LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kia Sorento
Kia Sorento
Tijdens de uitzending vanavond 1 maart werd erg negatief over de leveringstijd van de Kia Sorento gesproken. Wij hebben geheel andere ervaringen. Half februari 2003 hebben wij een diesel-uitvoering besteld. De dealer gaf ons een geschatte levertijd van 6 maanden op. Precies 6 maanden later, dus half augustus werd onze Sorento afgeleverd. Ook was hierbij geen sprake van vooruitbetaling. Niets dan lof in deze! Ans en Cor Boon
Re: Kia Sorento
kia adverteerd met 3 jaar garantie onbeperkt het aantal kilometers. Helaas als je een carnival Van koopt is de garantie maar 100.000 km mijn nieuwe carnival kreeg na 16 maanden en 120.000km een lekke radiateur geen garantie zelf betalen. twee weken later een kapotte accu en een kapotte dynamo helaas geen garantie.totaal ruim900 euro.op een auto van nog geen 1.5 jaar oud.dit gebeurde 3 weken voor ik een nieuwe had gekocht. bij de de nieuwe braken bij 270 km! achter twee wielbouten hier kon je volgens de importeur rustig mee verder rijden pas bij 6000 km is dit verholpen.KIJK UIT met KIA dit is mijn tweede en laatste. de importeur schuift alles af op de dealer die heeft mijn geld in zijn zak.De importeur doet helemaal niets. [/b]
Ik reageer hierbij op uw uitzending van 2-3-2004. Dit ging over ervaringen bij KIA. Mijn ervaring is op dit moment niet best. Ik heb namelijk 23 jan 2003 een Kia Sorento besteld. Toen werd er gezegd dat er een paar maand levertijd op zat. De dealer dacht dat hij voor de zomer vakantie(2003) geleverd zou worden. Kort daarna kwam hij al tot de conclusie dat dat niet gehaald werd. Hierna werd mij verteld dat het oktober zou worden, waarop ik zij het wordt toch wel voor de kerstdagen? Hierop werd lacherig gereageerd. Maar om een lang verhaal kort te maken, hij is er nu nog niet. Voor mij is het grootste probleem dat er helemaal geen zicht is op levering. Elke keer als ik bel krijg ik hetzelfde antwoord, "GEEN IDEE". Je weet bij dit merk dus niet waar je aan toe bent. Vorige week hoorde ik dat er al auto's geleverd worden die niet eens besteld zijn. Dit is natuurlijk een raar idee, als je weet dat er veel mensen zijn die wachten op de levering van hun bestelde auto. Over dit alles heb ik ook al contact gehad met KIA nederland, maar die zeggen er ook niets aan te kunnen doen. Ik heb het idee dat wij machteloos staan tegenover dit probleem.
Wat ik niet begrijp is dat Dhr. Tchong de auto reeds betaald heeft toen hij de auto bestelde. Als ik een andere auto koop betaal ik die bij aflevering. Het is natuurlijk niet netjes van Kia om zo lang te wachten met de levering al vraag ik mij toch af of er geen enkele dealer in Nederland zo'n auto heeft staan?????. Doet de dealer van Dhr. Tchong wel genoeg om de auto te leveren????
In oktober 2003 vestigde zich in Arnhem een nieuwe Kia dealer: Auto Opgenoord ( http://www.kia.nl/dealer/arnhem/ ) Wat schetste mijn verbazing: 8 nieuwe Sorento's stonden er in de schowroom die meteen gekocht konden worden in de zojuist geopende Kia vestiging. Een wonder? Ondertussen wacht ik sinds augustus 2003 op enig teken van leven van Kia Nederland. Er is geen enkele communicatie tussen klant en de importeur geweest. Diep triest! En dat voor een auto van ruim 35.000 euro.
Als een Sorento door iemand wordt geannuleerd omdat hij niet meer wil wachten, dan wordt hij voor een hogere prijs aan een ander verkocht. De prijgarantie (betalen voor de prijs waar hij voor besteld is) doet Kia uitsluitend aan degene die de auto heeft gekocht. Het kan dus zo zijn dat iemand 8 maanden zit te wachten terwijl iemand anders een (door iemand afbestelde) Sorento voor een hogere prijs kan kopen en theoretisch binnen 1 week kan rijden !!!!!
