LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advertentieterreur op straat

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gast

Advertentieterreur op straat

Ongelezen bericht door Gast »

In Leiden is het ook zo erg: Tussen de Hema en de grote kerk is het steevast raak. Maak meestal tussen de middag even een wandelingetje door de stad. Ze staan er ook elke dag.

Op zaterdag word je eerst aangeklampt door het Leidsch Dagblad, dan de Volkskrant en dan de Telegraaf :?

Gast

Re: Advertentieterreur op straat

Geachte Lezer/Radar,

Wat is er een gezeur over dat lastig vallen.
Het is toch niet zo moeilijk om gewoon door te lopen. Wat een slecht onderwerp van radar was dit! Zal wel te weinig belangrijk nieuws zijn geweest.

Peter 2

Ongelezen bericht door Peter 2 »

Ik vind de drukte om die straatverkopers allemaal nogal overdreven. Ik negeer dat soort figuren compleet en loop gewoon door. Kennelijk zien ze dat al aan mijn gezicht, want ik word ook nooit aangesproken. Je moet natuurlijk nooit beginnen te praten of excuses gaan bedenken (geen tijd...geen geld..., alsof ze dat ook maar iets aangaat!), dat is het stomste dat je kunt doen. Gewoon als lucht behandelen, dan heb je ook nergens last van.

Gast

Dat is het hem juist: Ik zeg altijd nee. En dachten jullie nu echt dat ze dan prompt zouden ophouden? Bij mij niet in ieder geval :?

Gast

Waar ik woon, hebben ze ook zo'n strategie.

Op de eerste plaats opereren ze nooit alleen, ze zijn altijd met 3 of 4 personen per groep.

Loop je nummer 1 opzichtig voorbij, verspert nummer 2 je de weg, loop je die voorbij, dan krijg je vaak een grote mond van hun maatje: ''zit het er niet aan, of zo, ?" Of wat ik ook heb meegemaakt: wat loop JIJ irritant te doen.......

Op de eerste plaats: wanneer ik de stad in ga, wil ik ongestoord kunnen winkelen. Op de tweede plaats, het gaat altijd om een goed doel, een boeken/cd-club of iets anders waar je je vrijwillig nooit voor zou aanmelden. Ten derde: ze worden getraind in ontwijkende antwoorden: zo van, ''als hij dit zegt, moet je dat vragen''.

Hoe dan ook, of je erop ingaat of niet, in de hardnekkige gevallen ben je doorgaans meerdere minuten kwijt.

In tegenstelling tot anderen hierboven, vond ik het wel eens tijd worden, dat dit geklooi eens onder de aandacht van een groot publiek gebracht werd.

Jammer is alleen, dat ze je nu gaan zeggen, als je weigert mee te werken: ''jij hebt zeker naar Radar gekeken he?" Nou, als het zo is, dan zijn het hun zaken toch niet?

Gast

gast van 21.06: niet JIJ bepaalt of dit onderwerp slecht is, niet JIJ bepaalt of er geen ander belangrijk nieuws is. Er zijn er genoeg, die dit onerwerp prima vinden. Of denk jij voor anderen, en denk je dat alleen jouw mening ertoe doet. NIET, dus.

Gast123

Ongelezen bericht door Gast123 »

in die uitzending liepen ze express naar ze toe en maakten ze oogcontact
ja dan word je aangesproken, als je er even geen zin in hebt vermijd je oogcontact. je kunt het ook zo bekijken, de meeste staan daar voor een goed doel, daar kun je ook wat respect voor opbrengen.

Gast

niet als je 6 keer voor hetzelfde wordt aangesproken. Er staan er ook voldoende, die je een verzekering proberen aan te smeren, dat heb ik in maastricht een paar keer meegemaakt. Ze gedragen zich dan nogal agressief, liepen me een keer zelfs achterna een winkel in, maar werden tegengehouden door de bewaking, daar.

Ik was niet de enige die daar last van bleek te hebben.

Het kan nog erger: je krijgt een persoonlijkheidstest aangeboden, die mag je invullen, en er blijkt scientology achter te zitten. ik dacht dat die viezerikken er in Nederland mee opgehouden waren, maar het tuig is er blijkbaar nog steeds.

