LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pardon? Vanaf 20 gram al dubbel betalen?
-
Pardon? Vanaf 20 gram al dubbel betalen?
Edit: Ik ben mij er ondertussen van bewust dat dit geheel en al mijn fout was. Ik verkeerde in de overtuiging dat dit stiekem recentelijk was veranderd waardoor nu ineens allerlei mensen in de val zouden lopen. Ik had er geen idee van dat dit al jarenlang zo was omdat ik nog nooit tegen die grens was aangelopen (duidelijk zwaardere brieven had ik altijd al extra gefrankeerd, maar heb nooit precies geweten waar die grens nou lag). Excuses zijn gemaakt tegenover de dame van de klantenservice met wie ik te maken had, voor wie ik verder niets anders dan complimenten heb voor haar geduld en goede wil.
Eens in de zoveel tijd moet ik een paar formulieren opsturen naar een of andere instantie. Een paar A4'tjes in een envelop, niets bijzonders.
Krijg ik van de week ineens een kaart dat ik niet genoeg porto erop heb geplakt. Blijkt dat mijn brief met 3 A4'tjes opeens te zwaar is om met 1 postzegel verstuurd te kunnen worden. De grens ligt nu blijkbaar op 20 gram.
Ten eerste: Hoe moet ik nou ruiken dat mijn brief, die vorig jaar nog prima in orde was, nu ineens net te zwaar is?
Ten tweede: Wat is dat ineens voor een belachelijk lage grens? Ik ben erg benieuwd hoeveel formulieren-sturende medemensen hier ook ingetuind zijn. Mag ik de ontbrekende portokosten plus "administratiekosten" a 2 postzegels waarde nog bijbetalen. Oftewel, een boete van 100%. Dat klinkt mij erg naar ordinaire geldklopperij.
Ik denk dat mijn grootste fout nog wel geweest is dat ik keurig een afzender op de brief heb geschreven. Als ik dat namelijk niet had gedaan hadden ze bij de PostNL nooit geweten dat die brief van mij was en mocht lekker dat grote bedrijf aan de andere kant met ze gaan ruzien over belachelijke tarieven (want dan waren ze de kosten gaan verhalen op de ontvanger, zo zijn ze dan ook weer wel).
Het is dat ik ook met zegels mag betalen en ik toevallig nog een velletje heb liggen. Maar als dat op is ga ik toch echt wel even drie keer nadenken voordat ik weer een brief ga sturen. En dan vinden ze het gek dat er nog zo weinig mensen van de post gebruik maken.
Eens in de zoveel tijd moet ik een paar formulieren opsturen naar een of andere instantie. Een paar A4'tjes in een envelop, niets bijzonders.
Krijg ik van de week ineens een kaart dat ik niet genoeg porto erop heb geplakt. Blijkt dat mijn brief met 3 A4'tjes opeens te zwaar is om met 1 postzegel verstuurd te kunnen worden. De grens ligt nu blijkbaar op 20 gram.
Ten eerste: Hoe moet ik nou ruiken dat mijn brief, die vorig jaar nog prima in orde was, nu ineens net te zwaar is?
Ten tweede: Wat is dat ineens voor een belachelijk lage grens? Ik ben erg benieuwd hoeveel formulieren-sturende medemensen hier ook ingetuind zijn. Mag ik de ontbrekende portokosten plus "administratiekosten" a 2 postzegels waarde nog bijbetalen. Oftewel, een boete van 100%. Dat klinkt mij erg naar ordinaire geldklopperij.
Ik denk dat mijn grootste fout nog wel geweest is dat ik keurig een afzender op de brief heb geschreven. Als ik dat namelijk niet had gedaan hadden ze bij de PostNL nooit geweten dat die brief van mij was en mocht lekker dat grote bedrijf aan de andere kant met ze gaan ruzien over belachelijke tarieven (want dan waren ze de kosten gaan verhalen op de ontvanger, zo zijn ze dan ook weer wel).
Het is dat ik ook met zegels mag betalen en ik toevallig nog een velletje heb liggen. Maar als dat op is ga ik toch echt wel even drie keer nadenken voordat ik weer een brief ga sturen. En dan vinden ze het gek dat er nog zo weinig mensen van de post gebruik maken.
Laatst gewijzigd door spiritmuse op 27 mei 2014 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Pardon? Vanaf 20 gram al dubbel betalen?
Je doet een beetje moeilijk.
Allereerst. 20 gram is al sinds jaar en dag de grens. Dat jij er doorheen glipt is eerder geluk dan gewoonte.
