Hi,
vanwege verhuizing naar Australië heb ik op 7 oktober 2014 een pakket met kleding en ander spulletjes stevig verpakt in een stevige verhuisdoos van de Praxis waarop stond "Handle with care" en goed dichtgetaped naar mijn toekomstige zelf in Australië verstuurd. Na drie weken, i.p.v. de beloofde 6-11 werkdagen, kwam het pakket eindelijk aan.
De doos was helemaal uit elkaar gevallen, daarom hadden ze het karton omwikkeld met plastic folie. De doos was zo in elkaar geplet dat hij nog maar de helft van zijn normale omvang had. Gelukkig zat er niets kostbaar breekbaars in, maar alles is volledig beschimmeld, nat en kapot. Ik kan alle kleren en spulletjes weggooien. De hele inhoud van 10 kg compleet naar de haaien.
Hoe komt zo'n doos kletsnat en helemaal uit elkaar gescheurd?
Helaas heb ik hem onverzekerd opgestuurd. Ik heb de Postwet erop nageslagen en de algemene voorwaarden van PostNL, maar ik kom er niet helemaal uit. Dit is toch verzuim? Ik ben verzender én ontvanger, in welke hoedanigheid heb ik eventueel recht op schadevergoeding? Heb ik wel recht op schadevergoeding?
Ik heb overal foto's van.
Ik hoor graag jullie mening.
Dank!
groeten,
Nikki
ps: ik wacht overigens op nóg een doos, gelijktijdig verstuurd. ben benieuwd hoe die eruit ziet?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zwaar beschadigd pakket, nat en beschimmeld
-
Re: Zwaar beschadigd pakket, nat en beschimmeld
Dat het pakket zo lang onderweg is kan uiteenlopende oorzaken hebben, wellicht zaten er geen goede verzendpapieren bij voor de douane, en is de zending misschien opengemaakt voor controle.
Wellicht zat jouw pakketje ergens onderop en zijn er zware dozen bovenopgezet waardoor jouw doos is opengegaan en natgeworden toen het regende tijdens het lossen van het vliegtuig.
Dat het pakket uiteindelijk nat en beschimmeld aankomt is lullig en natuurlijk niet de bedoeling. Maar ik denk dat je weinig kunt ondernemen, vooral omdat het ging om een onverzekerd postpakket.
En zoals je zelf al zegt, je bent zelf de verzender en ontvanger.
Sowieso is het altijd maar afwachten hoe lang iets duurt met de reguliere post naar internationale bestemmingen overzee. Het zou me geeneens verbazen als dat 2e pakket nooit meer aankomt in Australie.
Vooral naar dit soort bestemmingen zou je beter een koerier zoals DHL of Fedex gebruiken dan met de gewone pakketpost. Is weliswaar iets duurder qua verzendkosten, maar je kan wel precies volgen waar je pakketje uithangt. En volgens mij zijn de kosten voor verzekering ongeveer 1% van de waarde, ook nog wel te overzien dus. Je kunt er zoveel stickers "fragile" opplakken als je wil, in de praktijk wordt er gewoon mee gegooid.
Wellicht zat jouw pakketje ergens onderop en zijn er zware dozen bovenopgezet waardoor jouw doos is opengegaan en natgeworden toen het regende tijdens het lossen van het vliegtuig.
Dat het pakket uiteindelijk nat en beschimmeld aankomt is lullig en natuurlijk niet de bedoeling. Maar ik denk dat je weinig kunt ondernemen, vooral omdat het ging om een onverzekerd postpakket.
En zoals je zelf al zegt, je bent zelf de verzender en ontvanger.
Sowieso is het altijd maar afwachten hoe lang iets duurt met de reguliere post naar internationale bestemmingen overzee. Het zou me geeneens verbazen als dat 2e pakket nooit meer aankomt in Australie.
Vooral naar dit soort bestemmingen zou je beter een koerier zoals DHL of Fedex gebruiken dan met de gewone pakketpost. Is weliswaar iets duurder qua verzendkosten, maar je kan wel precies volgen waar je pakketje uithangt. En volgens mij zijn de kosten voor verzekering ongeveer 1% van de waarde, ook nog wel te overzien dus. Je kunt er zoveel stickers "fragile" opplakken als je wil, in de praktijk wordt er gewoon mee gegooid.
Hi,
dank voor je reactie.
Alle douanepapieren waren volledig in orde en het pakket is niet opzettelijk geopend. Dat is te zien aan de intacte tape.
Ik ben er wat verder ingedoken, en PostNL sluit aansprakelijk voor niet verzekerde pakketten uit in zijn algemene voorwaarden.
Maar een dergelijk exoneratiebeding mag niet in strijd met wet, en niet met redelijkheid en billijkheid zijn.
Art. 29 van de Postwet 2009 gaat ook in op de aansprakelijk van het postbedrijf, maar daar is ook te vinden in lid 5: "Een verlener van de universele postdienst kan zich niet beroepen op een uit de voorgaande leden van dit artikel voortvloeiende uitsluiting of beperking van zijn aansprakelijkheid voor zover de schade is ontstaan uit zijn eigen handelen of nalaten, geschied hetzij met het opzet die schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien.".
