LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tijdelijk parnerpensioen

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
marjolein157

Tijdelijk parnerpensioen

Ongelezen bericht door marjolein157 »

In augustus 2011 is mijn vriend overleden. Gelukkig hadden wij alles goed geregeld, dachten wij. Mijn vriend had via het werk een extra verzekering afgesloten, mocht hem iets gebeuren ik tot aan mijn pensioenleeftijd een extra uitkering had. Nou begrijpen jullie dat mijn vriend precies in de overgangsperiode is gestorven. Nou kreeg ik via het pensioenfonds een brief dat deze uitkering stopt op mijn 65e. Dit terwijl ik gezien mijn leeftijd toch echt minimaal tot mijn 67e moet werken. Dit houdt voor mij wel in dat ik dik € 14.000,00 op jaarbasis misloop die laatste twee jaar.

Nou weet ik toevallig ook dat zijn collega's inmiddels ook een brief thuis hebben gekregen van hetzelfde pensioenfonds over dezelfde verkering met daarin vermeld dat de leeftijd is verhoogd naar 67. Dit zonder verdere consequenties. Geen premieverhoging enz.

Dus omdat mijn vriend inmiddels dood is heb ik geen recht op die laatste twee jaar, mocht hij een half jaar later zijn gestorven, dan had ik er wel recht op gehad.

Ik vind dit zo krom en oneerlijk. Wie heeft hier ook mee te maken?

Jantje7

Re: Tijdelijk parnerpensioen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Helaas bent u ook 1 van de 100.000 die nadeel ondervinden van spelregels die tijdens het spel verandert worden. Dit geld nl. voor alle personen die een ANW uitkering krijgen waarvan de uitkering is gestart voor de wetswijziging om de AOW leeftijd later in te laten gaan. Ook geld dit voor alle vroeg gepensioneerde waarvan de overbruggingsuitkering stopt op het moment dat ze 65 worden. De maatregelen om dit inkomsten verlies te beperken is een sigaar uit eigen doos. Dus ook voor u geld: nu wat extra aan de kant zetten om na uw 65 fatsoenlijk kunt blijven leven.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is juist geen kwestie van de spelregels tijdens het spel veranderen. Dat zou het namelijk zijn als ze ineens een ingegane uitkering wél zouden gaan verlengen. (Of inkorten, als een leeftijd vervroegd zou worden.) Je had nu eenmaal een verzekering/uitkering die duurde tot de pensioenleeftijd op het moment van afsluiten en op het moment van overlijden. En op basis daarvan was de premie toen ook bepaald.

De premies worden ook periodiek opnieuw bepaald. Vanwege de verlaagde sterfkansen is het begrijpelijk dat de premie voor een zelfde verzekering goedkoper zou worden. Maar door het verlengen van de uitkeringsduur, wordt de premie juist weer hoger. Dus bij elkaar zou de premie niet heel veel veranderen en daarom hebben ze waarschijnlijk de premie voor het gemak gewoon gelijk gehouden.

Overigens is een vergelijkbare situatie van toepassing voor het risico-deel van het partnerpensioen. Als je komt te overlijden, dan is het partnerpensioen vaak gebaseerd op hoeveel pensioen je tot je pensioenleeftijd had kunnen opbouwen. Stel het partnerpensioen is bv. 70% van het ouderdomspensioen en de opbouw was eerst 2% per jaar tot 65, en wordt 1,75% tot 67 jaar. Als iemand jong overlijdt, dan wordt het partnerpensioen ineens een stuk lager. Maar als iemand op hogere leeftijd overlijdt, dan is het partnerpensioen juist beter in de nieuwe situatie.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

kweenie schreef:Het is juist geen kwestie van de spelregels tijdens het spel veranderen. Dat zou het namelijk zijn als ze ineens een ingegane uitkering wél zouden gaan verlengen. (Of inkorten, als een leeftijd vervroegd zou worden.) Je had nu eenmaal een verzekering/uitkering die duurde tot de pensioenleeftijd op het moment van afsluiten en op het moment van overlijden. En op basis daarvan was de premie toen ook bepaald.
Ben het niet eens met deze stelling.
Deze verzekering was afgesloten als vervanger voor de vervallen ANW uitkering die een weduwe een uitkering garandeerde tot aan de AOW leeftijd. Alleen werd hij omschreven tot de 65, omdat dat de AOW leeftijd al vanaf 1956 was. Dus nu wordt de AOW leeftijd gewijzigd en is er geen mogelijkheid de uitkeringsperiode te verlengen. Dat bedoel ik met "de spelregels vervangen tijdens het spel"

