Je verstuurd een verzekerd pakket naar het buitenland maar de inhoud komt beschadigd aan. Dat is heel vervelend maar hij is verzekerd dus je denkt, dat komt wel goed. Nou niet dus.
POSTNL doet er alles aan om de schuld bij jou neer te leggen. ''de verpakking is niet deugdelijk geweest'' bewijs maar dat je het goed verpakt hebt.
Om even een beeld te schetsen:
Op 9 januari heb ik via een chat kenbaar gemaakt dat ik een schadevergoeding wilde vanwege een beschadiging. Ik kreeg daarop per POST!! en formulier toegestuurd. Via email doen ze niet aan.
Het is blijkbaar heel erg moeilijk voor Postnl om digitaal een formulier te verzenden,
Op 16 januari heb ik mijn klacht per email kenbaar gemaakt middels een ingescand klachten formulier. 1 week later kreeg ik hiervan een bevestiging waarin stond ik dat binnen 30 dagen bericht zou krijgen. Uiteraard duurde het langer dan 30 dagen, na meerdere malen gechat te hebben kreeg ik na ruim 40 dagen de eerste mail waarin stond dat er een behandelaar naar ging kijken. 7 dagen later geen antwoord en weer gechat met POSTNL. ''Ja wij zijn er mee bezig'' zei de ene, de ander zei weer'' vandaag wordt u gebeld'', en bij de derde chat zeiden ze, ''Ow er moet nog een behandelaar op uw zaak gezet worden''
Uiteindelijk kreeg ik een telefoontje van POSTNL. Ene Leon bood 1000 maal zijn excuses aan en begon daarna een heel verhaal hoe vervelend hij het niet vond etc. Echter zei hij dat hij nog niet genoeg informatie had. Dat vond ik raar wat ik had alle info die in het formulier stond toegestuurd. Verzendbewijs, factuur van verkochte product, beschrijving van de verpakking en foto's van de schade. ALLES.
Hij vroeg of ik foto's had gemaakt over hoe ik het product had verpakt en of ik aan de ontvanger wilde vragen om ook foto's van de verpakking te sturen.
Ik heb aangegeven dat ik geen andere foto's heb en dat er van de ontvanger niet verwacht kan worden dat hij de verpakking meer dan 2 maanden bewaard. Met als sneer, als jullie nou binnen 30 dagen hadden gereageerd dan misschien wel. Uiteindelijk heb ik een zeer uitgebreid verhaal geschreven waar ik stap voor stap mijn inpakkunsten in heb verwoord. In een ver verleden ooit nog zaken ingepakt voor een webshop dus ik weet echt wel hoe ik zaken moet verpakken.
Dit is zijn reactie:
Er zijn onvoldoende foto's van de verpakking door u aangeleverd om goed te
> kunnen beoordelen in hoeverre de zending deugdelijk genoeg is verpakt.
>
> Graag wil ik u erop wijzen dat de verpakking van een zodanige aard dient
> te zijn dat beschadiging en/of verlies van de inhoud daarvan worden
> voorkomen. Ik zou u bij het versturen van eventuele volgende zendingen
> willen adviseren ervoor zorg te dragen dat de verpakking deugdelijk, veilig
> en stevig is en rekening te houden met het gewicht en de mate van
> kwetsbaarheid van de inhoud daarvan (zie artikel 13.2.1 van de Algemene
> Voorwaarden voor de universele Postdienst laatste versie).
Na dit bericht begon ik lichtelijk te koken.
-nergens op de POSTNL site staat dat je foto's moet maken hoe je het product verpakt hebt. Je hebt alleen een verzendbewijs nodig.
-nergens staat uitgelegd wat deugdelijk, veilig en stevig verpakt nou inhoud.
Op al mijn argumenten en vragen wordt gewoon niet op gereageerd. Het lijkt erop dat POSTNL standaard antwoorden heeft klaarliggen.
