Hallo allemaal,
Met enige regelmaat koop ik spullen uit Hongkong en Singapore. Dit is in de eerste periode altijd goed gegaan. Soms moest ik wat inklaringskosten betalen, maar die nam ik voor lief. De laatste twee pakketten die ik heb besteld (chinapost/singpost)zijn echter nooit aangekomen. Beiden geven aan in Nederland te zijn gearriveerd. Vervolgens worden ze echter na 2 dagen in Nederland te zijn geweest, weer terug gestuurd naar het land van herkomst.
Ik baal hier als een stekker van, ik wil graag extra kosten betalen maar deze kans geven ze me niet. Zonder mij te informeren stuurt iemand in Nederland, ik verwacht de doane, de pakketten dood leuk terug. Dit betekend dat ik of mijn geld kwijt ben (vaak meer dan 100 euro) of drie maanden moet wachten tot het bedrijf in azie mijn pakket terug heeft gevonden en opnieuw heeft verzonden.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Mag de Doane/andere mensen dit doen volgens de Nederlandse wet? Ik weet zeker dat het pakket is verstuurd (mogelijk voldoet het niet aan alle eisen). Is wat ik doe legaal? Ik bestel via ebay.com een pakket met paypal, is dit illegaal?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Doane stuurt pakketten/containers terug naar Azië?
Re: Doane stuurt pakketten/containers terug naar Azië?
Op zich is dit niet illegaal, maar het hangt van de inhoud van de zending af natuurlijk. Paypal is gewoon een internationaal geaccepteerd betalingsmiddel.
Ik denk ook niet dat de handeling op zich niet als verkeerd wordt beoordeeld, mogelijk heeft de inhoud van de pakketten er mee te maken. Heeft u de vraag al eens bij de douane neergelegd? Of de verzender?
Even helemaal formeel: de Douane stuurt nooit, never, ever iets terug. Het vervoersbedrijf doet dat. Waarom ze het doen? Wat mij het aller voordehand liggendst scenario lijkt is dat de spullen DDP verstuurd zijn (alle kosten terug naar afzender) en dat zodra bekend werd dat er belasting geheven zou gaan worden is aangegeven aan de vervoerder dat dit niet betaald zou gaan worden. Het pakket wordt dan als geweigerd beschouwd en gaat retour afzender (meestal ook nog kosten afzender).
Foute boel is het zeker want deze modus operandi wordt vaak door louche webshops en ebayshops gehanteerd om spullen te doen importeren zonder bijkomende kosten bijv. door een te lage waardeopgaaf of weergave als "gift" (of beide uiteraard). Op deze manier kunnen ze er duizend verzenden en komen diegenen die er niet tussendoor glippen gewoon weer terug.
Als de goederen illegaal zouden zijn krijgt de vervoerder de kans tot terugzenden niet maar worden de goederen in beslag genomen en door de Douane vernietigd.
Foute boel is het zeker want deze modus operandi wordt vaak door louche webshops en ebayshops gehanteerd om spullen te doen importeren zonder bijkomende kosten bijv. door een te lage waardeopgaaf of weergave als "gift" (of beide uiteraard). Op deze manier kunnen ze er duizend verzenden en komen diegenen die er niet tussendoor glippen gewoon weer terug.
Als de goederen illegaal zouden zijn krijgt de vervoerder de kans tot terugzenden niet maar worden de goederen in beslag genomen en door de Douane vernietigd.
Bedankt voor jullie reacties, ik heb POSTNL gebeld (45c/m). De man die ik aan de lijn kreeg vertelde me dat het pakket in Nederland aankomt bij het internationaal post sorteer centrum. Het pakket zou hier langs gekomen zijn op 3 oktober. Het adres zou niet kloppen en daarom is het pakket terug gestuurd op 8 oktober. Het is vervolgens in Singapore aangekomen op 15 oktober en gearriveerd op 17 oktober. Het is nu aan het bedrijf in China (verzenden via Singpost) om een onderzoek te starten naar mijn pakket. Op mijn vraag aan postNL wat ik moest doen als ze zeiden dat ze geen onderzoek wilden doen antwoorden hij: huilen. Bot maar.. nuja in ieder geval eerlijk... Hij mocht me verder niet de informatie (aankomst/vertrektijd) van mij pakket mailen/geven.
Ik heb het bedrijf uit China voorgelegd mijn pakket binnen een week te traceren/geld terug geven/nieuw pakket sturen anders start ik een 'case' op ebay. Ik wil verder laten weten dat ik de doane of andere instanties niet wilden zwart maken. Ik wist niet hoe dit in elkaar zat, bedankt voor de uitleg.
Ik heb het bedrijf uit China voorgelegd mijn pakket binnen een week te traceren/geld terug geven/nieuw pakket sturen anders start ik een 'case' op ebay. Ik wil verder laten weten dat ik de doane of andere instanties niet wilden zwart maken. Ik wist niet hoe dit in elkaar zat, bedankt voor de uitleg.