LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waardeoverdracht geweigerd vanwege crisis

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
hannah254

waardeoverdracht geweigerd vanwege crisis

Ongelezen bericht door hannah254 »

Heb een pensioen opgebouwd van 35 jaar, ben nu 60 jaar en 2 jaar werkeloos geweest. Vanaf 01-10 vorig jaar een nieuwe vaste baan voor 3 dagen/week. Heb bij deze werkgever waardeoverdracht aangevraagd, mede omdat ik nog maar 5 jaar te gaan heb leek me dat gunstiger. Maar goed onlangs een brief onvangen dat mijn aanvraag is stopgezet vanwege de teruglopende rendementen en lage dekkingsgraad.
Betaal nu elke maand 250 premie en vraag me af wat ik daarvan kan terugverwachten als ik 65 ben. Deelname aan het pensioen is verplicht. Kan ik daar onderuit komen ? Kan ik eisen dat ze het werkgeversdeel op een aparte reekening storten bv. en kan ik dan mijn deel daarbij voegen. Heeft iemand ervaring ?? Ik hoor graag.

kweenie

Re: waardeoverdracht geweigerd vanwege crisis

Ongelezen bericht door kweenie »

Als een pensioenfonds een dekkingsgraad < 100% heeft, dan mogen ze wettelijk niet meewerken aan een individuele waardeoverdracht. Vandaar dat uw waardeoverdracht op dit moment niet kan: veel fondsen hebben 'op papier' een dekkingsgraad < 100%. Pas als de dekkingsgraad boven de 100% is, mogen ze weer meewerken aan waardeoverdracht. Tot die tijd zal het geld bij het oude pensioenfonds blijven.

Dit hoeft niet heel erg te zijn. Het hangt onder meer af van het soort pensioenregeling of waardeoverdracht echt uitmaakt. Bij een middelloonregeling is waardeoverdracht vooral makkelijk, omdat je dan je geld nog maar op 1 plek hebt staan. Voor de waarde maakt het alleen iets uit als de indexatie van actieve deelnemers in het nieuwe fonds hoger zou zijn dan de indexatie van inactieve deelnemers in het oude fonds. Dan kan het zijn dat u bv een paar tienden van een procent minder stijging krijgt.

In het algemeen is het juist voor oudere mensen heel gunstig om aan een pensioenregeling deel te nemen. Bij de meeste pensioenregelingen zijn de maandelijkse premie en de maandelijks opgebouwde pensioenaanspraken voor jongeren en voor ouderen even hoog. Maar omdat het geld van jongeren veel langer kan renderen, betalen zij eigenlijk relatief te veel premie. Andersom geldt dat voor oudere mensen het pensioengeld niet zo lang kan renderen en de uitkering later eigenlijk relatief hoog is ten opzichte van de premie die wordt betaald.

Ik weet niet hoeveel pensioenaanspraken u voor die 250 per maand krijgt, maar ik durf bijna te garanderen dat het meer is dan wat u zelf bij elkaar kunt sparen.

Gesloten