LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Radon 1 april grap
Re: Radon 1 april grap
Voor meer informatie omtrent het ventileren van woningen kunt u terecht op de internetsite van Itho b.v. te Schiedam. http://www.itho.nl Hier treft u onder meer informatie omtrent het efficient ventileren van woningen in zijn algemeenheid.
Gewoon de klapraampjes openhouden en het probleem is verholpen. In de jaren zeventig worden de woningen ook van beton en kalkzandsteen gebouwd en in die tijd was radongas geen probleem. De woningen uit die tijd waren minder goed geisoleerd en daardoor is de ventilatie in de woningen beter.
Een lach of een traan? Hele cohorten milieuwetenschappers en -beleidsmakers in Nederland proberen 'radon' al sinds het midden van de jaren tachtig, overigens zonder veel succes, op de maatschappelijke agenda te krijgen. In die context spoorde de redactie van RADAR afgelopen maandag een kwartet onafhankelijke deskundigen op dat vervolgens zó'n serieus en deskundig gezicht voor de camera trok dat menige respondent meende dat het hier wel om een 1-april grap moest gaan. De communicatiedeskundigen mogen vele soorten van reacties hebben bedacht en voorzien, deze stond stellig niet op hun lijstje! Het is droevig maar waar; de radonproblematiek bestáát. Maar als het om de gemiddelde radonconcentratie in woningen gaat dan mag 'de Nederlander' zich (andermaal) gelukkig prijzen tot de meest bevoorrechte naties ter wereld te behoren. En als de uitzonderlijk lage radonconcentraties in Nederlandse woningen en de zeer gunstige stralingseigenschappen van de in Nederland gebruikte steenachtige bouwmaterialen bij de EU in Brussel ter tafel komen - en dat gebeurt óók - dan bezwijken de talrijke Europese milieuambtenaren eerder in een vlaag van acute jaloezie dan door een levenslange inademing van perfide radonisotopen. Dus waar zit nu het echte probleem?
Of het nu wel of geen 1 april grap betreft, voor mij was één ding heel duidelijk. Geen van de geraadpleegde deskundige heeft mij kunnen overtuigen van het gevaar. Nummer 1 stond naast een radonmeter maar te O.H.'en over het behang, maar liet veder niet zien óf de meter uitsloeg en hoeveel. Nummer 2 had eveneens een wazig verhaal en nummer 3, de studiogast moet nog steeds antwoord geven op de gestelde vragen. Deze man was een ware kunstenaar in het ontwijken van de vragen en de presentatrice afschepen met flut opmerkingen die telkens maar weer op het meeroken neerkwamen. Kortom..... ik vraag me nog steeds af wat er door de 3 heren gezegd is.
Kan me niet voorstellen dat dit geen 1 april grap was. Bekertjes wie gelooft dat nog. dat de heren niet serieus konden blijven zei me ook al genoeg. Dat er dan toch een kern van waarheid in zit. Is voor mij verrassend. En ik weet niet echt wat ik ervan met geloven. Wanneer dit een grap was moet ik toch wel bekennen dat ik er misschien toch wel een klein beetje ben in getuimd.
De deskundigen waren in elk geval echt. - ir. Peter de Jong werkt voor NRG, voorheen TNO - dr. Emiel van der Graaf voor KVI - prof. W. Passchier was lid van de Gezondheidsraad Alle drie behoren ze tot het cohort wetenschappers waarover ik in een eerder bericht sprak. Van wat zij zeiden is geen woord gelogen. Maar zoals gesteld, in de rest van de wereld kijkt men Nederland meewarig aan als het om radon in het binnenmilieu gaat.
Dus toch een 1 april grap. Radon bestaat nl. helemaal niet het is een samenvoegsel van cement en een kleustof. Door bouwvakkers afgekort als Radon.
Volgens Ullmann's Technische Encyclopedie is er 70 gram radon op deze wereld. Dat is niet veel, maar het is er wel. Volgens de Gezondheidsraad veroorzaakt deze 70 gram aleen al in Nederland jaarlijks 800 doden. Het spulletje is dus wel degelijk redelijk gevaarlijk!