Gast

In Leiden is het ook zo erg
Dit kan ik beamen, wat staat er al niet op 10 m2, veronica, WWF, Unicef, Amnesty international, en nog meer van dit soort ongein. Geen oogcontact maken helpt niet eens meer, ze lopen je gewoon klem. Het woord nee kennen ze ook al niet.

Ik woon in het centrum en ik loop er dagelijks langs dus van mij mogen ze allemaal weg! Kan je eindelijk weer is rustig door het centrum lopen!

Merlin Rose

Ongelezen bericht door Merlin Rose »

Ook in Eindhoven wordt je om de seconde aangesproken. Ik heb een keer gehad dat ik naar een etalage stond te kijken en ik op de schouders getikt werd door zo'n verkoper. Mag ik even een minuutje van je tijd?
Zeg ik nee. Wordt hij boos. Heb je geen tijd over voor het weet ik veel wat voor fonds? Waarop ik zei dat ik niet lastig gevallen wens te worden wanneer ik ga winkelen en dat ik niet met hem in discussie ging. Hij kwaad en ik ook. Maar stopte hij? Nee hoor. Hij bleef doorgaan. Op een gegeven moment zag ik politie in de verte lopen ik zeg: "als je nu niet ophoud dan roep ik hen er wel bij." Hij was me namelijk al achterna gelopen en alles. Toen hield hij gelukkig op. Maar ik vind dit echt ongehoord.

Kan de overheid verkoop op straat op deze manier niet verbieden of beter gaan controleren? Ik denk ook niet dat het erg goed is voor de plaatselijke economie wanneer mensen wegblijven omdat ze toch continue worden lastiggevallen door van die verkopers.
Wanneer er iets uitgedeeld wordt wil ik best naar iemands verhaal luisteren (sampling heet dit, je krijgt een gratis product en zij vertellen er wat over). Dat is fair. Maar ik vind het niet kunnen dat je op straat mensen lastig valt om dingen van hen te krijgen. Dat is bijna bedelen! Zwervers zijn nog minder lastig dan deze irritantelingen.

440

Ongelezen bericht door 440 »

Wat een gezeur om niks, je ziet die gasten al op afstand, loop er langs heen en negeer ze, of roep gewoon "geen belang bij" en gewoon doorlopen, ga je er twijfelend langs, tja dan gaan ze je proberen op te houden, gewoon met oogkleppen op doorlopen.
Zo doe ik het al jaren, en heb er dan ook totaal geen last van.

bassies

Ongelezen bericht door bassies »

Er is voor alles maar één oplossing± NIET REAGEREN en dus ook nooit lid worden, abonnee worden of kopen.
Zowel aan de deur, telefonisch, of op straat. Als heel Nederland dit een jaartje volhoudt zijn we er van af want niet één "goed doel", mobiel aanbieder, stroomleverancier, krant enz. gaat investeren in iets wat niets oplevert !
Asl iedereen hieraan meedoet zijn we ook meteen van alle forum onderwerpen af waarin mensen klagen dat ze spijt hebben te zijn overgestapt naar een andre stroomleverancier, provider of vastzitten aan een abonnement.
Dus advies aan iedereen: NIET OP REAGEREN !!

Gast

Niet op reageren, dat is idd het beste. Maar dat is niet altijd mogelijk. Al loop je met je hoofd in de wind, loop je snel en maak je geen oogcontact dan nog halen ze het in je hoofd om je lastig te vallen. Als je vaak in het centrum moet zijn omdat je er werkt of woont dan wordt je het wel is goed zat.

Gast

Nooit last mee gahd maar misschie nscheelt het dat ik ruim 2 meter lang ben en erg boos kan kijken.............aanklampen lijkt me erg onplezierig voor degene die dit ongevraagd doet maar wel vermakelijk omdat ik dan zou kunnen denken dat ik aangevallen wordt en mezelf verdedig :wink:

Reinhout

Ongelezen bericht door Reinhout »

De oplossing is eigenlijk heel gemakkelijk.

