LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering na afkoop

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Alphavista

Uitkering na afkoop

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ik heb het pensioenfonds van een oude werkgever gevraagd of ik mijn pensioen kan afkopen. Ik heb nu een brief ontvangen waar 2 alinea's in staan die tegenstrijdig voor mij zijn:

De pensioenwet bepaalt dat een pensioenuitvoerder het recht heeft om pensioenen van gewezen deelnemers af te kopen, als deze minder bedragen dan het wettelijk grensbedrag. Thans zijnde € 451,22.

Het afkoopbedrag dat aan u wordt uitgekeerd bedraagt € 2819,23 bruto. Hierop wordt de loonheffing voor bijzondere beloningen ingehouden. Het nette afkoopbedrag bedraagt daarna € 1635,15.

Ik neem aan dat ik € 1635,15 ontvang? Maar de uitkering is hoger dan het grensbedrag? Kan iemand uitleg geven?

ruud_a

Re: Uitkering na afkoop

Ongelezen bericht door ruud_a »

Alphavista schreef:Ik heb het pensioenfonds van een oude werkgever gevraagd of ik mijn pensioen kan afkopen. Ik heb nu een brief ontvangen waar 2 alinea's in staan die tegenstrijdig voor mij zijn:

De pensioenwet bepaalt dat een pensioenuitvoerder het recht heeft om pensioenen van gewezen deelnemers af te kopen, als deze minder bedragen dan het wettelijk grensbedrag. Thans zijnde € 451,22.

Het afkoopbedrag dat aan u wordt uitgekeerd bedraagt € 2819,23 bruto. Hierop wordt de loonheffing voor bijzondere beloningen ingehouden. Het nette afkoopbedrag bedraagt daarna € 1635,15.

Ik neem aan dat ik € 1635,15 ontvang? Maar de uitkering is hoger dan het grensbedrag? Kan iemand uitleg geven?
ik ken de regelingen voor pensioenen niet, maar de allinea's zijn niet tegenstrijdig

allinea 1 gaat zo te lezen over de rechten van het pensioenfonds tot afkoop van uw pensioen
dit omdat de kosten die het pensioenfonds moet maken om dit geld te beheren veel te hoog zijn in verhouding tot het ingelegde bedrag

allinea 2 gaat over uw verzoek tot afkoop

waarom allinea 1 er bij staat ontgaat mij wel enigzins

16again

Ongelezen bericht door 16again »

is het bedrag in alinea 1 niet het bedrag dat het pensioen jaarlijks zou uitkeren?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:
Alphavista schreef:Ik heb het pensioenfonds van een oude werkgever gevraagd of ik mijn pensioen kan afkopen. Ik heb nu een brief ontvangen waar 2 alinea's in staan die tegenstrijdig voor mij zijn:

ik ken de regelingen voor pensioenen niet, maar de allinea's zijn niet tegenstrijdig

allinea 1 gaat zo te lezen over de rechten van het pensioenfonds tot afkoop van uw pensioen
dit omdat de kosten die het pensioenfonds moet maken om dit geld te beheren veel te hoog zijn in verhouding tot het ingelegde bedrag

allinea 2 gaat over uw verzoek tot afkoop

waarom allinea 1 er bij staat ontgaat mij wel enigzins
Ik denk dat de brief is gemaakt door in een Word-document even vlug wat standaardzinnetjes samen te voegen. Werkt ongeveer als volgt: Je opent een bepaald document, dan zie je een aantal kadertjes met standaardzinnetjes, je kiest er in ieder kadertje eentje uit, en versturen maar. Het opstellen van brieven mag niet teveel tijd kosten, en de medewerker moet er al helemáál niet bij nadenken, dus dan krijg je dit soort dingen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee hoor, klopt wel. De eerste alinea gaat over de hoogte van het pensioen, dus het jaarlijkse pensioenbedrag vanaf de pensioendatum. De tweede alinea gaat over de waarde van die pensioenaanspraken. Dus hoeveel geld de afkoop van die aanspraken je oplevert.

Dat laatste is ondermeer afhankelijk van op welke leeftijd je pensioen zou ingaan (oftewel: hoeveel jaar zou er gemiddeld uitgekeerd moeten worden?) en hoe lang het nog duurt voordat het pensioen zou ingaan. Hoe langer het duurt, hoe meer het geld nog kan aangroeien en hoe minder je op dit moment hoeft te hebben om op de pensioenleeftijd dat jaarbedrag te kunnen uitkeren.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Simpel, bij € 451,22 of minder aan opgebouwd pensioen mogen zij het pensioen afkopen en moet jij dat accepteren. Daarboven mogen ze het als het in overleg en onderling instemming gebeurd.

