Goedendag,
In 2010/2011 ben ik werkzaam geweest binnen Randstad Holding en heb hier pensioen opgebouwd.
Dit opgebouwde pensioen wil ik graag overhevelen naar het pensioenfonds van mijn huidige werkgever en heb hiervoor alle benodigde papieren tijdig verstuurd en bevestigd gekregen.
Voor de volledigheid, mijn huidige pensioenfonds is de afgelopen jaren (nog) niet onder de 100% gezakt en werkt daarom mee aan waardeoverdrachten.
Deze week las ik op de website van Randstad Pensioenfonds dat ze bij een dekkingsgraad boven 100% de waardeoverdrachten weer uitvoeren.
Ook lees ik op de website dat de dekkingsgraad in december 2012 op 101,5% stond.
Ik heb geen brief van Randstad Pensioenfonds ontvangen dat mijn pensioen kan worden overgedragen, dus heb ik gebeld met Randstad Pensioenfonds waarom dit niet gebeurd is.
Ik vroeg of het correct is dat bij een dekkingsgraad boven 100% weer waardeoverdrachten werden uitgevoerd zoals op de website aangegeven staat. Dit werd door de medewerker bevestigd.
Vervolgens gaf ik aan dat op de website ook stond dat de dekkingsgraad in december 2012 op 101,5% stond. Wederom werd dit bevestigd.
Hierop vroeg ik waarom er dan geen waardeoverdracht in gang is gezet. En toen kreeg ik het volgende antwoord:
"wij zijn ons bewust dat de dekkingsgraad op 101,5% stond en hierop heeft het bestuur een vergadering gepland omdat het bestuur goedkeuring moet geven om weer waardeoverdrachten uit te voeren. Echter toen de vergadering gepland stond, was de dekkingsgraad weer onder de 100% gezakt en is deze vergadering afgelast en voeren wij geen waardeoverdrachten uit."
Kan dit zomaar? Dit is toch nalatigheid van het bestuur van Randstad Pensioenfonds? Ze beheren mijn geld, en gaan hier zo laks mee om. Het heeft er naar mijn mening schijn van dat ze mijn geld graag in kas willen houden in hoop op betere tijden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Randstad pensioenfonds bij >100% geen waardeoverdracht
Re: Randstad pensioenfonds bij >100% geen waardeoverdracht
Er was waarschijnlijk in december al bekend dat vanwege de nieuwe sterftetafels in januari, de dekkingsgraad dan alweer onder de 100 zou zijn. Dat de dekkingsgraad tijdelijk net boven 100 stond, was dus zeker geen teken van struktureel herstel.
Dus de ene regel zegt: als dekkingsgraad boven 100 is, moet je weer waardeoverdrachten doen. Een andere regel zegt dat het pensioenfonds 'prudent' moet handelen, dus voorzichtig en conservatief moet zijn. Daaruit zou je kunnen opmaken dat als het pensioenfonds al weet dat de dekkingsgraad op grond van de nieuwe sterftetafels onder de 100 zou zijn en dus de volgende maand onder de 100 komt, je daar al rekening mee moet houden. (Anders gezegd, dat het fonds juist laks zou zijn als ze wél zouden meewerken aan waardeoverdracht.)
Of het pensioenfonds in zo'n situatie zou moeten meewerken aan waardeoverdracht, is dus nog de vraag en voer voor discussie.
Dus de ene regel zegt: als dekkingsgraad boven 100 is, moet je weer waardeoverdrachten doen. Een andere regel zegt dat het pensioenfonds 'prudent' moet handelen, dus voorzichtig en conservatief moet zijn. Daaruit zou je kunnen opmaken dat als het pensioenfonds al weet dat de dekkingsgraad op grond van de nieuwe sterftetafels onder de 100 zou zijn en dus de volgende maand onder de 100 komt, je daar al rekening mee moet houden. (Anders gezegd, dat het fonds juist laks zou zijn als ze wél zouden meewerken aan waardeoverdracht.)
Of het pensioenfonds in zo'n situatie zou moeten meewerken aan waardeoverdracht, is dus nog de vraag en voer voor discussie.
