LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Brief op bestelling
Brief op bestelling
Jammer dat www.briefopbestelling.nl zo negatief naar voren kwam in de uitzending van Radar. Natuurlijk is het onjuist wanneer er fouten in de verkochte brieven zitten, maar vergeten wordt dat mede dankzij dit bedrijf al vele mensen de baan van hun dromen hebben weten te bemachtigen. En dat is toch waar het uiteindelijk om draait. Blijkbaar zijn de zogenaamde fouten toch minder opvallend dan dhr. Doeve beweert. Tot dusver is er nog nooit iemand over gevallen en heeft Brief op bestelling al vele successen geboekt. Ik wil mevrouw van de Ven dan ook 1 ding zeggen: ga vooral zo door!!
Re: Brief op bestelling
Ik ben het hier zeker mee eens, Brief op bestelling is juist een heel goed inititatief van de makers! Er zijn namelijk ontzettend veel mensen die heel veel moeite hebben bij het schrijven van een brief en dan blijft het zeker niet bij 1 spelfoutje. Fouten maken is menselijk en dat geeft Brief op bestelling zélf notabene ook toe. Wanneer je een fout weet te vinden in de bestelde brief, krijg je als klant je geld namelijk gewoon terug. Dus waar zeurt de heer Doeve eigenlijk over? Als ik dan ook even pietluttig mag zijn; wel jammer dat hij zelf notabene op de website van Radar geciteerd wordt met een ontzettende spellingsfout!! (Het fenomeen op zich: een sollicitatiebrief op bestelling, vind Rob Doeve, directeur van het taalcentrum van de vrije universiteit van Amsterdam, geen gek idee).
Brief op bestelling, ga vooral zo door!!
Brief op bestelling, ga vooral zo door!!
Ik denk dat je ook een beetje moet relativeren met betrekking tot de doelgroep van "Brief op bestelling". Voor de meesten die hiervan gebruik maken zullen de brieven waarschijnlijk veel minder fouten bevatten dan brieven die ze zelf zouden schrijven, en de fouten die er dan nog in staan zijn nou ook weer niet zó erg (woorden wel of niet aan elkaar bijvoorbeeld). Mensen die op banen solliciteren waarvoor een brief echt foutloos moet zijn, zullen meestal echt zelf wel hun brief schrijven en niet gebruik maken van een confectiebrief die je van Internet haalt. Als ik personeelschef was, zou ik geen probleem hebben met het feit dat iemand die naar een betrekking als onderhoudsmonteur solliciteert het woord "onmiddellijk" met één "l" zou schrijven; het is natuurlijk wat anders als het om een vacature voor een secretaresse zou gaan.
Brief op bestelling. De toekomstige sollicitant levert wat gegevens aan en hiervan wordt vervolgens een brief geschreven. Een sollicitatiebrief is een persoonlijk document waarin motivatie en kernkwaliteiten naar voren moeten komen. Los van de taalfouten die op zijn zachts gezegd slordig zijn denk ik dat er nog een aantal bezwaren zijn.
Vanuit professioneel oogpunt, ik ben werkzaam als loopbaanbegeleider, kan ik mij niet voorstellen dat een sollicitatiebrief geschreven kan worden door een onbekende.
Ook dubieus is het dat brief op bestelling naast een sollicitatiebrief liefdesbrieven op bestelling verzorgd. Toch van het kaliber sinterklaasgedichten.
Twijfelachtiger vindt ik het dat het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zich inlaat met brief op bestelling. Werklozen worden op kosten van het CWI, gemeenschapsgelden (!!), doorverwezen naar brief op bestelling.
Jammer dat dit niet verder wordt uitgediept in Radar.
Vanuit professioneel oogpunt, ik ben werkzaam als loopbaanbegeleider, kan ik mij niet voorstellen dat een sollicitatiebrief geschreven kan worden door een onbekende.
Ook dubieus is het dat brief op bestelling naast een sollicitatiebrief liefdesbrieven op bestelling verzorgd. Toch van het kaliber sinterklaasgedichten.
Twijfelachtiger vindt ik het dat het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zich inlaat met brief op bestelling. Werklozen worden op kosten van het CWI, gemeenschapsgelden (!!), doorverwezen naar brief op bestelling.
Jammer dat dit niet verder wordt uitgediept in Radar.
OepsOok dubieus is het dat brief op bestelling naast een sollicitatiebrief liefdesbrieven op bestelling verzorgd. Toch van het kaliber sinterklaasgedichten.
Twijfelachtiger vindt ik het dat het Centrum voor
Inderdaad Akka .... dat is zeker "oeps"
En dan te bedenken dat die meneer/mevrouw Gast loopbaanbegeleider is en uit "professioneel oogpunt" taalfouten erg slordig vindt.
"vindt ik" .... niet te geloven .... dat mensen met zo'n functie zo'n fout kunnen maken.[/b]
En dan te bedenken dat die meneer/mevrouw Gast loopbaanbegeleider is en uit "professioneel oogpunt" taalfouten erg slordig vindt.
"vindt ik" .... niet te geloven .... dat mensen met zo'n functie zo'n fout kunnen maken.[/b]
En Akka .... je hebt er nog een over het hoofd gezien.
De alom gemaakte, maar kennelijk niet bij iedereen bekende fout " een aantal bezwaren zijn".
Het moet natuurlijk zijn: "een aantal bezwaren is"
De alom gemaakte, maar kennelijk niet bij iedereen bekende fout " een aantal bezwaren zijn".
Dat is niet juist, het is beslist geen fout, beide vormen zijn toegestaan. Zie bijvoorbeeld:De alom gemaakte, maar kennelijk niet bij iedereen bekende fout " een aantal bezwaren zijn".
http://www.onzetaal.nl/advies/aantal.html
Mag ik opmerken dat ik, terwijl ik geen neerlandicus ben, nog steeds zeker tien taal- en interpunctiefouten heb ontdekt in de zakelijke brieven? En dan heb ik ze alleen nog snel doorgelezen. Dat is toch op zijn minst slordig te noemen!
Beetje flauw. Ik heb in mijn reaktie niet beweerd zelf geen taalfouten te maken. Als ik vanuit professioneel oogpunt kijk dan is dat niet door de bril van een taalkundige maar als loopbaanbegeleider. Daar ligt mijn kritiek. Breder dan de taalfouten die in de Radar uitzending worden genoemd. Ik vind het kwalijk dat het CWI werklozen doorstuurt naar brieven op bestelling. Een vriend van mij is dit overkomen, terwijl hij universitair opgeleid is. Maar hij wilde wel eens kijken wat het was. Brief terug met veel taalfouten en verdere onjuistheden. Heeft vervolgens bij het CWI een klacht ingediend. Daar had mevrouw vd Ven lucht van gekregen en heeft hem bestookt met telefoontjes omdat zij het achterbaks had gevonden dat hij achter haar rug om had lopen klagen bij het CWI.
Ik zou graag willen zien dat Radar zich daar op ging richten.
Ik zou graag willen zien dat Radar zich daar op ging richten.