LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pensioendaling bij a.s.r.
-
Pensioendaling bij a.s.r.
Ik heb een pensioenpotje staan bij a.s.r.. Daarvan krijg ik jaarlijks een overzicht wat ik bij 65 jaar ga ontvangen. De laatste 2 jaar is de uitkering volgens dit overzicht gezakt van bijna 1100,00 per jaar naar 753,00 per jaar. Een daling van meer dan 25%. In de praktijk betekend dit dat ik bij een uitbetaling van 20 jaar niet eens mijn ingelegde geld terug krijg. Kan dit zomaar? Kun je hier iets tegen ondernemen ? Hun mooie reclame campagne van afgelopen tijd maken ze zo in ieder geval niet waar en ik had mijn geld beter onder mijn matras kunnen bewaren.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 sep 2016 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast
Reden: Topictitel aangepast
-
Re: Pensioendaling bij a.s.r.
Elly,
Dit komt voornamelijk door de lage rente, waardoor de ontvangen rente op het kapitaal daalt.
Nu deze rente nihil is, wordt eens te meer duidelijk hoeveel die verzekeraars aan kosten rekenen.
Niet alleen tijdens de opbouwfase maar ook tijdens de uitkeringsfase.
Bij mijn pensioenfonds is hetzelfde euvel overigens, het is onduidelijk waar dat dan door komt.
Ik poog meer geld te krijgen door het voor elkaar te krijgen bij een bank onder te brengen, die woekeren niet zo,
helaas is dat thans wegens wetgeving niet mogelijk.
viewtopic.php?f=63&t=165769&p=2299193#p2299193
Dit komt voornamelijk door de lage rente, waardoor de ontvangen rente op het kapitaal daalt.
Nu deze rente nihil is, wordt eens te meer duidelijk hoeveel die verzekeraars aan kosten rekenen.
Niet alleen tijdens de opbouwfase maar ook tijdens de uitkeringsfase.
Bij mijn pensioenfonds is hetzelfde euvel overigens, het is onduidelijk waar dat dan door komt.
Ik poog meer geld te krijgen door het voor elkaar te krijgen bij een bank onder te brengen, die woekeren niet zo,
viewtopic.php?f=63&t=165769&p=2299193#p2299193
Waarschijnlijk heb je voor je pensioen een bankspaarrekening waar je een bepaald kapitaal apart of belegt. De uitkering die je daarvan kunt krijgen staat dan niet vast. Die uitkering is afhankelijk van enerzijds hoeveel rendement je maakt tot de pensioendatum en anderzijds van de rente op het moment dat je met pensioen gaat.
De aangegeven indicatie van hoeveel pensioen je per jaar kunt gaan krijgen zal daarom ook niet vastliggen en van jaar tot jaar kunnen veranderen. Nu de rente steeds lager is geworden, nemen zowel het te verwachten kapitaal op de pensioendatum als de uitkering per euro gespaard geld die je tzt daarvan kunt aankopen af. Daarom zal je te verwachten uitkering flink lager zijn dan eerst.
De aangegeven indicatie van hoeveel pensioen je per jaar kunt gaan krijgen zal daarom ook niet vastliggen en van jaar tot jaar kunnen veranderen. Nu de rente steeds lager is geworden, nemen zowel het te verwachten kapitaal op de pensioendatum als de uitkering per euro gespaard geld die je tzt daarvan kunt aankopen af. Daarom zal je te verwachten uitkering flink lager zijn dan eerst.
Dit heeft gewoon te maken met de lagere rente en dus het lagere te vrewachten eindkapitaal. Als je het bij een bank zou sparen maak je per definitie ook verlies en zal je zeker geen rendement maken.felixbeijer schreef:Ik poog meer geld te krijgen door het voor elkaar te krijgen bij een bank onder te brengen, die woekeren niet zo,
Als je je zorgen maakt over de pensioen (en ik doe dat ook), is het verstandig om zelf het een en ander te regelen. Momenteel is het aantrekkelijk om te beleggen. Er zijn voldoende low-risk mogelijkheden. Daarnaast sparen en zorgen dat je beleggingen fatsoenlijk gespreid zijn, dan heb je bij je oude dag sws nog iets.
Al zijn beleggingsopbrengsten redelijk geweest de laatste Jaren, dan wil dat nog niet zeggen dat nu een goed instapmoment is. (Wellicht het tegendeel misschien)Julie4444 schreef:Momenteel is het aantrekkelijk om te beleggen.
Ik doelde ook niet specifiek op instappen, maar in het algemeen: des te lager de spaarrente, des te aantrekkelijker beleggen is. Immers is spaargeld toch gegarandeerd verlies.16again schreef:Al zijn beleggingsopbrengsten redelijk geweest de laatste Jaren, dan wil dat nog niet zeggen dat nu een goed instapmoment is. (Wellicht het tegendeel misschien)Julie4444 schreef:Momenteel is het aantrekkelijk om te beleggen.
Overigens is het altijd verstandig een flink deel als spaargeld te houden, just in case.