De heffingen die eraf gaan zijn omdat de wet dit als een uitkering beschouwd, het pensioen is niet premievrij omdat het als het ware te vroeg wordt uitgekeerd. Je kunt overigens een groot deel via de inkomstenbelasting weer terug krijgen, via de rubriek reeds ingehouden loonbelasting (anders betaal je in feite dubbel).

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

olaf79 schreef:

Simpel, bij € 451,22 of minder aan opgebouwd pensioen mogen zij het pensioen afkopen en moet jij dat accepteren. Daarboven mogen ze het als het in overleg en onderling instemming gebeurd.

De heffingen die eraf gaan zijn omdat de wet dit als een uitkering beschouwd, het pensioen is niet premievrij omdat het als het ware te vroeg wordt uitgekeerd. Je kunt overigens een groot deel via de inkomstenbelasting weer terug krijgen, via de rubriek reeds ingehouden loonbelasting (anders betaal je in feite dubbel).
het lijkt me niet dat je iets terug krijgt van de belastingdienst
als je ingehouden belasting bij reeds ingehouden loonbelasting opgeeft, moet je het afgekochte pensioen ergens bij je inkomsten opgeven
als je pech hebt berekent de belastingdienst ook nog revisierente, omdat je rente hebt ontvangen over het ingelegde pensioen

kweenie

Bij de afkoop van een pensioen onder de afkoopgrens is er geen sprake van revisierente.

Bij de uitkering wordt er al wel loonbelasting ingehouden waarbij, op verzoek, rekening kan worden gehouden met de heffingskortingen. Het kan daarom zijn dat er minder belasingen zijn ingehouden dan je uiteindelijk aan het eind van het jaar zou moeten betalen (als je ook al bij andere inkomsten rekening met de hefffinskortingen had gehouden) maar het kan ook zijn dat er juist meer is ingehouden, in de omgekeerde situatie of als je bv. aftrekposen hebt. Dus in elk geval voor alle zekerheid na het jaar de belastingaangifte invullen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Nee hoor, klopt wel. De eerste alinea gaat over de hoogte van het pensioen, dus het jaarlijkse pensioenbedrag vanaf de pensioendatum. De tweede alinea gaat over de waarde van die pensioenaanspraken. Dus hoeveel geld de afkoop van die aanspraken je oplevert.

Dat laatste is ondermeer afhankelijk van op welke leeftijd je pensioen zou ingaan (oftewel: hoeveel jaar zou er gemiddeld uitgekeerd moeten worden?) en hoe lang het nog duurt voordat het pensioen zou ingaan. Hoe langer het duurt, hoe meer het geld nog kan aangroeien en hoe minder je op dit moment hoeft te hebben om op de pensioenleeftijd dat jaarbedrag te kunnen uitkeren.
Kweenie, ik geloof dat je een paar dingen door elkaar haalt. Het bedrag in de eerste alinea is de grens waarbinnen het pensioenfonds zelf initiatief mag nemen. Heeft niets te maken met de hoogte van de pensioenuitkering als er niet vervroegd uitgekeerd wordt.

kweenie

witte angora schreef: Kweenie, ik geloof dat je een paar dingen door elkaar haalt. Het bedrag in de eerste alinea is de grens waarbinnen het pensioenfonds zelf initiatief mag nemen. Heeft niets te maken met de hoogte van de pensioenuitkering als er niet vervroegd uitgekeerd wordt.
Ik probeer juist het onderscheid tussen het bedrag in de eerste alinea (maximale jaarbedrag voor afkoop) en in de tweede alinea (waarde van pensioenuitkering) duidelijk te maken én de samenhang tussen beide bedragen.

Het heeft namelijk niets te maken met het 'samenvoegen' van standaardzinnetjes of iets dergelijks, maar het is juist een samenhangend verhaal: omdat het jaarbedrag aan aanspraken lager dan € 451,22 is, mag het pensioenfonds afkopen en krijg je als eenmalige afkoopsom € 2819,23 bruto uitgekeerd.

Alphavista

Ongelezen bericht door Alphavista »

Oke de eerste alinea kan ik dus vergeten, bedankt voor het meedenken allen!

Gesloten