LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakket (via PostNL) bij buren afgeleverd, weg

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
sanny-d

Pakket (via PostNL) bij buren afgeleverd, weg

Ongelezen bericht door sanny-d »

Onlangs heb ik een online bestelling geplaatst bij Divoza, een ruitersportwinkel. Het werd verzonden met Post NL; normale pakketpost met Track & Trace code. Helaas was ik bij de levering van het pakket niet thuis. Maar, stond er op de app 'Mijn Pakket' én in mijn e-mail: het pakket is afgeleverd bij de buren. Dus toen ik thuis kwam ben ik met het briefje dat in de brievenbus lag naar de buren gelopen. Mijn buurvrouw reageerde enigszins verbaasd en zegt helemaal geen pakket aangenomen te hebben, en beweert dat ze zelfs niet eens thuis was die middag.

Ik dacht dat het hier om een fout van de postbode ging (verkeerd huisnummer opgeschreven) en direct heb ik een briefje op de deur van onze flat opgehangen met de vraag wie mijn pakket dan wel heeft aangenomen. Nooit heb ik hierop reactie gehad.
(Wel begon een bewoner die mij dat briefje op zag hangen, over een pakket dat zij in dezelfde week onbemand in de hal zag liggen, die voor haar buurman bleek te zijn. Toen ze het naar haar buurman bracht, bleek daar zijn halve bestelling uit te zijn gehaald...vaag! Dit terzijde)

Ik heb contact opgenomen met Post NL, en zij zeggen dat de postbode zeker weet dat het bij nummer 171 is afgeleverd. Daarmee trekken ze verder hun handen van de zaak af, omdat het niet om een aangetekend pakket gaat. Pech voor de klant! Toch neemt Post NL een risico door het dan maar bij de buren af te leveren, je weet immers nooit hoe betrouwbaar die zijn. En de postbode die in mijn wijk pakketten bezorgd, neemt niet eens de moeite om tot aan de voordeur het pakket te brengen. Zo heb ik meerdere malen mijn bestelling in de centrale hal van onze flat op moeten halen, waar de postbode met meerdere pakketten stond te wachten, en ieder moest voor zich het pakket komen halen. Grote kans dat DAAR de fout zit, want eenieder die daar langsloopt kan zich immers melden als 'de buurman van', en pakketten aannemen, waarna de postbode nietsvermoedend een verkeerd opgegeven huisnummer noteert: "uw pakket ligt op nummer 171", want dat zei diegene die het pakket in de hal aannam. Jaa, die PostNL weet wel van wanten.

Ook heb ik contact gehad met Divoza en heb ik gemeld dat ik mijn pakket tot op de dag van vandaag niet heb mogen ontvangen, en dat het pakket zoek is. Divoza heeft navraag gedaan bij PostNL en die vertelden natuurlijk hetzelfde, namelijk dat het pakket bij nummer 171 ligt. Ik heb ze gemaild dat ik natuurlijk geen bewijs heb dat ik de broek niet heb, en mijn buurvrouw heeft verder ook geen bewijs. Maar mijn pakket heb ik écht niet!!
Overigens gaat het hier om een product dat ik vanwege een te kleine maat tot 2 keer toe heb geretourneerd om te ruilen voor 1 maat groter. Besteld in maat 36, geruild voor 38, en uiteindelijk maat 40 aangevraagd. Deze laatste levering is dus kwijtgeraakt. Divoza kan redelijkerwijs weten dat ik netjes met zendingen omga. Ik heb voor de retourzendingen namelijk iedere keer ook zelf de verzendkosten moeten betalen. Maar Divoza heeft verder nooit meer gereageerd.

Conclusie: mijn pakket is weg, en zowel de leverancier als de webshop zijn niet in staat mij verder te helpen. Mag dit zomaar? Moet ik gewoon accepteren dat mijn buren, of de postbode niet te vertrouwen zijn en dat mijn geld van de aankoop (plus bijna 20 euro aan bijkomende verzendkosten voor het omruilen van het product) door de wc gespoeld is?
Laatst gewijzigd door sanny-d op 17 mar 2014 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

Re: Pakket (via PostNL) bij buren afgeleverd, weg

Ongelezen bericht door tenormin »

Dit zal een gebed zonder eind worden, eerlijk gezegd. Het is verstuurd en het is (ergens) ontvangen. En voor de rest word het gokken. Is buurvrouw te vertrouwen, is de bezorger te vertrouwen, enz. Gezien de vele klachten van pakketbezorging van PostNl lijkt het mij in ieder geval moeilijk om dit alles te kunnen achterhalen. PostNl doet er gewoon niets meer aan, da's zeker. U zou kunnen proberen, met uw track en trace nummer het op het klachtenkompas neer te zetten, maar... daar zet ik ook mijn vraagtekens bij. Hier moeten pakketten van PostNL wel getekend worden; het feit dat er wel een briefje in uw bus lag waar het pakket was op te halen doet me wat twijfelen, d.w.z. het is bezorgd. Moeilijk!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sanny-d,

de verantwoordelijkheid van het pakketje ligt ( totdat je het in ontvangst hebt genomen ) bij de verzender van het pakket. Jij hebt niets ontvangen en dus zul je je tot de verzender moeten wenden en deze verzoeken je het pakket alsnog toe te zenden. De verzender zal dan met ( in dit geval Post NL ) in overleg moeten om te kijken of ze het pakketje alsnog kunnen achterhalen en/of hier een vergoeding wordt gegeven, maar dat is niet jouw probleem.

