LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
AlidaH
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:01

Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door AlidaH »

In begin dec. 2016 heb ik een groot pakket per Postnl aangetekend verstuurd naar Hongarije.
Het pakket is daar heel aangekomen bij het Hongaarse post verzamelpunt.
Toen was het pakket ruim 3 weken onvindbaar. Het pakket werd begin jan. 2017 bezorgd. 4 weken na verzending!
Op het eerste gezicht zag het er goed uit en is er voor ontvangst getekend.
Bij nader inzien was het duidelijk dat de doos was opengemaakt en met ander plakband weer dichtgeplakt. Er zijn foto's gemaakt van de doos en hierop is duidelijk te zien dat hij open is gesneden.
Alles in het pakket was open gemaakt en een deel beschadigd en een deel was verdwenen. Eruit gestolen of na inspectie niet meer teruggedaan.
De Postnl wil hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen omdat het heel in Hongarije was aangekomen.
Dus tussen dat moment en de bezorging op de bestemming is het open gemaakt.
Ik ben van mening dat de post verantwoordelijk is voor de correcte bezorging vanaf het moment dat ik het pakket heb afgegeven tot het moment dat de ontvanger het krijgt. Het hele pakket met de volledige inhoud en niet een deel van het verstuurde.
Wat kan ik nu nog doen om mijn recht te halen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door berndv »

AlidaH schreef:In begin dec. 2016 heb ik een groot pakket per Postnl aangetekend verstuurd naar Hongarije.
Het pakket is daar heel aangekomen bij het Hongaarse post verzamelpunt.
Toen was het pakket ruim 3 weken onvindbaar. Het pakket werd begin jan. 2017 bezorgd. 4 weken na verzending!
Op het eerste gezicht zag het er goed uit en is er voor ontvangst getekend.
Bij nader inzien was het duidelijk dat de doos was opengemaakt en met ander plakband weer dichtgeplakt. Er zijn foto's gemaakt van de doos en hierop is duidelijk te zien dat hij open is gesneden.
Alles in het pakket was open gemaakt en een deel beschadigd en een deel was verdwenen. Eruit gestolen of na inspectie niet meer teruggedaan.
De Postnl wil hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen omdat het heel in Hongarije was aangekomen.
Dus tussen dat moment en de bezorging op de bestemming is het open gemaakt.
Ik ben van mening dat de post verantwoordelijk is voor de correcte bezorging vanaf het moment dat ik het pakket heb afgegeven tot het moment dat de ontvanger het krijgt. Het hele pakket met de volledige inhoud en niet een deel van het verstuurde.
Wat kan ik nu nog doen om mijn recht te halen?
Het lastige is dat de ontvanger heeft getekend voor ontvangst. Het is dan dus ook niet meer mogelijk om verder onderzoek uit te voeren. Binnen welke termijn meldde de ontvanger het gebrek? En wanneer heeft u dit bij postnl gemeld?

dit vind ik op de site van postnl:
Als er toch iets mis gaat
PostNL handelt uw pakket met de grootst mogelijke zorg af. Maar in zeer uitzonderlijke gevallen gaat er wel eens wat mis. Is uw pakket beschadigd of onvindbaar? Neem dan contact op met onze klantenservice. Dan stellen wij een onderzoek in. Blijkt hieruit dat u recht heeft op schadevergoeding? De hoogte van de schadevergoeding wordt bepaald op basis van de waarde van de inhoud van uw pakket. De maximale schadevergoeding is 500 euro per pakket.

AlidaH
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:01

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door AlidaH »

Er is tijdens de weken van onvindbaar zijn van het pakket voortdurend contact geweest met de Post.nl.
De schade en vermissing van een deel uit het pakket is direct dezelfde dag nog gemeld.
De afhandeling van de melding is niet prettig verlopen.
Op de eerste mails kreeg ik pas na ruim een week antwoord. Telefonisch ging het ook erg moeizaam heeft mij uren gekost en het versturen van de nodige foto's gaf kennelijk ook problemen. Ik kon de foto's gewoon zien bij mijn mail maar de post niet. Vaag.
Ik had het pakket verzekerd verstuurd voor 500 euro.

Inderdaad zegt de post dat er als er voor ontvangst is getekend zij er niets meer mee kunnen.
Hoe moet je zien of het klopt als je het pakket niet open maakt?
Moet je een weegschaal naast je deur hebben om een pakket eerst te wegen zodat je weet dat het klopt?
Hier zit duidelijk een kink in de voorwaarden. Dit is een niet omschreven probleem.
De post neemt geen verantwoordelijkheid op zich. Dus een verzekering afsluiten is eigenlijk een wassen neus.
Het versturen kostte 41,65 euro!
Kerst cadeautjes voor mijn zoon en nog gordijnen, nieuw op maat gemaakt door de Hema.Een gordijn beschadigd en een gordijn vermist. Ik heb de bonnen nog.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door Sira »

Ik vrees dat Post.nl hierin geen partij is. Het is bij de douane in Hongarije gebeurd en Post.nl kan hier niet op toezien, net zoals Post.nl in Hongarije geen pakketten aan huis bezorgd. Als er bij welke douane dan ook enige twijfel over de inhoud van een pakket is, dan wordt deze geopend.
Dat er spullen uit verdwenen zijn, ja dat is echt héél vervelend. Helaas zijn onze westerse spullen in landen zoals Hongarije, Roemenië etc. zeer gewild

AlidaH
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:01

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door AlidaH »

Dank voor je reactie.
De bezorging is inderdaad door een pakketdienst gedaan.
Het pakket is niet opengemaakt door de douane want dan zouden er stickers en / of stempels opgezet zijn.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door Sira »

Helaas is niet iedereen eerlijk. Ook bij douane, post, politie e.d. kunnen er oneerlijke mensen tussen zitten. Tot het hun overkomt, dan is de wereld te klein.

