In de uizending van 30-01-06 ging het over een schrikbarende verhoging van de erfpacht.
Ik zit al 22 jaar op erfpacht in Rotterdam en betaal zo'n € 2400.- p/j.
Dit is natuurlijk veel geld maar gelukkig betaald de belasting ook een deel mee en daar werd helaas in de uitzending niet over gerept waardoor er toch een scheef beeld ontstaat over de hoogte die mensen moeten gaan betalen.
In mijn geval krijg ik van de belasting zo'n € 0,43 terug van iedere Euro waardoor na ongeveer 30 jaar erfpacht de huidige grondwaarde pas is betaald daarna wordt het wel een dure aangelegenheid. Ik had ook in kunnen gaan op een aanbod van de gemeente om de grond te kopen maar had dan een extra hypotheek moeten nemen maar gezien mijn leeftijd kon dat niet meer voor 30 jaar dus ook weer extra duur.
Een verhoging van de huidige hypotheek zou aan lasten ongeveer hetzelfde kosten als de erfpacht na belastingaftrek.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Erfpacht
Re: Erfpacht
Ik heb zelf geen ervaring met erfpacht, maar ik vraag me af wat er zou gebeuren als je tegen je gemeente zou zeggen "dan hoef ik mijn tuin niet meer". Scheelt in oppervlakte die je in gebruik hebt en dus ook behoorlijk in prijs. Als je een tuin hebt tenminste. Natuurlijk is het niet leuk om je tuin 'af te staan' maar als je er zo'n 100 euro per maand voor moet betalen....
Even hypotetisch: als alle erfpachters in bijv. Haarlem zouden zeggen dat wil ik alleen nog de grond pachten waarop mijn huis staat en alle overige grond hoef ik niet meer, dan heeft de gemeente een groot probleem met al die reststukjes grond...
Even hypotetisch: als alle erfpachters in bijv. Haarlem zouden zeggen dat wil ik alleen nog de grond pachten waarop mijn huis staat en alle overige grond hoef ik niet meer, dan heeft de gemeente een groot probleem met al die reststukjes grond...
Re: Erfpacht
Als de vorige eigenaar de betalingsverplichting reeds heeft afgekocht hoeft je geen jaarlijkse betalingen te doen.Wel is het natuurlijk belangrijk te weten voor hoeveel jaar er eventueel vooruitbetaald is. daar lopen nou juist al die eigenaren tegenaan waarbij de termijn dat er is afgekocht aan het verstrijken is