Gezien de staat van de doos en inhoud (je zou het moeten zien), is de schade zeker ontstaan door handelen en nalatigheid PostNL.
Indien ik hen niet aansprakelijk kan stellen voor schadevergoeding van de inhoud, zou ik in ieder geval de € 58,30 die ik betaald heb voor verzending terug moeten krijgen, aangezien zij wanprestatie hebben geleverd in de vorm van een toerekenbare tekortkoming.
Ik ga ermee verder.
groetjes
dank voor je reactie.
Alle douanepapieren waren volledig in orde en het pakket is niet opzettelijk geopend. Dat is te zien aan de intacte tape.
Ik ben er wat verder ingedoken, en PostNL sluit aansprakelijk voor niet verzekerde pakketten uit in zijn algemene voorwaarden.
Maar een dergelijk exoneratiebeding mag niet in strijd met wet, en niet met redelijkheid en billijkheid zijn.
Art. 29 van de Postwet 2009 gaat ook in op de aansprakelijk van het postbedrijf, maar daar is ook te vinden in lid 5: "Een verlener van de universele postdienst kan zich niet beroepen op een uit de voorgaande leden van dit artikel voortvloeiende uitsluiting of beperking van zijn aansprakelijkheid voor zover de schade is ontstaan uit zijn eigen handelen of nalaten, geschied hetzij met het opzet die schade te veroorzaken, hetzij roekeloos en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk uit zou voortvloeien.".
Gezien de staat van de doos en inhoud (je zou het moeten zien), is de schade zeker ontstaan door handelen en nalatigheid PostNL.
Indien ik hen niet aansprakelijk kan stellen voor schadevergoeding van de inhoud, zou ik in ieder geval de € 58,30 die ik betaald heb voor verzending terug moeten krijgen, aangezien zij wanprestatie hebben geleverd in de vorm van een toerekenbare tekortkoming.
Ik ga ermee verder.
groetjes
Een verhuisdoos van de Praxis is ten enen male ongeschikt om goederen mee te versturen over dit soort afstanden.NikkideC schreef: vanwege verhuizing naar Australië heb ik op 7 oktober 2014 een pakket met kleding en ander spulletjes stevig verpakt in een stevige verhuisdoos van de Praxis.
Hoe komt zo'n doos kletsnat en helemaal uit elkaar gescheurd?
Zendingen worden meerdere malen overgeladen van vrachtwagen naar vliegtuig naar vliegtuig naar vrachtwagen naar bestelbusje. Als de weersomstandigheden slecht zijn (zeker op buitenlandse vliegvelden waar de overslag buiten plaatsvindt) kàn zo'n doos zomaar nat regenen en karton is niet tegen vocht bestand en gaat dan zijn stevigheid verliezen waarbij de inhoud als een spons het vocht opzuigt. Eén enkele dag in natte toestand in een warm klimaat is vervolgens genoeg om de boel volledig beschimmeld aan te treffen.
Zeker als het kleding betreft, maar ook voor andere spullen is het verstandig een kunststof binnenzak in de doos te plaatsen, deze te vullen met de te verzenden spullen en vervolgens de zak goed dicht te tapen. Vervolgens de doos dicht tape'n en de gehele doos in plastic folie te verpakken welke op de naden goed afgeplakt wordt. Beter nog is een houten verhuiskist (ook weer met binnenzak) die bij de meeste verhuisbedrijven verkrijgbaar is.
Op de buitenkant van de kist/doos een plastic documentenpouch plakken met daarin een volledige opgave van de inhoud waarbij duidelijk wordt aangegeven dat het om persoonlijke en gebruikte spullen gaat.
De kleren zaten in plastic, alles was dichtgetaped, op de buitenkant zat een plastic documentenpouch met douanedocumenten, opgave van de inhoud, en aangegeven dat het om persoonlijke spullen ging vanwege een verhuizing. De doos is ook niet geopend door douane, want alle taperanden waren intact.
De doos is zo mishandeld dat de binnenste plastic vacuümzak open moet zijn gesprongen/gescheurd.
Toen alles nat was, is de doos herverpakt in plastic folie door iemand. Daardoor kon er ook geen vocht meer uit.
Nu jij.
De doos is zo mishandeld dat de binnenste plastic vacuümzak open moet zijn gesprongen/gescheurd.
Toen alles nat was, is de doos herverpakt in plastic folie door iemand. Daardoor kon er ook geen vocht meer uit.
Nu jij.
Nu ik wat?NikkideC schreef: Nu jij.
nu mag jij wat zeggen
Ik ontvang regelmatig dozen uit het buitenland. Deze zijn dan weliswaar ook van karton, maar ze zijn van buiten altijd helemaal dicht getaped, zodat het karton niet aan vocht blootgesteld kan worden. De dozen komen altijd gebutst en geplet en soms ook gescheurd aan en bijna in elke doos zit een deel van de inhoud niet meer in de oorspronkelijke verpakking maar los in de doos.
Conclusie: persoonlijke spullen moet je nooit in een kartonnen doos versturen.
Conclusie: persoonlijke spullen moet je nooit in een kartonnen doos versturen.