LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PostNL pakketje
-
PostNL pakketje
Hallo allemaal,
Ik had laatst een boek gekocht op marktplaats.nl dat verstuurd werd met PostNL. De status van mijn pakketje werd op 8 april veranderd naar ''afgeleverd'', toen werd de status hiervan 2 dagen later veranderd naar '' Zending bevindt zich in het sorteercentrum van PostNL. ''. Mijn pakketje is nu dus al ruim 3 weken in het sorteercentrum van PostNL. Ik had PostNL op hun FB pagina een berichtje gestuurd hoe het nou zat en kreeg als antwoord te horen dat zij mijn pakketje niet zullen vergoeden en dat ik contact op moest zoeken met de afzender... Nou heb ik dus 2 vragen, namelijk :
1 : Is de afzender aansprakelijk voor het verzonden pakketje?
2 : Ik had vooruit betaald en nou heb ik dus mijn boek niet ontvangen en ben mijn geld kwijt. Nou wil ik mijn geld terug vragen van de afzender , maar mocht deze het niet willen sturen kan ik dan een aanklacht indienen?
Mvg,
existence_
Ik had laatst een boek gekocht op marktplaats.nl dat verstuurd werd met PostNL. De status van mijn pakketje werd op 8 april veranderd naar ''afgeleverd'', toen werd de status hiervan 2 dagen later veranderd naar '' Zending bevindt zich in het sorteercentrum van PostNL. ''. Mijn pakketje is nu dus al ruim 3 weken in het sorteercentrum van PostNL. Ik had PostNL op hun FB pagina een berichtje gestuurd hoe het nou zat en kreeg als antwoord te horen dat zij mijn pakketje niet zullen vergoeden en dat ik contact op moest zoeken met de afzender... Nou heb ik dus 2 vragen, namelijk :
2 : Ik had vooruit betaald en nou heb ik dus mijn boek niet ontvangen en ben mijn geld kwijt. Nou wil ik mijn geld terug vragen van de afzender , maar mocht deze het niet willen sturen kan ik dan een aanklacht indienen?
Mvg,
existence_
Re: PostNL pakketje
Ja, de verzender is aansprakelijk, maar is het een particulier, zie dan je geld maar eens terug te krijgen. Bij PostNl kan je het wel schudden, zie alle klachten over pakketten. Doen ze niets aan.existence_ schreef:Hallo allemaal,
Mvg,
existence_
-
Dankje voor je reply. En is het zo dat ik wel aangifte bij de politie kan doen mocht ik mijn geld niet terug krijgen?
Dat is een lastige zaak, want waar wil je aangifte van doen. De verkoper kan zich beroepen op het feit dat het pakket is afgeleverd. Post.nl moet een onderzoek doen naar de vermissing en pas dan kan verzender al dan niet actie ondernemen.existence_ schreef:Dankje voor je reply. En is het zo dat ik wel aangifte bij de politie kan doen mocht ik mijn geld niet terug krijgen?
Het zoek raken van het pakje is echter niet een feit dat verzender kan worden aangerekend, laat staan dat hij een strafbaar feit heeft gepleegd. Het is niet zo dat hij niks verzonden heeft.
-
*sigh* dus ik ben de dupe.. bedankt voor jullie replies
Is niet helemaal waar, olaf79; het is altijd aan de verzender om te bewijzen. Ook als men zelf een pakje terugstuurt, dan is het aan jou om dat te bewijzen: vandaar de zo broodnodige codebonnetjes die men moet bewaren als bewijs van verzenden. http://www.mijnpolitie.nl zou je wel een klacht kunnen neerleggen, @exictence_ maar nogmaals, verwacht daar niet veel van. Ook de klacht bij Marktplaats neerleggen.
-
Dankje tenormin. ik heb de afzender een mailtje gestuurd dat ik mijn geld terug wil, zal even kijken wat voor antwoord de afzender geeft en dan zal ik kijken of ik aangifte kan doen. En moet ik op de site gebruik maken van de meldformulier?
