Geachte makers van Radar,
Ik heb in het algemeen waardering voor uw programma, maar ik vraag u nu ook eens kritisch naar uw eigen programma te kijken en vooral te luisteren naar de bijgemixte geluiden.
Als u zich dan ook even wilt inbeelden dat u iets minder goed kunt horen, (zoals er toch best een flink aantal kijkers zal zijn), die, om het gesproken woord goed te kunnen volgen, genoodzaakt zijn om het geluid wat harder te zetten, dan zult u moeten toegeven dat daardoor de achtergrondgeluiden veel te hard de kamer in schallen.
Met name het geluid dat tussen de "takes" (heet dat zo?) wordt geplakt, maar geen enkele functie heeft dan de boel onnodig aandikken, vind ik mateloos irritant! Het maakt me zelfs aggressief.
Ook wordt vaak bepaalde muziek achter gesproken tekst veel te hard meegemixt. Ik vind dit zo jammer en het voegt echt niets toe, dan alleen overdramatisering. Het gesproken woord is hierdoor vaak slecht te verstaan.
Nu is Radar zeker niet het enige programma waar dit nare euvel al lang geleden zijn intrede heeft gedaan, maar juist daarom vraag ik u om hier nu eens iets aan te doen. U kunt zich op dit gebied onderscheiden van andere programma's, door dit soort effecten slechts zeer spaarzaam te gebruiken, of verzin, als er persé aandacht moet worden getrokken, eens iets waar de zintuigen door worden gestreeld in plaats van in opstand gebracht.
Het is toch immers de kunst om de hedendaagse overvloed van technische mogelijkheden zodanig toe te passen dat het als prettig of functioneel wordt ervaren! Als ik in deze tekst de helft zou onderstrepen en vet maken, schiet ik toch ook mijn doel voorbij? Zo is dat ook met bijgeluiden en te vaak wisselende beelden / fading / zwarte onderbrekingen enz. Dat wekt alleen maar irritatie op.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik de enige ben die zich hier aan ergert.
Ik hoop dat u mij goed nieuws brengt als antwoord!
Met vriendelijke groet,
Rinus ter Heijden
Almere
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] irritant geluid bij uw eigen programma
Re: irritant geluid bij uw eigen programma
ik weet precies wat je bedoelt, en dan ben ik nog niet eens slechthorend. En dan de herrie van de buren er nog eens doorheen...
Helaas is het niet het enige programma die dat zo doet. Soms willen ze het TE mooi maken.
Helaas is het niet het enige programma die dat zo doet. Soms willen ze het TE mooi maken.
Als het geproken woord dan wel goed gehoord wordt, dan is het met zo'n rochelende G (net alsof ze moet overgeven of snot weg moet werken).
Verder aan spraakgebrek ook geen gebrek: ootoo i.p.v. auto of heeft ze het over Oostralië (waar dat ligt?). Gelukkig zegt ze niet astronoot tegen astronaut.
Een mooie pagina voor TV-makend Nederland: http://logopedie.pagina.nl/
Verder aan spraakgebrek ook geen gebrek: ootoo i.p.v. auto of heeft ze het over Oostralië (waar dat ligt?). Gelukkig zegt ze niet astronoot tegen astronaut.
Een mooie pagina voor TV-makend Nederland: http://logopedie.pagina.nl/
Er is niks mis met de uitspraak "ootoo" voor auto (kijk maar eens in de Grote Van Dale), het woord komt van oorsprong uit het Frans.
Overigens ben ik het eens met de kritiek op al dat storende achtergrondlawaai. Het is tegenwoordig in bijna alle informatieve programma's een afschuwelijke gewoonte geworden, kennelijk met het idee dat informatie alleen met een hoop extra herrie door je strot kan worden geduwd.
Overigens ben ik het eens met de kritiek op al dat storende achtergrondlawaai. Het is tegenwoordig in bijna alle informatieve programma's een afschuwelijke gewoonte geworden, kennelijk met het idee dat informatie alleen met een hoop extra herrie door je strot kan worden geduwd.
Helemaal mee eens. Dat geknal tussen de filmpjes door, en die irritante lichtflitsen, bah. En dan dat hartslag-gebonk, oh nu wordt 't spannend! En dat zwaar overbelichte decor, wordt radar soms opgenomen in een kopieermachine?
Hele programma gaat gebukt onder z'n eigen vormgeving.
Vind kassa een stuk prettiger kijken, zonder al die hippe opsmuk.
Hele programma gaat gebukt onder z'n eigen vormgeving.
Vind kassa een stuk prettiger kijken, zonder al die hippe opsmuk.