LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vlees ziekmakend ,Vegetarisch is toch gezonder.

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Peter hansson

Re: Vlees ziekmakend ,Vegetarisch is toch gezonder.

Ongelezen bericht door Peter hansson »

Het zou eens verplicht moeten worden dat elke nederlander eens voor enkele weken stage zou moeten lopen bij een veehouder, en zo ook eens de bedrijfstak van binnen uit leren kennen. Dan begrijpen we eens met zn allen in welke situatie de veehouderijktak zich bevind. Dit heb ik zelf gedaan, bij zowel een kippen, varkens als koe-boer.

Immers, ik denk dat veel, zeer veel Nederlanders nog niet eens een varken in het echt hebben gezien. Zich er dagelijks druk om maken, maar als het vlees in de winkel 10 cent duurder wordt, als eerste in de rij staan te klagen.

In al die jaren is de verkoopprijs van varkensvlees voor de veehouder GEDAALD, terwijl de prijs in de winkel alleen maar STIJGT. De tussen handel heeft er profijt van, en graait door dit soort gedoe alleen maar meer naar hun marges. En wentelen de nadelen af op de primaire producenten.

Uiteindelijk is de veehouder de pineut; als jullie eens wisten hoeveel veehouders standaard meer dan 12 uur per dag werken (ja, ook op zondag), een negatief inkomen hebben (hun eigen vermogen opeten) een schuldenlast van enkele tonnen hebben, en een toekomstperspectief van nul komma nul in het vooruitzicht hebben.

En de consument maar klagen dat het vlees te duur is. En als het te duur is, gewoon laten importeren uit oost europese landen, waar de omstandigheden en milieu-eisen bij lange na niet het niveau van Nederland halen.

Ik schaam me voor deze discussie, omdat veel aanhangers van wakker dier de werkelijkheid niet kennen.

Kira 67

Ongelezen bericht door Kira 67 »

Hallo Peter,
Als je dit gedeelte van mijn post gelezen hebt weet je dat ik dus wel op de hoogte ben van de situatie van de veehouders.

Als jij zelf veehouder bent en je geeft ook maar een heel klein beetje om je dieren,zou je het toch ook jammer moeten vinden dat er steeds goedkoper geproduceerd moet worden wil de boer er nog iets aan overhouden.Ik geef niet de schuld van de omstandigheden waarin de dieren moeten leven aan de varkenshouders maar aan het systeem dat ze dwingt om met steeds minder gevoel hun werk te doen.
Groetjes Kira

bronco

Ongelezen bericht door bronco »

Ik begrijp alle opwinding niet over het naar buiten brengen van het rapport over verontreinigd veevoeder. Niets vage citaten van Mevrouw Thieme: het hele rapport is te lezen op de site van Wakker Dier. Ik ben blij dat er mensen zijn die de moed hebben om klokkenluider te willen en durven zijn! Werd in de tijd van de Romeinen de brenger van slecht nieuws al niet een kopje kleiner gemaakt? En wat het "kapotmaken" van boeren betreft denk ik dat de boeren er juist belang bij hebben dat de sector verschoond blijft van maffia praktijken. Niet de brenger van het slechte nieuws maar de veroorzaker moet "hangen"!

Gesloten