Bekijk eerst welke bedrijven er allemaal in de stad lopen en maak daar een lijst van. Schrijf dan een speurtocht voor kinderen uit; die moeten dan van elk bedrijf op de lijst een krabbel krijgen.

haha, een koekje van eigen deeg. :D

wrgrewgerw

Ongelezen bericht door wrgrewgerw »

Ik heb me hevig geirriteerd aan het onderwerp van radar. Alleen het moment waarop de verkoper zegt, kom maar even onder het afdakje staan, vervolgens zeggen dat je ECHT geen tijd hebt, en wel gewoon meelopen. Sorry hoor, ik heb hier echt geen last van en kan me er absoluut geen zorgen over maken.
Dit is nou precies wat er mis is met nederland, dat eeuwige gezeur om zaken die helemaal zo vervelend niet zijn. Heeft die radarpresentatrice zelf niet door dat ze een compleet kansloos item zit te brengen?

R-Win

Ongelezen bericht door R-Win »

in leiden is het idd ook zo vaak raak!! bij de hema staan ze soms wel met zn 8-en om je van vanalles lid te maken nu ben ik zelf al lid van unicef en ik vind al die vrijwillegers die je proberen lid te maken hoogst irritant!! en ps. kan je zo´n Nee Nee antiverkopers tshirts hier op de site ergens bestellen??

Gast

In Groningen is het ook zo erg. Ik maak nooit oogcontact, staar altijd naar de grond of naar winkelruiten als ik door de Herestraat loop. En toch wordt je aangesproken. Oke, dat ze het proberen is nog te begrijpen, maar ze lopen dus inderdaad daadwerkelijk als een schoothondje achter je aan, en 10 meter verder staat de volgende. Ze lopen je soms gewoon klem. Echt supervervelend vind ik dat. Ik zeg overigens niks, maak geen oogcontact, loop gewoon door als de weg me niet versperd wordt en anders hup ik een winkel in in de hoop dat ze daar ophouden. (heb al andere tactieken geprobeerd maar die werken ook niet)

De ECI/boekenclub, Amnesty, Novib, WWF, Greenpeace, Aidsfonds. andere doelen, diverse kranten, het houdt gewoon maar niet op.

Dat hier op 't forum sommigen zeggen dat het wel meevalt als je geen oogcontact maakt en niet meeloopt en niet meepraat is ONZIN. Loop hier maar eens door de Herestraat dan zul je zien: ook al reageer je nergens op, doe je alsof je oostindisch doof bent, je wordt gewoon achtervolgd totdat ze met zijn 3en om je heen staan! En hebben nog een grote mond ook : 'Sjezus wat ben jij chagerijnig zeg!' "Het is wel heel asociaal als je niks voor goede doelen over hebt' etcetera. Waar bemoeien ze zich mee?!! Als ik lid wil worden van een club, een abonnement van een rkant wil of donateur wil worden van een goed doel onderneem ik daar zelf wel actie voor, daar hoeven ze me echt niet dag-in-dag-uit mee lastig te vallen en me dan ook nog vanalles na te roepen van dat ik asociaal ben!

Ik vind het hoog tijd dat hier iets aan gedaan wordt, het is gewoon hoogst irritant.

carina w

Ongelezen bericht door carina w »

Uit de vele reacties begrijp ik dat de irritatie op straat voornamelijk komt door de straatverkopers. Het samplen (ontvangen van een gratis proefproduct) wordt juist als leuk ervaren.
Helaas gaf meneer Engbers van de PVDA Utrecht niet aan dat door het nieuwe beleid in Utrecht er een jaar lang geen enkel eet- of drinksample meer mag worden uitgedeeld (op geen enkele locatie, op geen enkele dag!!) terwijl de straatverkopers op donderdag en vrijdag nog gewoon hun gang kunnen gaan.
Beetje jammer....

Peter 2

Ongelezen bericht door Peter 2 »

Loop hier maar eens door de Herestraat dan zul je zien: ook al reageer je nergens op, doe je alsof je oostindisch doof bent, je wordt gewoon achtervolgd totdat ze met zijn 3en om je heen staan!
Het aardige is dat ik regelmatig in Groningen door de Herestraat loop en dat ik al die jaren nog nooit door zo'n verkoper ben aangesproken! Kennelijk is het toch iets in je houding waarop ze reageren.

Gesloten