Ten tweede iedereen weet dat een postzegel van 1 bedoelt is voor brief van 1 vel met envelop.
Ten derde het zijn geen belachelijke tarieven. U moet gewoon genoeg betalen.
Ten vierde, veel mensen maken gebruik van de post (meer dan voorheen), alleen het aantal brieven gaat omlaag door email.
Allereerst. 20 gram is al sinds jaar en dag de grens. Dat jij er doorheen glipt is eerder geluk dan gewoonte.
Ten tweede iedereen weet dat een postzegel van 1 bedoelt is voor brief van 1 vel met envelop.
Ten derde het zijn geen belachelijke tarieven. U moet gewoon genoeg betalen.
Ten vierde, veel mensen maken gebruik van de post (meer dan voorheen), alleen het aantal brieven gaat omlaag door email.
-
Oh? Dat is nieuws voor mij. Ik kan het ook nergens vinden op de website van PostNL. Ik stuur al jaren brieven van meerdere vellen met 1 basic postzegel (bijplakken daagelaten), en nog nooit problemen mee gehad. Dus niet "iedereen weet", niet zomaar aannames doen. Het is ook een lastige grens om zelf te bepalen, 20 gram. Moet ik nou met elke brief langs een postkantoor gaan om te laten wegen zodat ik weet of ik al over de grens heen ben of niet?olaf79 schreef: Ten tweede iedereen weet dat een postzegel van 1 bedoelt is voor brief van 1 vel met envelop.
En je zegt "sinds jaar en dag", maar hoe lang is dat dan precies? Zoals gezegd doe ik dit al jaren, eigenlijk mijn hele leven zo en heb nog nooit iets gehoord van dat het niet genoeg zou zijn.
Je hebt wel gelijk dat ik er misschien wat moeilijker over doe dan nodig. De bovenstaande post is dan ook gedeeltelijk afreageren van boosheid om vermeend onrecht. Dit is de eerste keer dat me zoiets overkomt, (heb zoals ik al zei vorig jaar precies zo'n brief verstuurd zonder problemen) dus je snapt wel dat ik op zijn minst verbaasd ben over de gang van zaken. Vooral ook de "administratiekosten" die het bedrag nog eens verdubbelen. Was ook leuk weergegeven op de site:
Porto betaald: €0.64
Porto nodig: €1,28
Te betalen: €1,92
Huh? Over administratiekosten werd niet gerept, daar kwam ik pas achter toen ik verhaal ging halen bij de klantenservice.
Blijft natuurlijk wel dat je dus voor een brief van meer dan 1 vel een bedrag van €1,28 mag neertellen tegenwoordig, wat ik toch wel rijkelijk veel vind, en de prijs van postzegel 1 is in een jaar tijd 10 cent gestegen van €0,54 naar €0.64 (oftewel bijna 20%). Was de bedoeling van de privatisering destijds niet dat het allemaal goedkoper zou worden?
Sjongejonge, dáár mag dan wel eens een hele RADAR uitzending aan gewijd worden...spiritmuse schreef:De bovenstaande post is dan ook gedeeltelijk afreageren van boosheid om vermeend onrecht.
Waar hebben we het in godesnaam over? Koop een brievenwegertje van een paar euri en klaar. Hoef je nooit meer in de "problemen" te raken en hoef je ook niet te overwegen je afzendadres niet meer te vermelden om die vervelende zaak af te wentelen op de ontvanger.
Ik heb wel eens eerder flutproblemen gezien hier maar deze slaat toch wel alles!
Heb je geen keukenweegschaal die redelijk nauwkeurig is?
En inderdaad, de 20 gram grens geldt voor zover ik mij kan herinneren al best lang.
En inderdaad, de 20 gram grens geldt voor zover ik mij kan herinneren al best lang.
Worden er vragen gesteld in de 2e kamer. Manoman, onder welke steen lig jij?
-
Tijd voor een nieuwe partij. De Partij van de Grammen.
Dan doe je dat al jaren fout, maar ben je er altijd mee weggekomen of heeft de ontvanger steeds de strafport moeten betalen.En je zegt "sinds jaar en dag", maar hoe lang is dat dan precies? Zoals gezegd doe ik dit al jaren, eigenlijk mijn hele leven zo en heb nog nooit iets gehoord van dat het niet genoeg zou zijn.
Even ter illustratie, ik heb hier nog een setje postzegels uit het guldentijdperk liggen waar ook al op staat dat je vanaf 20 gram het dubbele moet betalen.
Overigens kun je bij twijfel natuurlijk ook even langs het postagentschap lopen.
