LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoogoppakkende koppeling??

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
estheresther

hoogoppakkende koppeling??

Ongelezen bericht door estheresther »

Heel fijn die radar-checklist voor als je een tweedehands auto wilt kopen maar niet zo veel verstand vanauto's hebt.
Daartoe behoor ik zeker. En hoewel ik nu weet dat het niet goed is, heb ik geen idee wat een "hoogoppakkende koppeling" inhoudt.
Kan iemand mij dat uitleggen?
BVD!!

GER BROKAARQ

Re: hoogoppakkende koppeling??

Ongelezen bericht door GER BROKAARQ »

Dit wil zeggen dat als je je koppelingspendaal laat opkomen om weg te rijden, deze pas oppakt (dus als je werkelijk gaat rijden) dit gebeurd
als je koppelings-pendaal helemaal boven is.
Dit wil NIET zeggen dat je koppeling versleten is, als het een kabel
bediende koppeling is , kan het aan je afstelling liggen, bij een
hydraulische, kan het je koppeling zijn of de hydraulische cylinder
die versleten is.
om te testen of je koppeling defect of versleten is, kan je beter trachten in 3e versnelling weg te trekken, slipt je koppeling dan door, dan
is deze versleten, bij trillen of slaan, kunnen de platen vuil/vettig
zijn.

meedje

Ongelezen bericht door meedje »

Hoi,
Ik wil wat kwijt over de hoogpakkende koppeling. zodra de auto gaat rijden als je de koppeling langzaam laat opkomen, zijn je koppelingsplaten niet versleten, maar ligt het gewoon aan het soort auto. Bijv. de VW golf(3) deze hebben allemaal een hoog koppelingsmoment. dus het hoeft niet zo te zijn(of zit ik er helemaal naast????)
groetjes marieke

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Onzin, een Golf 3 heeft geen hoogpakkende koppeling, geen enkele VW heeft dat

Gast

Audi en volkswagen hebben hoogpakkende koppelingen.
Het is handig om dit te weten over het merk voertuig voor je hem test.
D

Gast

nog een mogelijkheid:
zet het voertuig op de handrem en probeer dan weg te rijden.
bij een goede koppeling slaat de motor af wanneer je de koppeling omhoog laat komen slaat de motor niet af is een versleten koppeling.

440

Ongelezen bericht door 440 »

Idd het teste met de handrem aangetrokken, dan kan je precies voel wanneer de koppeling aangrijpt.

Een versleten koppeling kan je ook herkennen op andere manieren, bijv;
Met een snelheid van 70 in z'n 5, dan vol gas geven, normaal heeft de motor moeite met versnellen (lees bromt de motor zwaar). met versleten koppeling gaat het toerental omhoog, maar de snelheid blijft ongeveer gelijk.

Voor een vetgeslagen koppeling is een paardemiddel aanwezig, op de handrem zetten, in de 1e versnelling, beetje gas en koppeling lanzaam op laten komen, gas houden want de motor moet blijven draaien, doordat de koppeling flink slipt brand de koppelingsplaat schoon, niet te vaak doen dus.

veel suc6

Gesloten