LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Angst creëren

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Marlijn

Angst creëren

Ongelezen bericht door Marlijn »

Prima dat Radar probeert om louche zaakjes aan het licht te krijgen en consumenten waarschuwt voor 'scams', maar de uitzending over melk was van een rioolniveau van de bovenste plank. Het begint erop te lijken dat het de Tros c.q. Radar ook steeds meer begint in te spelen op angsten van mensen om maar gehoord te worden, en op geen enkele manier instaat voor de gevolgen van hun tendentieuze berichtgeving. De uitzending over melk was niet meer dan ordinaire en vooral onterechte bangmakerij.

Voor letterlijk IEDERE therorie is wel een studie te vinden die de theorie ondersteunt. Het verbaast me ook niets dat Radar erin is geslaagd om wetenschappers te vinden die de theorie van 'melk is slecht voor je' ondersteunen. Er zijn ook wetenschappers die zeker weten dat het heel heilzaam is om je eigen urine te drinken, of dat klei eten kanker kan tegengaan.

Het verhaal van twee Amerikaanse onderzoekers zegt in feite dus nul komma nul. Dat er honderd keer zoveel studies zijn die de bevindingen van die Amerikanen tégenspreken, vermeldt Radar er handigerwijs niet bij. Dan zou immers hun sensationele programma weg zijn. Zoals professor Katan in Radar al zei, slaat de vergelijking tussen China en Westerse landen als een tang op een varken. In China is ALLES anders dan in West-Europa en in de VS. Niet alleen de levenswijzen van de Chinezen zijn volkomen anders, ook alle omstandigheden waarin ze opgroeien zijn anders: de demografie, de genen van de Chinezen, het land zelf in bodem, lucht, klimaat, geologische geschiedenis, milieu, weet ik veel wat. Vrijwel niets in het leven van een Chinees is vergelijkbaar met het leven van een Westerling. Hoe idioot moet je dan zijn om te beweren dat MELK de oorzaak is van de gezondheidsverschillen tussen Chinezen en Westerlingen?

Wat nog veel kwalijker is, is dat Radar de suggestie probeerde te wekken dat de officiële Nederlandse voedingsinstanties, zoals het Voedingscentrum, bewust informatie achterhouden over de slechte eigenschappen van melk. Dat is niet alleen kwalijk omdat het klinkklare onzin is, maar het neemt ook het vertrouwen weg in instanties die juist níet willen meedoen aan alle schreeuwerij en onzin die vroeg of laat de kop opsteekt over wat voor voedingsmiddel dan ook. Want niet alleen over melk wordt van alles beweerd. Als Radar op deze toer gaat, zitten ze voor nog járen gebakken. Maffe studies genoeg. Misschien kunnen ze de volgende keer de Vereniging Kritisch Prikken laten uitwijden over de gevaren van vaccinaties voor de volksgezondheid. Succes gegarandeerd.

Overigens waren de gaten in de therorieën van deze Radaruitzending niet zo moeilijk te ontdekken. Bij de uitspraak 'Ook het Voedingscentrum VERSCHUILT zich achter de wetenschap' heb ik onder de tafel gelegen van het lachen. Ik zou me ernstige zorgen maken als zo'n instantie géén (gebrek aan) wetenschappelijk bewijs aanvoert om wel of niet mee te gaan met een bepaalde theorie. Maar die zin laat wel weer zeer uitstekend zien van welke middelen Radar zich bedient om een bepaalde stemming te creëren bij zijn niet-kritische kijkers: die zullen immers blijven hangen op het woordje 'verschuilt', en denken dat er weer van alles achtergehouden wordt.

Radar, houd je nu gewoon bij het onthullen van situaties waarin consumenten écht zwaar getild worden (want daarvan zijn er helaas nog meer dan genoeg) in plaats van paniekzaaien over een volkomen onschuldig product.

O ja, voor iedereen die nu gaat zeuren dat zoiets als een lactoseintolerantie toch écht niet gezond is: ik heb hooikoorts. Zullen we dan gelijk maar heel Nederland gaan waarschuwen voor de zeer kwalijke gevolgen van bloeiend gras? Of zal ik er toch maar gewoon voor zorgen dat ik een beetje uit de buurt blijf van grasvelden?

Dilbert29

Re: Angst creëren

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Marlijn ik geef je voor de volle honderd procent gelijk. Ik ben alleen geen ster in het goed uitdrukken van mijn mening, maar jij geeft de zaken precies weer zoals ik ze denk.

En ja ik heb ook hooikoorts, maar daar valt prima mee te leven als je een beetje oppast met wat je doet.

Radar
Site Admin

Re: Angst creëren

Ongelezen bericht door Radar »

Het onderwerp over melk bestaat al en is daarom gesloten. Gebruik de zoekfunctie om het onderwerp terug te vinden.

TROS Radar Internet

Gesloten