De verhalen op dit forum mbt de levertermijn van een Sorento komen geheel overeen met die van de Peugeot 206CC toen deze net op de markt kwam. Probleem is dat Nederland maar een heel klein deel (lees: oninteressant) uitmaakt van de markt. Ten tijde van de introductie van de 206CC was het mogelijk direct in de auto te rijden alleen tegen een hogere prijs dan die in de catalogus stond. Mijn broer heeft 9 maanden op zijn 206CC moeten wachten. Inmiddels heeft hij een Sorento die wel een tijdje op zich liet wachten maar binnen 6 maanden geleverd werd. Ik vraag me af hoe dealers voor de mensen op dit forum een inruilprijs voor de huidige auto's bepalen.
Mijn eigen Kia Sorento kwam keurig op tijd. Enthousiast heb ik meer mensen "gek" gemaakt. Zij moeten nu wat langer wachten. Mijn kennissen mekkeren echter niet. Zij weten dat zij de auto gewoon kunnen afbestellen als het te lang gaat duren. Zij zitten nergens aan vast, en mogen kosteloos annuleren. Zij weten ook dat zij een paar jaar geleden haast niet konden wachten op hun huidige auto, en dat zij deze auto nu weer heel graag willen inleveren voor een nieuwe Sorento. Reëel als zij zijn, beseffen zij zich dat zij over een paar jaar de Sorento ook weer heel blij gaan inleveren omdat er dan weer een ander adembenemend stuk blik voor hen bij de dealer klaarstaat. Met andere woorden: Waar hebben we het over ???? Koop gewoon wat anders, en doe niet zo verwend. Een Mercedes ML kost zo'n EUR 25.000 meer en heeft dezelfde levertijden. Is dat dan een alternatief ??? Met vriendelijke groeten, Dick Castricum
ook ik heb een sorento gekocht in juli 2003.Er is toen met de dealer afgesproken dat de aflevering in febr 2004 plaats zou gaan vinden. Ik heb wel bedongen dat prijsverhogingen voor rekening kia waren. Dit is accoord bevonden alleen meerkosten btw zouden voor de koper zijn.Tot op heden geen enkel idee van levering bij kia nederland weet men van niets en mijn dealer is volgens mij ook zeer ongelukkig met de situatie.Hij vertelde me laatst dat ik blij moest zijn dat ik gaan 3.5 V6 gekocht had want dat kon wel twee jaar gaan duren hij verkocht ze in ieder geval niet meer.Ik persoonlijk heb de 2.4 benzine gekocht. Wat mij het meest bevreemd is dat er via paralel import schijnbaar wel binnen drie maanden geleverd kan worden.En indien je op de sites in de USA kijkt zie je dat ze op voorraad staan.Om gek van te worden de enige troost is dat de sorento na aankoop wel 3000 euro in prijs is gestegen dus het eerst jaar rijden we niet zoveel er aan af Maar dit is denk ik ook de reden dat men niet zo snel gaat annuleren.
Als rijder van een Kia Sorento gedurende een jaar en 25000km verder moet ik zeggen dat Kia zich volledig aan de afspraken heeft gehouden. De levertijden waren volgens afspraak en de service is prima. De auto rijdt heerlijk. Als caravaner die iedere schoolvakantie met de caravan rijdt kan ik alleen maar zeggen: een gave stoere kar die me tot nu toe alleen plezier heeft opgeleverd. Ik kijk nu al uit naar een volgende Sorento. Een tevereden rijder.
Tchonge tchjonge, dat is een vreemd verhaal dat meneer Tchong op voorhand al een auto betaald die nog niet is geleverd. Hebben jullie de betalingsbewijzen gezien? Op z'n minst een thema in uw programma waard om andere 'Tchongs' te vertellen dat het in Nederland volstrekt ongebruikelijk is om op voorhand te betalen. Maar dat terzijde. Heb er zelf één besteld medio december 2002. Aflevering naar verwachting half jaar. Dealer gaf geen garanties, alleen een indicatie. Auto is begin juli geleverd. Dus conform indicatie. Met de dealer (te Hoogeveen) bij verkoop al harde prijsafspraken gemaakt: alle prijsstijgingen inclusief de BPM (en dat is niet gebruikelijk), extra afschrijvingskosten van de inruilauto etc. kwamen voor kosten van de dealer. Samengevat: de Sorento is groot succes met als gevolg lange levertijden met een stuk onzekerheid maar er zijn prima afspraken te maken in mijn ervaring. De Sorento voldoet overigens aan alle verwachtingen, ook in onverhard super auto. Nul komma nul (technische) problemen. Bestel denk ik binnekort de volgende voor aflevering januari 2006. Want de Sorento blijft een succes en dus blijven de levertijden lang. Nog een afsluitende vraag: staat er in Tchongs koopcontract echt 'een paar maanden'? Groet, Emmo.