Hallo,
Graag zou ik het volgende aan u voorleggen:
Ik heb sinds kort een baan, ik verdien het minimumloon.
Mijn werkgever heeft aangegeven dat ik geen pensioen opbouw over mijn salaris, omdat het pas mogelijk is om pensioen op te bouwen als men meer dan het minimumloon verdient.
Ik vind dit vreemd want ik kan mij herinneren dat ik bij mijn vorige werkgevers/bijbaantjes wel pensioen opbouwde. Dit werd dan bij het uit dienst treden verplicht afgekocht in de vorm van een klein pensioen.
Ik vermoed dat dit afspraken zijn tussen mijn werkgever en het pensioenfonds. Is het niet zo dat als de werkgever geen pensioenregeling heeft voor werknemers die het minimumloon verdienen, dit gecompenseerd dient te worden in de vorm van een stukje extra salaris? De werkgever heeft er tenslotte toch ook profijt van dat hij geen pensioenpremie voor mij hoeft te betalen?
Bedankt voor de moeite om dit te lezen en mee te denken.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pensioenregeling bij het minimumloon
-
Re: Pensioenregeling bij het minimumloon
Pensioen bouw je niet op over je volledige salaris. Over het eerste deel bouw je geen pensioen op, omdat je later ook AOW krijgt. Het deel waarover je geen pensioen opbouwt het de franchise
Als je inkomen lager is dan de franchise, dan bouw je dan ook geen pensioen op.
Als je inkomen lager is dan de franchise, dan bouw je dan ook geen pensioen op.
-
Waar ik nu werk daar mocht ik zelf kiezen of ik mee wilde doen aan een pensioenplan of niet. Maar dat kon dan pas na een jaar. Ik kan me ook voorstellen dat het veel gedoe scheelt en onnodige administratieve rompslomp als mensen ergens maar kort blijven werken.
Maar dat de hoogte van het loon bepalend is of je uberhaupt deel kan nemen is nieuw voor mij.
Maar de uitleg van kweenie klinkt wel logisch.
Op je pensioenleeftijd ontvang je (als het nog zo is tegen die tijd)- je AOW waarvan je alleen rond zou moeten kunnen komen. Waarom zou je dan met een minumum loon aanvullend pensioenpremie moeten/willen/kunnen betalen ? Omdat je werkgever dan een percentage zou meebetalen aan premie ?
Maar dat de hoogte van het loon bepalend is of je uberhaupt deel kan nemen is nieuw voor mij.
Maar de uitleg van kweenie klinkt wel logisch.
Op je pensioenleeftijd ontvang je (als het nog zo is tegen die tijd)- je AOW waarvan je alleen rond zou moeten kunnen komen. Waarom zou je dan met een minumum loon aanvullend pensioenpremie moeten/willen/kunnen betalen ? Omdat je werkgever dan een percentage zou meebetalen aan premie ?
-
Bedankt voor jullie reacties. Het verklaart voor mij alleen niet waarom ik bij mijn vorige werkgevers waar ik ook (minder dan) het minimumloon verdiende, wél pensioen opbouwde.
Uw werkgever kletst dus gewoon onzin. Ook over het minimumloon kan men al ern kleinstukje pensioen opbouwen. Zelfs als je partime werkt en dus maar deels het minimumloon verdient, want dan wordt de franchise verlaagd.
Als de andere medewerkers wel onder ern pensioenregeling vallen, moet hij u daar ook onder laten vallen.
Lees bijvoorbeeld hier. http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/pensio ... pensioenen
Als de andere medewerkers wel onder ern pensioenregeling vallen, moet hij u daar ook onder laten vallen.
Lees bijvoorbeeld hier. http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/pensio ... pensioenen
De franchise is niet een vast bedrag dat voor iedere pensioenregeling gelijk is. Er kan worden gekozen voor een lagere oog een hogere franchise. Bij een lage franchise mag over de rest van je salaris ook maar een lager percentage aan pensioen worden opgebouwd. Bij een hogere franchise mag er over de rest ook een hoger percentage worden opgebouwd. Dat is gunstiger als je een hoger inkomen hebt, maar ongunstig als je een laag inkomen hebt.
Er is ook geen maximale franchise. Als de ene werkgever een lage franchise hanteert en de ander een hoge, dan kan het dus zijn dat je bij de een wel een bij de andere geen pensioen opbouwt.
Overigens maakt de pensioenregeling onderdeel uit van je arbeidsvoorwaarden en zouden ze je dus ook het reglement van die pensioenregeling moeten geven, zodat je een en ander kunt nalezen.
Er is ook geen maximale franchise. Als de ene werkgever een lage franchise hanteert en de ander een hoge, dan kan het dus zijn dat je bij de een wel een bij de andere geen pensioen opbouwt.
Overigens maakt de pensioenregeling onderdeel uit van je arbeidsvoorwaarden en zouden ze je dus ook het reglement van die pensioenregeling moeten geven, zodat je een en ander kunt nalezen.