LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schoonvader na 40 jaar voor zelfde werkgever met pensioen?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Tim_DIT

Schoonvader na 40 jaar voor zelfde werkgever met pensioen?

Ongelezen bericht door Tim_DIT »

Goededag allemaal,

Mijn schoonvader heeft vanaf zijn 17e tot zijn 57e bij dezelfde werkgever gewerkt. Afgelopen maand was hij precies 40 jaar in dienst en ik vroeg mij af wat dat voor gevolgen heeft.

Moet hij nog steeds pensioen opbouwen, met andere woorden moet er vanaf nu nog steeds iedere maand een bedrag gespaard worden?
Is hier sprake van een vrijwillige keuze om het pensioenopbouw voort te zetten of is dat bij wet of CAO geregeld?
Als de maandelijkse pensioenopbouw vanaf nu stopt kan er dan een hoger maandsalaris worden bedongen? Aangezien de werkgever in dat geval een stuk goedkoper uit is...

Helemaal zeker weten doe ik niet, maar ik dacht dat er vroeger een regeling bestond dat wie 40 jaar in dienst was bij dezelfde werkgever in aanmerking kwam voor vervroegd pensioen.
Wat is er met die regeling gebeurd? Kan mijn schoonvader ook nog ergens aanspraak op maken?

Ik weet niet waar het pensioen precies is ondergebracht, maar ik hoop dat jullie toch wat algemene antwoorden kunnen geven op mijn vragen.

Indien er aanvullende informatie nodig is dan hoor ik het graag.
Hartelijk dank voor jullie hulp!

Tim

jeanne-veghel

Re: Schoonvader na 40 jaar voor zelfde werkgever met pensioen?

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Beste Tim,

Dit is wat ik er een beetje van weet.
Mijn partner ontvangt elk jaar een overzicht van zijn pensioenfonds.
Daar staat in wat hij heeft opgebouwd en wat hij kan verwachten
opgedeeld in diverse mogelijkheden.

Volgens mij moet uw schoonvader ook in het bezit zijn van
zo'n overzicht van zijn pensioenfonds en daaruit kunt u
dan waarschijnlijk opmaken wat voor hem mogelijk is
na 40 jaar dienstverband.

Mocht het overzicht niet helemaal duidelijk zijn kunt u toch altijd
contact opnemen met zijn pensioenfonds?

smilie

Ongelezen bericht door smilie »

Pensioen overzicht is ook middels DigiD - www.mijnpensioenoverzicht.nl te zien ;-)
ps. tijdelijk offline ivm certificaat probleem...

Tim_DIT

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal eens kijken of ik via het pensioenfonds wat meer te weten kan komen.

Mochten andere forumgebruikers nog hulpvolle informatie hebben dan hoor ik het graag :)

Groeten,
Tim

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Of je met 40 dienstjaren met pensioen mag hangt van je pensioenregeling af.

Voor mensen geboren vanaf 1950 is wettelijk geregeld dat in principe de pensioenleeftijd 65 jaar is. De werkelijke ingangsdatum mag wel 'actuarieel' worden vervroegd tot op zijn vroegst 60 jaar (of verlaat), maar dan geldt dus dat je het pensioen dat je vanaf 65 zou krijgen wordt uitgesmeerd over een langere periode. Als de totale waarde van het pensioen maar gelijk blijft, is zo'n vervroeging toegestaan.

Een van de weinige uitzonderingen op de regel dat je pensioen in principe met 65 in gaat is dat je pensioenregeling nog wel na 40 jaar bij de zelfde werkgever pensionering mag aanbieden. Het hoeft dus niet, maar het is wel toegestaan dat de pensioenregeling het aanbiedt. Of dit ook werkelijk wordt aangeboden, is dan weer een andere vraag. Dat zul je dus moeten opzoeken in de pensioenregeling. Niet veel pensioenregelingen bieden zo'n 40-jaren regeling aan.

Houd er ook rekening mee dat in het verleden pensioenopbouw vaak pas bij 25 jaar begon. De eerste jaren heeft hij dus waarschijnlijk geen pensioen opgebouwd. Het kan dus zijn dat het pensioen dat hij kan krijgen lager is dan je zou verwachten.

Tim_DIT

Hartelijk dank voor je reactie kweenie! :)

Ik ga een en ander uitzoeken!

Tim

Gesloten