volgende probleem
de pensioen verzekeraar heeft mijn pensioen gedeeltelijk premie vrij gemaakt kan dit zomaar ?
zoals ze zeiden was dit omdat je anders met de belasting kwam te zitten.
ik betaal al 34 jr deze pensioen en net nu in de laatste dat je het meeste spaart.
wie heeft hier een antwoord op
met vr groet LjK

svdmeer

Re: pensioen

Ongelezen bericht door svdmeer »

Het lijkt er op dat ze bedoelen dat jouw jaarruimte ontoereikend is om dit jaar te sparen. Als de verzekering dan niet premievrij wordt gemaakt, zal een deel van de polis (wat je boven je jaarruimte spaart) in box 3 terecht komen, en sommige verzekeraars willen dat niet.

(Jaarruimte bepaalt je belastingaftrek van premies, betaalde premies die worden afgetrokken van je belasting vallen in box 1, betaalde premies die niet aftrekbaar zijn vallen in box 3)

kweenie

Re: pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Een andere mogelijkheid is dat je al teveel hebt opgebouwd. het opgebouwde bedrag dat je krijgt van een pensioenregeling mag namelijk niet boven een bepaald percentage van je werkzame inkomen zijn.

Heel kort door de bocht gezegd: je inkomen vanuit een pensioenregeling mag niet hoger zijn dan wat je tijdens het werken kreeg.

Dit geldt overigens alleen voor officiele regelingen die als pensioen zijn aangemerkt en dus niet voor bv. lijfrentepolissen en zo.

Gesloten