Dan heb je jaren lang mazzel gehad. In principe is 20 gram genoeg voor 1 vel en 1 enveloppe. Als het met 2 of 3 ook lukt mag dat ook natuurlijk. 20 gram is al jaren de grens. En het staat duidelijk op hun webiste.spiritmuse schreef:Oh? Dat is nieuws voor mij. Ik kan het ook nergens vinden op de website van PostNL. Ik stuur al jaren brieven van meerdere vellen met 1 basic postzegel (bijplakken daagelaten), en nog nooit problemen mee gehad. Dus niet "iedereen weet", niet zomaar aannames doen. Het is ook een lastige grens om zelf te bepalen, 20 gram. Moet ik nou met elke brief langs een postkantoor gaan om te laten wegen zodat ik weet of ik al over de grens heen ben of niet?olaf79 schreef: Ten tweede iedereen weet dat een postzegel van 1 bedoelt is voor brief van 1 vel met envelop.
Dertig jaar of zo? Zoals gezegd dan doe je het je hele leven foutEn je zegt "sinds jaar en dag", maar hoe lang is dat dan precies? Zoals gezegd doe ik dit al jaren, eigenlijk mijn hele leven zo en heb nog nooit iets gehoord van dat het niet genoeg zou zijn.
Tsja, je denkt toch niet dat post.nl voor niks gaat werken.Je hebt wel gelijk dat ik er misschien wat moeilijker over doe dan nodig. De bovenstaande post is dan ook gedeeltelijk afreageren van boosheid om vermeend onrecht. Dit is de eerste keer dat me zoiets overkomt, (heb zoals ik al zei vorig jaar precies zo'n brief verstuurd zonder problemen) dus je snapt wel dat ik op zijn minst verbaasd ben over de gang van zaken. Vooral ook de "administratiekosten" die het bedrag nog eens verdubbelen. Was ook leuk weergegeven op de site:
Porto betaald: €0.64
Porto nodig: €1,28
Te betalen: €1,92
Huh? Over administratiekosten werd niet gerept, daar kwam ik pas achter toen ik verhaal ging halen bij de klantenservice.
Tuurlijk geef de privatisering maar weer de schuld. Het post tarief is heel normaal, vergelijk maar eens met omringende landen. Natuurlijk is de prijs gestegen. Dat heet inflatie. Post.nl heeft ook meer kosten zoals duurder benzine, hogere vrachtkosten (trein), hogere salaris (met dank aan vakbonden), etc. Die prijs wordt gewoon doorbelast aan de klant.Blijft natuurlijk wel dat je dus voor een brief van meer dan 1 vel een bedrag van €1,28 mag neertellen tegenwoordig, wat ik toch wel rijkelijk veel vind, en de prijs van postzegel 1 is in een jaar tijd 10 cent gestegen van €0,54 naar €0.64 (oftewel bijna 20%). Was de bedoeling van de privatisering destijds niet dat het allemaal goedkoper zou worden?
Dat kan nooit want volgens velen was alles, maar dan ook alles, veel beter in het guldentijdperk.kweenie schreef:
Even ter illustratie, ik heb hier nog een setje postzegels uit het guldentijdperk liggen waar ook al op staat dat je vanaf 20 gram het dubbele moet betalen.
De delen die geprivatiseerd zijn zijn ook veel goedkoper geworden. Echter, de markt voor particuliere post is niet open (op een enkele lokale postbezorger na). Alleen voor de zakelijke markt is het open. Daarnaast is het nog maar de vraag of het goedkoper zou zijn als het nog steeds een overheidstaak was. Het voordeel voor de tegenstanders van de vrije markt is dat je kosten kunt verbergen in andere overheidsuitgaven zodat je de werkelijke kosten nooit te zien krijgt.spiritmuse schreef:Was de bedoeling van de privatisering destijds niet dat het allemaal goedkoper zou worden?
Volgens mij staan alle tarieven, compleet met gewicht en zelfs maat, netjes aangegeven op de website van PostNL.
De grens van 20 gram is er inderdaad al zolang ik mij kan herinneren. Dat is namelijk het gewicht van een brief of kaart. Wil je iets wat zwaarder is versturen, dan moet je meer betalen. Simpel.
De grens van 20 gram is er inderdaad al zolang ik mij kan herinneren. Dat is namelijk het gewicht van een brief of kaart. Wil je iets wat zwaarder is versturen, dan moet je meer betalen. Simpel.