kweenie

De verzekering was inderdaad als vervanger geboden voor de ANW uitkering, maar werd expliciet afgesloten tot aan 65 jaar. En daar betaalde je ook premie voor.

Er werd specifiek niet totaan de AOW leeftijd uitgekeerd, aangezien de verzekeraar dan ook er rekening mee had moeten houden dat die AOW leeftijd mogelijk/waarschijnlijk verhoogd zou worden. En daar een extra premie voor had moeten berekenen.

Iets vergelijkbaars heb je met vroegpensioenuitkeringen. Daarbij had je een 'spaarpot' die tot je 65ste kon worden uitgekeerd. En dat heb je ook met sommige lijfrentepolissen, die bedoeld zijn als vroegpensioen uitkering en tot het 65ste jaar lopen.

Dat de gedachte daarachter was dat die uitkeringen zouden lopen totaan de AOW leeftijd, betekent nog niet dat je recht zou hebben op een uitkering totaan je AOW leeftijd.

marjolein157

Ongelezen bericht door marjolein157 »

Dat is niet helemaal waar. In de polis wordt gesproken over pensioenleeftijd. Dat ze er dan gemakshalve van uitgaan dat dit 65 jaar was op het moment van overlijden, is een misvatting van hun kant (vind ik). De pensioenleeftijd op dit ogenblik is voor mij momenteel 67. Maar ook dit is onzeker.

kweenie

Het gaat om de reglementaire pensioenleeftijd op het moment waarop de verzekering tot uitkering moet komen. Of preciezer, op het moment dat de gebeurtenis plaats vond die ertoe leidt dat de verzekering moet gaan uitkeren. (Dus: het moment van overlijden.) En dat was 65 jaar.

Even ter verduidelijking, het wordt nu wat formeel, er is ook een verschil tussen "pensioenleeftijd" en "pensioeningangsleeftijd". Pensioenleeftijd is de 'standaard' leeftijd waarop het pensioen volgens het pensioenreglement ingaat. Dat was op het moment van overlijden 65 jaar. De "pensioeningangsleeftijd" is de (zelf gekozen) leeftijd waarop je het pensioen werkelijk wil laten ingaan. (Of had willen laten ingaan.) Die datum kun je vaak vervroegen of uitstellen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog zoiets als "AOW-leeftijd", maar die wordt al helemaal niet gebruikt. Juist om deze onzekerheid/onduidelijkheid niet te krijgen.

kweenie

kweenie schreef:Het gaat om de reglementaire pensioenleeftijd op het moment waarop de verzekering tot uitkering moet komen. Of preciezer, op het moment dat de gebeurtenis plaats vond die ertoe leidt dat de verzekering moet gaan uitkeren. (Dus: het moment van overlijden.) En dat was 65 jaar.

Even ter verduidelijking, het wordt nu wat formeel, er is ook een verschil tussen "pensioenleeftijd" en "pensioeningangsleeftijd". Pensioenleeftijd is de 'standaard' leeftijd waarop het pensioen volgens het pensioenreglement ingaat. Dat was op het moment van overlijden 65 jaar. De "pensioeningangsleeftijd" is de (zelf gekozen) leeftijd waarop je het pensioen werkelijk wil laten ingaan. (Of had willen laten ingaan.) Die datum kun je vaak vervroegen of uitstellen.

Het is dus geen kwestie van ergens "gemakshalve vanuit gaan", maar het is een in de reglementen precies omschreven leeftijd, waar in principe geen twijfel over zou kunnen bestaan.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog zoiets als "AOW-leeftijd", maar die wordt al helemaal niet gebruikt. Juist om deze onzekerheid/onduidelijkheid niet te krijgen.

Gesloten