Moneyman schreef:Zo'n beetje alle folders zijn al lang op Internet beschikbaar. Blijkbaar is dat geen stimulans tot vermindering.
Klopt, tot nu toe is die stimulans er blijkbaar niet. Tot het moment dat de supermarkten zelf besluiten ermee te stoppen. Kunnen ze zien hoe vaak de online folders bekeken worden? Als dat niet zo hoog ligt geeft dat te denken. Dan kun je concluderen dat mensen blijkbaar niet op het net zoeken, maar nog een grote behoefte hebben aan papieren folders. En ze om die reden gewoon blijven drukken.
Je kunt je ook afvragen in hoeverre mensen iets met reclame doen. Hier hebben 5 van de 8 appartementen een sticker op de bus. Dus drie krijgen wel zo'n pakket. Iedere week ligt er 2 pakketten ongelezen, nog in het plastic, in de papierbak. Dat zou te denken moeten geven.
Ooit verbaasde ik me bij de Albert Heijn in Nijmegen dat op woensdag de gevulde koeken, die in de reclame waren, nog steeds niet met de aanbiedingsprijs in de computer zaten. Inmiddels heb ik het hier in het dorp bij de hand gehad dat een actie op vrijdag zelfs niet eens correct in de computer stond. Kennelijk interesseert het veel mensen niet.
Ik ben ervan op de hoogte dat er heel wat marktonderzoeken worden gedaan naar reclame. Ik heb er een tijdje aan meegedaan, tot ik niet meer mee mocht doen. Kennelijk vertelde ik te vaak iets dat de opdrachtgever niet wilde horen. En dat is: 'boeit niet. 'Inspireert niet'. 'sprankelt niet' 'nodigt niet uit tot kopen' enzovoorts. Misschien moet er maar eens een goed onderzoek gedaan worden in hoeverre er behoefte is aan reclame. Maar dat zal niet door de reclamemakers gedaan worden. Die zijn toch echt niet van plan in hun eigen voet te schieten.
Het zou zomaar kunnen dat de resultaten van een objectief onderzoek dusdanig zijn dat de meeste bedrijven acuut stoppen met het ronddelen van folders, en hun reclame-uitingen beperken tot internet, desnoods ondersteunt door een flinke campagne.