Je moet het probleem dus neerleggen, daar waar die hoort ( bij de verzender in dit geval ).

tenormin

angel1978 schreef:Sanny-d,

de verantwoordelijkheid van het pakketje ligt ( totdat je het in ontvangst hebt genomen ) bij de verzender van het pakket. Jij hebt niets ontvangen en dus zul je je tot de verzender moeten wenden en deze verzoeken je het pakket alsnog toe te zenden. De verzender zal dan met ( in dit geval Post NL ) in overleg moeten om te kijken of ze het pakketje alsnog kunnen achterhalen en/of hier een vergoeding wordt gegeven, maar dat is niet jouw probleem.

Je moet het probleem dus neerleggen, daar waar die hoort ( bij de verzender in dit geval ).
Helemaal met je eens @angel1978, maar daar begint het probleem direct. De ervaring leert (van wat ik lees op fora) dat zowel de verzender als de verstuurder, in dit geval PostNl, het heel vaak af laten weten. Met de attitude van "de ontvanger zoekt het maar uit". Plus, in dit geval komt er een probleem bij: de TS heeft een briefje dat het is geleverd op nummer 171. Als die vrouw vol blijft houden dat ze geen pakje heeft ontvangen, zelfs niet thuis was; mij lijkt het moeilijk om die buurvrouw te gaan beschuldigen. Misschien een mogelijkheid (als de bezorger van die dag bekent is) hem/haar er direct op aanspreken of dat door zijn/haar chef te laten onderzoeken.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De verzender kan een onderzoek verlangen van PostNL, het pakket is NIET bij de ontvanger
aangekomen.
Dat PostNL zegt dat het bij de buurvrouw is afgegeven en pakket is daar niet, is NIET het
probleem van de persoon die het pakket eigenlijk zou moeten ontvangen.

Als er een onderzoek word ingesteld zal de buurvrouw een brief krijgen van PostNL waar ze moet
invullen dat zij het pakket niet ontvangen heeft en moet dat terug sturen.
Laatst gewijzigd door Chocomelk op 17 mar 2014 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tenormin schreef:Als die vrouw vol blijft houden dat ze geen pakje heeft ontvangen, zelfs niet thuis was; mij lijkt het moeilijk om die buurvrouw te gaan beschuldigen.
Waarom anderen dan wel zomaar beschuldigen?

angel1978

Met de attitude van "de ontvanger zoekt het maar uit"
Dat kan, maar dan heb je een reëele mogelijkheid om de webshop in gebreke te stellen en je geld terug te eisen. Je hebt namelijk niets gekregen en wel betaald.
Plus, in dit geval komt er een probleem bij: de TS heeft een briefje dat het is geleverd op nummer 171. Als die vrouw vol blijft houden dat ze geen pakje heeft ontvangen, zelfs niet thuis was; mij lijkt het moeilijk om die buurvrouw te gaan beschuldigen. Misschien een mogelijkheid (als de bezorger van die dag bekent is) hem/haar er direct op aanspreken of dat door zijn/haar chef te laten onderzoeken.
Waarom is dit een moeilijkheid? Je hebt niets met dat briefje te maken, enkel met de webshop en het produkt. Je hebt niet betaald voor dat briefje, maar voor het produkt.

tenormin

GJvdZ schreef:Waarom anderen dan wel zomaar beschuldigen?
?? 't is bezorgd, volgens briefje bij TS in de bus. Maat 40 heeft toch geen pootjes om zelf weg te lopen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je moet bij Divoza zijn om je geld terug te vorderen. De rest doet er niet toe. PostNL is één grote puinbak. Divoza is de partij waar je aan hebt betaald. Vorder daar je geld terug.

http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrie ... t-levering

evahegeman

Ongelezen bericht door evahegeman »

Ik heb een soortgelijk probleem. Mijn bestelling is door PostNL bij de buren afgegeven omdat ik niet thuis was. Nu heeft iemand anders mijn bestelling bij mijn oudere buurvrouw opgehaald en meegenomen. Ik ben net verhuisd en de buurvrouw kent mij nog niet goed vandaar dat ze hier niets achter zocht. Ik heb wel nog het kaartje van de PostNL dat hij bij de buren is afgeleverd maar dus geen pakketje meer.
Het is te gek voor woorden dat iemand in de straat ziet dat een pakketje niet bezorgd kan worden en vervolgens bij de buren aanbelt om mijn pakketje op te halen.