Ja, even zoeken, je leest: internetoplichting, klikken en vervolgens lezen wat men vraagt te doen. Het volgt zich vanzelf hoe te handelen. Succes.
Jij hebt het over civielrechtelijke actie. TS heeft het over aangifte. Ja, maar van wat? Het pakketje is netjes verzonden en volgens de gegevens zelfs afgeleverd. Dat dat niet zo is moet TS eerst gaan bewijzen. Vervolgens moet Post.nl een onderzoek en pas dan weet TS meer.tenormin schreef:Is niet helemaal waar, olaf79; het is altijd aan de verzender om te bewijzen. Ook als men zelf een pakje terugstuurt, dan is het aan jou om dat te bewijzen: vandaar de zo broodnodige codebonnetjes die men moet bewaren als bewijs van verzenden. http://www.mijnpolitie.nl zou je wel een klacht kunnen neerleggen, @exictence_ maar nogmaals, verwacht daar niet veel van. Ook de klacht bij Marktplaats neerleggen.
TS kan zich mogelijk beroepen op het feit dat pakket niet is afgeleverd, hoewel dat moeilijk wordt gezien de administratieve melding dat dat wel zo is. Nogmaals, strafrechtelijk weinig poten om op te staan en dus lijkt aangifte weinig zinvol.
Er is geen sprake van internetoplichting. De verkoper heeft het pakket verzonden. Dat Post.nl dat kwijtraakt is hem niet aan te rekenen. Dit is niet strafbaar en geen misdrijf. Verzender zal Post.nl een onderzoek moeten laten doen naar de vermissing van zijn pakket.tenormin schreef:Ja, even zoeken, je leest: internetoplichting, klikken en vervolgens lezen wat men vraagt te doen. Het volgt zich vanzelf hoe te handelen. Succes.
Volgens Post.nl is het pakket bezorgd.
de post heeft de melding bezorgd teruggedraaid naar bevindt zich in het sorteercentrum.olaf79 schreef:Er is geen sprake van internetoplichting. De verkoper heeft het pakket verzonden. Dat Post.nl dat kwijtraakt is hem niet aan te rekenen. Dit is niet strafbaar en geen misdrijf. Verzender zal Post.nl een onderzoek moeten laten doen naar de vermissing van zijn pakket.tenormin schreef:Ja, even zoeken, je leest: internetoplichting, klikken en vervolgens lezen wat men vraagt te doen. Het volgt zich vanzelf hoe te handelen. Succes.
Volgens Post.nl is het pakket bezorgd.
daarmee wordt dan aangegeven, dat het niet is bezorgd.
Ja, volgens PostNl is het bezorgd. Waarom dan zo gigantisch veel aanmeldingen dat, ondanks "bezorging" mensen niets ontvangen hebben? Het web staat er vol mee. Plus het weten dat ze er geen r**t aan doen.olaf79 schreef:Volgens Post.nl is het pakket bezorgd.
Als het daar is waarom krijgt de TS het dan niet? Ze kunnen zoveel zeggen....zowel verzender als PostNl moeten dan maar voor de dag komen met het "is ergens in het sorteercentrum" verhaal.vogels schreef:blijkbaar ergens in het sorteercentrum. Hoezo dan internetoplichting?
Tsja, dat wordt dus een lastig verhaal bij de politie zoals ik al zei. De verzender heeft track en trace en daarmee is bewezen dat het pakketje in ieder geval is verzonden. Dat het vervolgens niet is aangekomen is geen strafbaar feit en is niet te wijten aan de verkoper.tenormin schreef:Als het daar is waarom krijgt de TS het dan niet? Ze kunnen zoveel zeggen....zowel verzender als PostNl moeten dan maar voor de dag komen met het "is ergens in het sorteercentrum" verhaal.vogels schreef:blijkbaar ergens in het sorteercentrum. Hoezo dan internetoplichting?
