Dat huisartsen bepaalde zorgverzekeraars aanprijzen is niet iets van deze tijd. In Friesland gebreurt dit al jaren, tot aan open brieven in de krant aan toe waarin er bij de inwoners van de waddeneilanden aangedrongen wordt om toch vooral verzekerd te zijn/blijven bij De Friesland, omdat anders de zorg op de waddeneilanden in gevaar komt.
Eén van de belangrijke punten is volgens de Friesland het vervoer van de waddeneilanden naar een ziekenhuis. Alleen de Friesland is verplicht het ziekenvervoer vanaf de eilanden te vergoeden. Iedere andere verzekeraar mag dit volgens hen weigeren.
Omdat ik vaak op familiebezoek naar Terschelling ga heb ik dit nagevraagd bij mijn verzekering. Stel je toch eens voor dat ik een half uur na het verttek van de laatste boot een beroerte krijg, moet ik dan 12 uur op de volgende boot wachten, of moet ik zelf het spoedeisend vervoer betalen. Het antwoord van ONVZ was het volgende. In geval van spoedeisende hulp mag om een helocopter verzocht worden, dit wordt door ONVZ volledig vergoed. Probleem natuurlijk als er niet gevlogen mag worden, maar dat is weer een ander verhaal.
Eigenlijk zijn er twee conclusies aan mijn betoog;
1. Spoedeissend vervoer wordt dús niet alleen door de Friesland vergoed. De sneldienst van Vlieland en Terschelling is daar misschien een uitzondering o.
2. Als je op de waddeneilanden iets overkomt, ben je niet altijd verzekerd van het juiste vervoer. Mensen die dus op bezoek/vakantie gaan naar de waddeneilanden moeten hier dus rekening mee houden.
Misschien is dit nou eens een interessant punt voor Radar om verder onderzoek naar te doen, want ik vind het heel vreemd en ook wel een beetje gevaarlijk dat ik op een cruciaal moment niet zeker weet of ik op de goede wijze vervoerd wordt naar een ziekenhuis.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huisarsten prijzen al jaren zorgverzekeraars aan.
Re: Huisarsten prijzen al jaren zorgverzekeraars aan.
Dit slaat uitsluitend op Friesland, zo is het echt niet in de grote steden, ik hoor over reclame bedrijvende artsen nooit iets.
Re: Huisarsten prijzen al jaren zorgverzekeraars aan.
Dus mag mijn huisarts in Friesland me 'dwingwn' om me bij één bepaalde verzekering te verzekeren. Ik wil alleen maar aangeven dat er nu wel vreemd naar wordt gekeken, maar dat het op kleinere schaal al veel vaker gebeurt. Ik denk ook niet dat friesland hier alleen in staat.