-
De voorgaande reactie raakt in grote lijnen wel de reden waar het om draait. De redenen om in de maand januari 2013 de uitvoering van de waardeoverdrachten niet te hervatten, hadden inderdaad te maken met prudentie en anticiperen op (mogelijke) komende situaties. In de geschatte dekkingsgraad van 101,5% per eind december 2012 was al wel rekening gehouden met de nieuwe levensverwachting. Echter, tevens had het Randstad-pensioenfonds eerder in 2012 een mogelijke korting van de opgebouwde aanspraken per 1 april 2013 aangekondigd. Pas eind januari 2013 was duidelijk dat deze korting, na doorrekening van het herstelplan, niet noodzakelijk was. Gedurende de periode van onzekerheid over het wel of niet doorgang vinden van een korting, vond het bestuur het naar alle andere belanghebbenden niet verdedigbaar om enkelen door middel van een uitgaande waardeoverdracht de mogelijkheid te bieden om het fonds net voor toekenning van een korting, te 'verlaten'. Idem dito met inkomende waardeoverdrachten, het bestuur vond het evenmin wenselijk om deelnemers een inkomende waardeoverdracht te laten uitvoeren met vervolgens het risico dat er binnen enkele maanden een korting over de ingebrachte aanspraken zou worden uitgevoerd.
Daarnaast speelde een rol dat de dekkingsgraad van het Randstad-pensioenfonds (volgens de berekening op de door De Nederlandsche Bank verplicht voorgeschreven wijze) een enigszins vertekend (lees: te hoog) beeld gaf. Al na enkele dagen in januari was duidelijk dat de dekkingsgraad van het fonds per eind januari zeer waarschijnlijk weer onder de 100% zou liggen. Hetgeen ook inderdaad het geval was, deze eindigde eind januari namelijk op 98,5%. En dus zouden de waardeoverdrachten weer stilgelegd moeten worden. Om deze twee redenen heeft het bestuur besloten om in januari 2013 geen uitvoering te geven aan waardeoverdrachten.
Tot eind 2013 is de korting van aanspraken niet meer aan de orde. Zodra de dekkingsgraad zich weer boven de 100 procent bevindt, zal het Randstad-pensioenfonds de waardeoverdrachten hervatten en de betreffende (gewezen) deelnemers hierover benaderen.
Raimond Schikhof
Directeur Randstad Pensioenfonds
Daarnaast speelde een rol dat de dekkingsgraad van het Randstad-pensioenfonds (volgens de berekening op de door De Nederlandsche Bank verplicht voorgeschreven wijze) een enigszins vertekend (lees: te hoog) beeld gaf. Al na enkele dagen in januari was duidelijk dat de dekkingsgraad van het fonds per eind januari zeer waarschijnlijk weer onder de 100% zou liggen. Hetgeen ook inderdaad het geval was, deze eindigde eind januari namelijk op 98,5%. En dus zouden de waardeoverdrachten weer stilgelegd moeten worden. Om deze twee redenen heeft het bestuur besloten om in januari 2013 geen uitvoering te geven aan waardeoverdrachten.
Tot eind 2013 is de korting van aanspraken niet meer aan de orde. Zodra de dekkingsgraad zich weer boven de 100 procent bevindt, zal het Randstad-pensioenfonds de waardeoverdrachten hervatten en de betreffende (gewezen) deelnemers hierover benaderen.
Raimond Schikhof
Directeur Randstad Pensioenfonds
Hartelijk dank voor de heldere uiteenzetting.
Hoewel ik het er niet mee eens ben omdat ik mij nog steeds benadeeld voel, kan ik de achterliggende redenen wel begrijpen.
Van mijn kant gezien breng ik mijn opgebouwde pensioen het liefste onder bij mijn huidige pensioenfonds welke een hogere dekkingsgraad heeft, om zo mijn risico op korting over mijn opgebouwde pensioen te verkleinen.
Als het nu niet overdragen bijdraagt aan het niet hoeven korten in 2013 voor andere deelnemers kan ik mij daarin vinden. Echter wanneer het fonds zich niet herstelt in 2013 en er alsnog gekort moet worden, dan zou het minstens fair zijn om diegenen die in januari niet hun gerechtigde waardeoverdracht hebben gehad en daarbij onvrijwillig hebben bijgedragen aan niet korten van huidige deelnemers in 2013, te ontzien van mogelijke korting.
Hoewel ik het er niet mee eens ben omdat ik mij nog steeds benadeeld voel, kan ik de achterliggende redenen wel begrijpen.
Van mijn kant gezien breng ik mijn opgebouwde pensioen het liefste onder bij mijn huidige pensioenfonds welke een hogere dekkingsgraad heeft, om zo mijn risico op korting over mijn opgebouwde pensioen te verkleinen.
Als het nu niet overdragen bijdraagt aan het niet hoeven korten in 2013 voor andere deelnemers kan ik mij daarin vinden. Echter wanneer het fonds zich niet herstelt in 2013 en er alsnog gekort moet worden, dan zou het minstens fair zijn om diegenen die in januari niet hun gerechtigde waardeoverdracht hebben gehad en daarbij onvrijwillig hebben bijgedragen aan niet korten van huidige deelnemers in 2013, te ontzien van mogelijke korting.