Uiteraard is er wel civielrechtelijk een zaak, omdat de verkoper verantwoordelijk blijft totdat het pakket daadwerkelijk in bezit is gesteld van koper. Vraag is echter, ga je dit via de rechter uitvechten of ga je eerst Post.nl zijn onderzoek laten doen. Heb in beide gevallen veel geduld want post.nl blinkt niet uit in snelheid.
Ik zou er niet heel zeker van zijn dat zoekraken voor rekening van de verkoper/verzender moet komen. Weliswaar moet de verkoper het gekochte afleveren (art. 7:9 BW), maar volgens art. 6:41 BW bijvoorbeeld vindt aflevering plaats op het moment van het sluiten van de koopovereenkomst. Het risico van de verzending ligt dan vervolgens helemaal bij de koper. Aangezien de verkoper hier neem ik aan in de advertentie heeft aangegeven te zullen verzenden, lijkt het mij dat de verkoper slechts het risico draagt tot het moment van overdracht aan PostNL.
Artikel 6:41 BW bepaald dat de plaats van aflevering in beginsel daar is waar het product zich bevond op het moment dat de overeenkomst is gesloten. Maar partijen kunnen hierover andere afspraken maken. Wanneer tussen verkoper en de koper is afgesproken dat de verkoper het pakketje zou versturen, dan vind de aflevering plaats op de voordeur van de koper. Immers, daar zal het pakketje pas in het bezit van de koper worden gesteld. Dit is pas weer anders wanneer de transporteur gezien moet worden als een vertegenwoordiger van de koper. Als deze er met alle geweld op stond dat het pakketje met PostNL wordt verzonden dan moet hij ook het risico dragen van de verzending.
-
Ik heb 15 mei een pakketje verstuurd via PostNL.
Na een week was die nog niet aangekomen en na enkele keren met het servicenummer (betaald) bellen werd een onderzoek opgestart.
Gister kreeg ik een brief dat het kwijt is en ik geen vergoeding krijg.
M.a.w. betaal ik 6,75 voor helemaal niets en is mijn pakketje mogelijk gestolen door iemand in het proces. Ik heb mijn goed ingepakt dat het niet te herkennen was als een (defecte) iphone en mijn enige genoegdoening is dat degene die hem heeft weggenomen een kapot toestel heeft. De waarde is niet hoog (70,-) maar de belachelijke houding van PostNl vind ik schandalig. Het enige wat ze doen is een enquête sturen met de vraag of ik goed geholpen ben.
Ik zal geen pakketjes meer versturen via hen en stap over naar DHL, die overigens ook goedkoper zijn.
Door al het bellen ben ik een paar euro extra kwijt en al met al ben ik zeer ontevreden over dit bedrijf en wens ik ze succes in de toekomst.
Na een week was die nog niet aangekomen en na enkele keren met het servicenummer (betaald) bellen werd een onderzoek opgestart.
Gister kreeg ik een brief dat het kwijt is en ik geen vergoeding krijg.
M.a.w. betaal ik 6,75 voor helemaal niets en is mijn pakketje mogelijk gestolen door iemand in het proces. Ik heb mijn goed ingepakt dat het niet te herkennen was als een (defecte) iphone en mijn enige genoegdoening is dat degene die hem heeft weggenomen een kapot toestel heeft. De waarde is niet hoog (70,-) maar de belachelijke houding van PostNl vind ik schandalig. Het enige wat ze doen is een enquête sturen met de vraag of ik goed geholpen ben.
Ik zal geen pakketjes meer versturen via hen en stap over naar DHL, die overigens ook goedkoper zijn.
Door al het bellen ben ik een paar euro extra kwijt en al met al ben ik zeer ontevreden over dit bedrijf en wens ik ze succes in de toekomst.