Dit is de mail die ik van Lightinthebox heb ontvangen. Je hebt de
keuze: of
50% retour ontvangen van hen na de
invoerrechten zelf aan UPS voorgeschoten te hebben,
of ze
vernietigen het
product (ad € 162,00) en dan moet je je geld maar terug zien te krijgen. Dan lijkt het me verstandiger de € 44,27 invoerrechten te betalen en maar hopen dat ze inderdaad 50% terugbetalen. Dan heb ik namelijk voor € 22,14 toch nog wat voor die € 162,00 (welk eigenlijk € 132,00 had moeten zijn) gekregen.
Feit blijft:
ze antwoorden in het Nederlands (dus ze bedienen wel degelijk de Nederlandse markt) en ze willen me in die mail aan iets herinneren wat op het moment van de aankoop voor me verzwegen werd.
Daarnaast is het dat dit soort bedrijven niet alleen nalaten klanten die via de zoekmachine rechtstreeks op het gezochte artikel in hun website uitkomen te informeren over nog bijkomende invoerrechten (dit is een zekerheid, niets eventueel), maar eigenlijk is het een oneigenlijke manier om te concurreren binnen de EU met andere (o.a. Europese) bedrijven. Europese bedrijven worden benadeeld (wel op korte termijn dan, want de kopers trappen er geen 2e x meer in) met
valse concurrentie.
Lightinthebox kan juist op prijs concurreren omdat ze hun producten (welk overigens ook namaak zijn op de merkartikelen van Westerse producten)
'tax free' aanbieden op de EU markten dit op moment van aankoop niet melden. Alleen als je via de 'voorkant' (de homepage) hun webshop binnenkomt, kun je het eventueel lezen als je je gelijk daarin verdiept (want er zijn wel vele links tegelijkertijd, overigens dan nog wordt niet aangegeven dat het hoge invoerrechten betreft, wat toevallig hè). Het is dus gewoon valse concurrentie, want ze proberen voet aan de grond in de EU te krijgen op basis van valse prijzen ('
laat de klant later maar voor de invoerrechten betalen'-mentaliteit, want dan hebben zij hun geld al en zijn zij buiten schot).
Copie van de ontvangen mail van Lightinthebox:
Beste klant,
We hebben vernomen via koerier dat u uw pakket geweigerd heeft de invoerrechten van 44.27 EUR te betalen. Wij willen u eraan herinneren dat klanten zelf verantwoordelijk zijn voor eventuele belasting die wordt geheven. Bezoekt u onderstaande link voor meer informatie over ons beleid betreffende belastingen.
http://www.lightinthebox.com/nl/knowled ... a2865.html
Omdat wij u als onze belangrijke klant waarderen en u willen helpen om uw pakket binnenkort op te halen, willen we u 50% van de belasting terugbetalen. Wij vragen u contact met koerier op te nemen, de belasting te betalen en het pakket op te halen. Vervolgens stuurt u aub een foto van het ontvangstbewijs van het pakket waarop de belasting wordt aangetoond, wij zullen vervolgens de terugbetaling van de extra kosten verwerken. We kijken uit naar uw snel antwoord. Anders wordt uw pakket vernietigd na 2 september.