LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te veel premie pensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Reinders

Te veel premie pensioen

Ongelezen bericht door Reinders »

Ik ben aangesloten bij het pensioenfonds van ABP. Ik heb een volledige baan.
Nu heb ik van half november tot 25 januari extra gewerkt bij mijn werkgever. Ik zat in deze periode op ongeveer 1,25 fte. Al dit extra loon is in januari uitbetaald.

Nu blijkt op mijn loonstrook van februari dat ik ongeveer 5% minder verdien (netto), omdat ik opeens heel veel pensioenpremie betaal.
Als ik op mijnabp kijk dan blijkt dat mijn jaarloon 25% hoger is dan mijn daadwerkelijke loon, waarschijnlijk door het verhoogde januariloon.

Kan ik hier ook iets aan doen, want anders betaal ik het hele jaar fors meer premie.

Miepje1

Re: Te veel premie pensioen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Contact opnemen met het ABP??? Is maar een ideetje hoor...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je meer premie betaalt, dan bouw je ook meer pensioen op. Het is dus niet zo dat je alleen meer betaalt en daar niets voor terugkrijgt.

Het hangt er ook vanaf hoe je werkgever je extra werk in de administratie heeft opgenomen. Variabel overwerk telt namelijk in principe niet mee voor het pensioen, tenzij in je contract is opgenomen dat het wel mee zou moeten tellen. Als je werkgever heeft aangegeven dat het een 'vaste' toelage was, dan wordt dit bedrag van 1 januari voor het hele jaar genomen. Dus in dat geval betaal je ook in de tijd dat je een lager salaris hebt een hoger pensioenpremie én bouw je meer pensioen op.

Andersom geldt het trouwens ook. Als je tijdens het jaar een loonsverhoging krijgt, dan wordt dat ook niet meteen aangepas maar wordt het pas per 1 januari van het volgende jaar meegenomen.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Miepje1 schreef:Contact opnemen met het ABP??? Is maar een ideetje hoor...
Het lijkt me nuttiger om contact op te nemen met de salarisadministratie van de werkgever.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Als je meer premie betaalt, dan bouw je ook meer pensioen op. Het is dus niet zo dat je alleen meer betaalt en daar niets voor terugkrijgt.
Pensioen bij een pensioenfonds is geen persoonlijke spaarpot. Je moet erg goed uitkijken dat dit goed wordt verwerkt. Als je bijvoorbeeld een eindloonpensioen hebt (voor zover die nog bestaan), dan krijg je gewoon en pensioen op basis van je laatste salaris, niet op basis van de premie die je in je leven hebt betaald. Het zou wat anders zijn als je zelf voor je eigen pensioenpot spaart, maar het gaat hier om het ABP pensioenfonds.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat hier inderdaad om het abp en daar hebben ze een middelloonregelig. Vandaar dat extra premie ook extra pensioen betekent.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Nederlands pensioenvermogen boven 1 biljoen
AMSTERDAM -
Het vermogen van Nederlandse pensioenfondsen is vorig jaar gestegen tot 1007 miljard euro, ofwel meer dan 1 biljoen. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB).

stel dat we dit geld als pensioenbetalers eens gewoon verdeelden
eerlijk naar leeftijd en aantal jaren betaalde pensioenpremie
en stel dat er 10.000.000 mensen bij een pensioenfonds zitten
dan hebben we gemiddeld 100.000 euro per persoon tot onze beschikking

het lijkt me een goed idee die pensioenfondsen maar gewoon op te heffen

Gesloten