AlidaH
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:01

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door AlidaH »

Betekent dit volgens jou dat ik niets meer doen kan?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door newmikey »

Sira schreef:Ik vrees dat Post.nl hierin geen partij is. Het is bij de douane in Hongarije gebeurd en Post.nl kan hier niet op toezien, net zoals Post.nl in Hongarije geen pakketten aan huis bezorgd. Als er bij welke douane dan ook enige twijfel over de inhoud van een pakket is, dan wordt deze geopend.
Dat er spullen uit verdwenen zijn, ja dat is echt héél vervelend. Helaas zijn onze westerse spullen in landen zoals Hongarije, Roemenië etc. zeer gewild
Pure onzin! Pakketten naar Hongarije gaan helemaal niet via de Douane (noch in Nederland, noch in Hongarije) aangezien Hongarije gewoon een mede-lidstaat van de EU is.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door Sira »

Ook pakketten binnen de EU kunnen in het land van aankomst bij twijfel geopend worden, logisch. Aangetekende post gaat weliswaar via een extra beveiligd kanaal, maar dat wil niet zeggen dat deze niet geopend kunnen worden.

Ik verstuur zo nu en dan ook pakketjes naar iemand binnen de EU (Spanje) met spullen voor glas in lood hobby, maar 9 van de 10 keer blijken deze bij aankomst geopend geweest te zijn.

AlidaH
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2017 20:01

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door AlidaH »

Omdat de Postnl mijn pakket voor bezorging heeft aangenomen is zij toch verantwoordelijk voor de correcte bezorging.
Mijn vraag is vinden jullie ook dat de Postnl verantwoordelijk is voor het in goede staat bezorgen van pakketten die door de Postnl hiervoor in behandeling zijn genomen?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door newmikey »

Sira schreef:Ook pakketten binnen de EU kunnen in het land van aankomst bij twijfel geopend worden, logisch. Aangetekende post gaat weliswaar via een extra beveiligd kanaal, maar dat wil niet zeggen dat deze niet geopend kunnen worden.
Maar dan zeker niet door de douane. EU zendingen worden niet aangemeld bij de douane noch bij vertrek uit NL, noch bij aankomst in een ander EU land. Hoogstens kan de politie (drugs) of een dergelijke organisatie zoiets doen bij een verdacht pakket. Aangetekende pakketten gaan via exact dezelfde kanalen als "gewone" post maar worden administratief gevolgd tot aan de aflevering. Er is géén gescheiden vervoer of extra beveiliging onderweg voor aangetekende pakketten.
Ik verstuur zo nu en dan ook pakketjes naar iemand binnen de EU (Spanje) met spullen voor glas in lood hobby, maar 9 van de 10 keer blijken deze bij aankomst geopend geweest te zijn.
Dat zou zomaar kunnen maar dat zal wederom niets met de douane te maken hebben.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door Sira »

In feite wel, maar ik ben bang dat je tegen een muur aanloopt.
Post.nl zal zich waarschijnlijk beroepen op het feit dat het via zoveel schijven loopt.

Wat betreft de verzekerde verzending, je kunt het hoofdkantoor van Post.nl aanschrijven dat je een vergoeding wilt hebben voor de verdwenen goederen. Maak een kopie van de kassabonnen van die bewuste goederen en stuur deze mee. Niet geschoten is altijd mis.
Ik heb dit adres gevonden: Koninklijke PostNL B.V. Prinses Beatrixlaan 23, 2595 AK Den Haag.
Maar het zou me niets verbazen, Post.nl kennende, dat je een standaard brief krijgt met excuses en hoe vervelend ze het vinden.

Ik ben er een beetje uit, maar volgens mij gaan (post)pakketten naar het buitenland, ook binnen de EU, gewoon mee met het vliegtuig, de postkoets is al lang geleden afgeschaft. Ik denk dat dit traject allemaal goed verlopen is, maar dat het vanaf de aankomst in Hongarije fout is gegaan. Daar komt het aan op de luchthaven waar alles (of steekproefsgewijs) wordt gescand (of wordt geopend?), dan gaat het naar het sorteercentrum, dan naar het postkantoor van de plaats waaronder de geadresseerde valt. Het pakket gaat door zo verschrikkelijk veel handen.

Dit zijn altijd vervelende dingen.

@newmikey:
Er is géén gescheiden vervoer of extra beveiliging onderweg voor aangetekende pakketten.
Lees goed de voorwaarden van post.nl. Niet ik, maar zij schrijven zelf dat aangetekende stukken er een dag langer over kunnen doen dan normaal, omdat deze stukken door een extra beveiligd kanaal gaan.
Het zijn dus niet mijn woorden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geschil aanspannen tegen PostNL bij de Geschillencommissie Post www.sgc.nl

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Aangetekend pakket onderweg in Hongarije opengemaakt

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Inderdaad zijn er allerlei uitvluchten van PostNL op het internet te lezen. Omdat uw verhaal zo duidelijk is gedocumenteerd zou ik een voorstel aan de Radar-redactie doen, dit probleem voor één van de TV-uitzendingen grondiger te onderzoeken en een oproep doen zodat andere betroffenen zich kunnen melden. PostNL kan dan voor camera uitleg komen geven.

Gesloten