tenormin

evahegeman schreef:Het is te gek voor woorden dat iemand in de straat ziet dat een pakketje niet bezorgd kan worden en vervolgens bij de buren aanbelt om mijn pakketje op te halen.
PostNl lijkt bijna volksziekte nr. 1 te worden; men wordt crazy van de klachten, zie andere fora e.a. zoals klachtenforum. Tja, er zijn geen postbodes meer; alleen mensen die, net zoals een krantenwijk, een extraatje willen verdienen. Er word niet meer naar antecedenten gevraagd, geverifieerd etc.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik vrees dat de verzender zegt: Volgens track en trace is het bezord.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is bewijs van niets. De vervoerder kan het pakje hebben ontvreemd zolang de ontvanger nergens voor heeft hoeven tekenen.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

alfatrion schreef:Dat is bewijs van niets. De vervoerder kan het pakje hebben ontvreemd zolang de ontvanger nergens voor heeft hoeven tekenen.
Dat gebeurd toch alleen als er een aangetekend stuk wordt bezorgd, anders hoef je toch niet te tekenen, of wel?.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Dat is bewijs van niets. De vervoerder kan het pakje hebben ontvreemd zolang de ontvanger nergens voor heeft hoeven tekenen.
Dat is ook zo, maar het maakt het allemaal lastiger. Het is jammer dat er niet meer op de post vertrouwd kan worden in NL. Vooral door slecht beleid van de overheid

angel1978

olaf79 schreef:

Ik vrees dat de verzender zegt: Volgens track en trace is het bezord.
Dat is fijn voor die verzender, maar dat zegt natuurlijk niets.
Het bewijs voor aflevering ligt bij de verzender en een T&T-code is geen bewijs dat het is afgeleverd. De bevestiging van de ontvanger zou dit wel zijn, maar die is er niet.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

eleven schreef:
Dat gebeurd toch alleen als er een aangetekend stuk wordt bezorgd, anders hoef je toch niet te tekenen, of wel?.
Mijn ervaring is dat de postbezorger ook niet te beroerd is om zelf te tekenen voor ontvangst als het door de brievenbus past. Gelukkig leek zijn handtekening niet op die van mij :mrgreen:

weedy3x

Ongelezen bericht door weedy3x »

tenormin schreef:

Helemaal met je eens @angel1978, maar daar begint het probleem direct. De ervaring leert (van wat ik lees op fora) dat zowel de verzender als de verstuurder, in dit geval PostNl, het heel vaak af laten weten. Met de attitude van "de ontvanger zoekt het maar uit". Plus, in dit geval komt er een probleem bij: de TS heeft een briefje dat het is geleverd op nummer 171. Als die vrouw vol blijft houden dat ze geen pakje heeft ontvangen, zelfs niet thuis was; mij lijkt het moeilijk om die buurvrouw te gaan beschuldigen. Misschien een mogelijkheid (als de bezorger van die dag bekent is) hem/haar er direct op aanspreken of dat door zijn/haar chef te laten onderzoeken.
Erg simpel dit, TS heeft pakketje niet in ontvangst genomen (hij heeft het bewijs dat het bij de buurvrouw is afgeleverd), en die buurvrouw weet van niks (zij heeft dus niet getekend voor het in ontvangst nemen van de post). Denk dat als je naar de rechter gaat en je je buurvrouw dagvaard (helaas) je kan bewijzen dat je het pakje niet hebt ontvangen.

Dan moet post NL met het bewijs komen dat je buurvrouw heeft getekend voor het in het ontvangst nemen van het pakketje. En als je buurvrouw zeker weet dat ze het pakje niet heeft aangenomen dan sta je erg sterk, zeker als post NL geen handtekening voor ontvangst van je buurvrouw heeft.

Denk dus ook dat je naar de rechter moet om je gelijk te halen, helaas maar zo is de maatschappij nu eenmaal.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb dit nu ook meegemaakt. Pakket een straat verderop ergens afgegeven. PostNL laat geen kennisgeving achter bij mij. Degene die het pakket een straat verderop heeft aangenomen kan het pakket dus gewoon houden. Niemand zal er achter komen.

Zo raken de pakketten bij PostNL "zoek".

De pakketbezorger krijgt alléén betaald voor pakketten die zijn afgegeven en die dus niet naar het "postkantoor" hoeven.

tenormin

'k Heb nu een omgekeerd 'probleem'. Staan inmiddels 4 pakketten in de hal (waarvan 1 zo groot als een halve koelkast :mrgreen: ) ; ben bang dat die mensen op vakantie zijn; 2 pakketten zijn zelfs voor 6de verdieping bestemd (woon op 1ste). En staan dus behoorlijk in de weg. Denk dat ik me maar "uitschrijf" als "buurvrouw die altijd thuis is". :lol:

Gesloten