LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlopen lijfrentepolissen aanwenden voor banksparen?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Verlopen lijfrentepolissen aanwenden voor banksparen?

Ongelezen bericht door svdmeer »

Volgend jaar wordt naar verwachting banksparen mogelijk en komen de eerste produkten.

Ik heb de volgende simpele vraag waarop ik nergens een antwoord kan vinden: Kun je het kapitaal van een lijfrentepolis dat vrijkomt in de toekomst aanwenden voor banksparen? (en dus over laten storten naar de geblokkeerde pensioenspaarrekening) Of moet je daar toch weer een polis voor aankopen? (er vanuitgaande dat je nog in de opbouwfase zit)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verlopen lijfrentepolissen aanwenden voor banksparen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het niet mag.

Een van de regels/voorwaarden van zulke koopsompolissen is dat er later een periodieke lijfrentepolis van wordt gekocht. Op het moment van afsluiten is onder deze voorwaarden aftrek/uitstel van inkomstenbelasting verleend.

Zou je dit geld nu niet in een lijfrentepolis storten, dan heb je met terugwerkende kracht niet voldaan aan de voorwaarden die toen golden. Dan zou je dus misschien alsnog belasting moeten betalen

Het is ook niet alleen dat er persé een verzekeringsproduct van moet worden gekocht, maar ook dat er een aantal aanvullende eisen is, zoals dat er periodieke uitkeringen moeten zijn, dat er eisen zijn aan het moment van ingaan etc. Dit zijn voorwaarden die volgens mij niet allemaal aan het banksparen vastzitten. Om te voorkomen dat je via deze 'sluipweg' aan die voorwaarden probeert te ontkomen, denk ik dat het niet zal worden toegestaan.

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: Verlopen lijfrentepolissen aanwenden voor banksparen?

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

@ svandermeer
Zoals het er nu voor staat (wetsvoorstel ligt ter behandeling bij de Eerste Kamer) kun je je lijfrente na 1-1-2008 onderbrengen bij een bank. Dit geldt in principe ook voor opgebouwde waardes in lijfreteverzekeringen. Let wel op: heb je een lijfrentepolis al van vóór 1-1-1992 (oud regime) dan moet je dat NIET doen. Je verliest dan dat oude regime. De mogelijkheden voor uitkeren zijn bij oud regime veel groter.

Omdat er bij banksparen geen sterftekans bestaat zal je uitkering voor hetzelfde kapitaal aanzienlijk lager zijn dan bij een verzekeraar. Bovendien zitten er nauwelijks kosten in de uitkerende fase bij een verzekeraar. De klachten over kosten gaan altijd over de opbouwfase. Banksparen is mijns inziens ook slechts interessant in de opbouwfase maar ik vraag mij af of ze goedkoper zullen zijn. De bankgebouwen zijn immers in de regel niet lelijker dan de verzekeraarsgebouwen... Afwachten dus...

Gesloten