-
Volgens mij staan de tarieven ook aangegeven op verschillende velletjes postzegels die je koopt. Zie hieronder als voorbeeld. Is je brief zwaarder dan 50 gram (wat gewoon minder voorkomt), dan kun je inderdaad altijd nog even op de website kijken
Ja TS (geeft het gelukkig zelf toe) is aan het zeuren. Hij heeft gewoon te weinig betaald al die tijd en is daar mee weg gekomen. Nu 1x niet, tsja, pech, maar gewoon eigen schuld
Die 20 gram was er al toen postnl nog ptt post én een staatsbedrijf was.
-
Niet alleen dat, maar volgens mij is 20 gram gelijk aan 3 A4-tjes in een niet al te grote envelop. Kun je toch behoorlijk wat info mee versturen.
Ja hangt allemaal van de dikte van papier en enveloppe af.witte angora schreef:Niet alleen dat, maar volgens mij is 20 gram gelijk aan 3 A4-tjes in een niet al te grote envelop. Kun je toch behoorlijk wat info mee versturen.
Waar het mij om gaat is dat TS schuld van zijn fout bij Post.nl ligt. Beetje jammer
-
En ja hoor daar zijn ze weer: de snoeiharde, nietsontziende, niets-dan-beledigende eigen-schuld-dikke-bult reacties. Ik had ook eigenlijk beter moeten weten dan hier ook maar enige menselijkheid te verwachten.
Ja, het is misschien zeuren om een klein bedrag. En ja, ik had het misschien fout. Nee, ik ben niet te beroerd om dat toe te geven. Ik heb zelfs naar de dame van de klantenservice van PostNL die heel geduldig mijn kwade mails beantwoordde mijn excuses aangeboden. Wat ik namelijk dacht was dat PostNL heel geniepig die grens had verlegd waardoor ik nu ineens onvermoed op extra kosten gejaagd werd. Dat is toch niet heel gek om daar kwaad over te worden? Het zou de eerste keer niet zijn dat een bedrijf mij zoiets geflikt heeft. Maar gezien dat hier dus niet het geval bleek, is er dus op geen enkele manier onrecht geschied en heb ik er geen problemen meer mee het bedrag te betalen. Volgende keer beter opletten inderdaad.
Maar is het nou echt nodig om mij daarom met zijn allen op mijn nek te springen? Omdat ik het fout had? Moeten jullie daarom gelijk met mij spotten? Mij beledigen? Mij finaal de grond in trappen?
Ik ben een redelijk mens. Ik word over het algemeen echt niet zomaar kwaad, maar onrecht kan ik niet uitstaan. In dit geval bleek er helemaal geen onrecht, maar daar kwam ik ook later pas achter. Mag ik misschien ook fouten maken?
Ja, het is misschien zeuren om een klein bedrag. En ja, ik had het misschien fout. Nee, ik ben niet te beroerd om dat toe te geven. Ik heb zelfs naar de dame van de klantenservice van PostNL die heel geduldig mijn kwade mails beantwoordde mijn excuses aangeboden. Wat ik namelijk dacht was dat PostNL heel geniepig die grens had verlegd waardoor ik nu ineens onvermoed op extra kosten gejaagd werd. Dat is toch niet heel gek om daar kwaad over te worden? Het zou de eerste keer niet zijn dat een bedrijf mij zoiets geflikt heeft. Maar gezien dat hier dus niet het geval bleek, is er dus op geen enkele manier onrecht geschied en heb ik er geen problemen meer mee het bedrag te betalen. Volgende keer beter opletten inderdaad.
Maar is het nou echt nodig om mij daarom met zijn allen op mijn nek te springen? Omdat ik het fout had? Moeten jullie daarom gelijk met mij spotten? Mij beledigen? Mij finaal de grond in trappen?
Ik ben een redelijk mens. Ik word over het algemeen echt niet zomaar kwaad, maar onrecht kan ik niet uitstaan. In dit geval bleek er helemaal geen onrecht, maar daar kwam ik ook later pas achter. Mag ik misschien ook fouten maken?
-
Sorry, maar ik vind dat snoeiharde enzovoorts best wel meevallen. En of we je met zijn allen op je nek springen? Je post toch zelf op een openbaar forum?spiritmuse schreef:En ja hoor daar zijn ze weer: de snoeiharde, nietsontziende, niets-dan-beledigende eigen-schuld-dikke-bult reacties. Ik had ook eigenlijk beter moeten weten dan hier ook maar enige menselijkheid te verwachten.
-
Troost u: u hoeft de PostNL boete niet te betalen. Een incassobureau wordt nooit ingeschakeld door PostNL.