Op mijn vraag wat deugdelijk genoeg is, krijg ik geen antwoord. Daarna verwijst POSTNL mij door naar de geschillencommissie zodat zij ervan af zijn.
De volgende alinea is misschien ook wel handig om te weten.
Door het bijna volledige geautomatiseerde sorteerproces binnen PostNL
> Pakketten en de buitenlandse Postdiensten worden er ten aanzien van
> stickers met de aanduiding fragiel geen bijzondere voorzorg maatregelingen
> getroffen.
Kortom al die fragile, breekbaar stickers zijn overbodig.
Gelukkig voor mij deed de ontvanger niet moeilijk en hebben wij samen tot een oplossing kunnen komen. Echter dit zal niet voor iedereen zo zijn.
Dus in het kort mijn tips
Bel nooit naar POSTNL, dat kost je alleen maar geld en sneller wordt je niet geholpen. Je klacht via Twitter.Facebook of hun chat kenbaar maken is gratis.
Maak foto's / video van het product wat je verstuurd in de verpakking. Met al het verpakkingsmateriaal. Als er nog een PostNL centrum in je woonplaats is kun je daar de baliemedewerker vragen of hij/zij dit goed verpakt vindt. En onthoudt zijn/haar naam.. dit wil ook nog wel eens helpen,las ik op andere fora.
Daarmee sta je sterk als je naar de geschillencommissie post wilt gaan. Dit kost €27,50 maar dit bedrag krijg je terug als je wint van POSTNL. Omdat ik zelf geen vertrouwen in een goede uitkomst heb, mijn foto's ontbreken, en ik al met de ontvanger iets heb kunnen regelen, laat ik het hierbij.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Klachtafhandeling door PostNL: tips en informatie
Klachtafhandeling door PostNL: tips en informatie
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mar 2016 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.
Re: Klachtafhandeling door PostNL: tips en informatie
Wij zelf hebben ook veel ernstige klachten m.b.t. bezorging in het buitenland met verzekerservice van Postnl.
Bezorging in Nederland is prima, maar het willen verdienen aan bezorging in met name het verenigd Koningrijk is een crime.
Voorheen was dit toegewezen aan Royal Mail, een betrouwbaar & en oud bedrijf, maar tegenwoordig wordt dit uitbesteed aan goedkopere vervoerders.
Optie:DHL gaat weliswaar eerst via Utrecht naar Köln en daarna op plaats van bestemming. Deze 1x is ons prima bevallen, en is zelfs nog voordeliger en levering binnen 7 werkdg.,
Klein nadeel:aanmelden alleen via Online.
Bezorging in Nederland is prima, maar het willen verdienen aan bezorging in met name het verenigd Koningrijk is een crime.
Voorheen was dit toegewezen aan Royal Mail, een betrouwbaar & en oud bedrijf, maar tegenwoordig wordt dit uitbesteed aan goedkopere vervoerders.
Optie:DHL gaat weliswaar eerst via Utrecht naar Köln en daarna op plaats van bestemming. Deze 1x is ons prima bevallen, en is zelfs nog voordeliger en levering binnen 7 werkdg.,
Klein nadeel:aanmelden alleen via Online.
Re: Klachtafhandeling door PostNL: tips en informatie
Ik heb vergelijkbare klachten over de bezorging in Nederland. Vorige week 5 brievenbuspakketten verstuurd (omdat ik anders helemaal aan de goden overgeleverd ben weet ik uit eerder zendingen waar de schuld bij mijn gelegd werd). Van de 5 brieven zijn vier beschadigd of leeg bezorgd. Volgens PostNL had ik ze aangetekend moeten versturen. Het is toch onbegonnen werk om dat aan te beginnen. Ik heb gebeld maar heb geen medewerker aan de lijn gekregen. Wel de kosten van het gesprek, volgens PostNL had ik moeten chatten.
Wat je ook van PostNL vraagt. De schuld ligt altijd bij de consument.
Wat je ook van PostNL vraagt. De schuld ligt altijd bij de consument.