LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat gebeurd met bijzonder partnerpensioen bij overlijden?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
megatron29

Wat gebeurd met bijzonder partnerpensioen bij overlijden?

Ongelezen bericht door megatron29 »

Mijn moeder heeft onlangs bijzonder partnerpensioen ontvangen van haar exman die is overleden. Daar mijn moeder niet meer lang te leven heeft vroeg zij zich af wat er gebeurd met het bijzonder partner pensioen dat ze heeft gekregen als ze zelf komt te overlijden? Ze kan het niet afkopen heeft het pensioenfonds gezegd.
Het zal toch niet zo zijn dat al dat geld dat haar ex man heeft opgebouwd naar het pensioenfonds gaat als ze beide komen te overlijden?

Alvast bedankt voor jullie reakties.

kweenie

Re: Wat gebeurd met bijzonder partnerpensioen bij overlijden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat gebeurt dus wel. De levenslange pensioenuitkering en de premie die daarvoor moet worden betaald zijn gebaseerd op hoe oud mensen gemiddeld worden. Tegenover iemand die eerder overlijdt staat namelijk ook weer iemand die veel ouder wordt dan gemiddeld. Van het geld dat wordt uitgespaard als iemand vroeg komt te overlijden worden dus weer de uitkeringen betaald voor mensen die juist ouder worden.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat is dus een van de kenmerken van een pensioen bij een pensioenfonds. Als men is overleden, is een eventuele rest voor het fonds. Ook wel zo logisch.

rookje

Ongelezen bericht door rookje »

@megatron49,
Dacht u dan echt dat u, na overlijden, ook nog zou erven? Kan het me nauwelijks voorstellen maar uw vraag duidt daar toch wel op.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb weinig toe te voegen aan de eerdere reacties.
En logisch is het ook wel dat pensioenuitbetaling stopt na overlijden van de persoon en zijn/haar partner.

Maar of het eerlijk is in alle gevallen daar kun je inderdaad over discussieren.
Denk bijvoorbeeld aan iemand die zijn hele leven lang vrijgezel is geweest en altijd (verplicht !) pensioenpremie heeft betaald. Als die persoon komt te overlijden op zijn 64e is het ook niet zo dat zijn pensioeninleg van tientallen jaren wordt uitgekeerd aan zijn overige nabestaanden.

megatron29

Ongelezen bericht door megatron29 »

rookje schreef:@megatron49,
Dacht u dan echt dat u, na overlijden, ook nog zou erven? Kan het me nauwelijks voorstellen maar uw vraag duidt daar toch wel op.
Dat is niet mijn vraag maar de vraag van mijn moeder die wilde dat wij het geld kregen na haar overlijden.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 feb 2016 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht verwijderd. Reden: off-topic

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Even heel simpel gezegd (en los van fiscale en juridische zaken) is er in het algemeen de keuze tussen twee 'varianten'.

Aan de ene kant een verzekering die je levenslang een uitkering geeft, met zowel het risico dat je heel oud wordt (en de verzekeraar dus veel meer moet uitkeren dan verwcht) als het risico dat je heel snel overlijdt (en de verzekeraar dus veel minder moet uitkeren dan verwacht). Als verzekerde (of nabestaande) weet je dan precies waar je aan toe bent: je komt niet zonder geld te zitten als je heel oud zou worden, maar je hebt ook geen geld over als je snel overlijdt.

Aan de andere kant heb je de 'spaarpot' die je een uitkering voor een bepaalde periode kan geven. Met hierbij opnieuw het risico dat je heel oud wordt, maar dan juist op een gegeven moment zonder geld komt te zitten. En ook het risico dat je heel snel overlijdt, maar dan wel een hoop geld overhoudt voor de nabestaanden. Als gepensioneerde (of nabestaande) weet je dan precies wat je nog in je 'spaarpot' hebt zitten en hoe lang je daar nog uit kunt putten.

De onmogelijkheid dat het nog-niet gebruikte geld naar de erfgenamen gaat hangt dus samen met het afdekken van het risico dat je zonder geld komt te zitten als je heel oud zou worden.

Gesloten