LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melkonderzoek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Iets wat een beetje buiten de discussie lijkt te geraken: er wordt ons geadviseerd 2 a 3 glazen melk te drinken omdat dat goed voor je is. Waar is dit op gebaseerd en wat kan er op tegen zijn dit idee weer eens onder de loep te nemen? Het moeilijke is dat je via Google of Pubmed (wetenschappelijke artikelen zoekmachine) altijd wel iets kunt vinden wat in je straatje past, voor of tegen gebruik van melk.
Dat zou door die gezondheidsraad geadvisseerd zijn aldus voedingscentrum. Ik zou wel willen weten wie die gezondsheidsraad is. En hoe onafhankelijk die zijn.
Als 2 a 3 glazen melk de limit is. Hoe zit het dan met de melk in al die andere producten die we gebruiken? Koekjes, vleesvervangers, koffiemelk, bepaalde (fris)dranken en vruchtendranken, etc.
Als iets goed voor me is, laat maar via studies zien waarom.
:)

Gast113

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast113 »

Melk is en blijft goed voor elk....!! Laat die Amerikanen maar lullen......want ze denken alles uitgevonden te hebben :wink:

HAADEEWEE

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door HAADEEWEE »

Jammer dat in sommige commentaren op de persoon (hier de presentatrice) wordt gespeeld. Blijf bij het onderwerp en voer daarover de discussie. Als je je slachtoffer voelt, omdat je in deze branche werkzaam bent, ga dan eerst eens bij jezelf kijken of je wel alert genoeg geweest bent op het product dat je produceert en verhandelt. En of je in tweede instantie de moed hebt gehad om daaruit conclusies te trekken.
Het gaat hier niet om de geloofwaardigheid van het programma, maar om de geloofwaardigheid en integriteit van de zuivelindustrie-lobby. De industrie is in eerste instantie commercieel, ermoet geld verdient worden, en pas een heel stuk daarna komt misschien nog wel eens de gezondheid van het produkt om de hoek kijken.
Mocht je meer info willen verkrijgen over melk en melkprodukten ga dan eens naar http://www.notmilk.com
Terecht wordt er afgevraagd waarom de overheid hier niet als onpartijdige derde de nodige voorlichting verschaft. De overheid laat hier duidelijk vele steken liggen.
En niet alleen m.b.t. melkprodukten. Er zijn nog vele produkten meer in de handel waar niet de voorlichting over gegeven wordt die nodig is. Kijk m.b.t. laatste opmerking eens op http://www.biocare.nl

mark99
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2005 09:22

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door mark99 »

Ik zou wel willen weten wie die gezondsheidsraad is. En hoe onafhankelijk die zijn.
Typisch geval van wel zeuren, maar niet aktief op onderzoek uitgaan. www.gezondheidsraad.nl levert alle antwoorden. Onder de kopjes missie en GR leden vind je in 5 tellen alle antwoorden.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Typisch geval van wel zeuren, maar niet aktief op onderzoek uitgaan. www.gezondheidsraad.nl levert alle antwoorden. Onder de kopjes missie en GR leden vind je in 5 tellen alle antwoorden.
Nou dat had ik al gevonden hoor.. het gaat me meer om wat er achter zit. Niet zozeer wat men laat zien van zichzelf.

Ik was al bezig met het natrekken van die personen.

De site staat op een adres wat naast of in hetzelfde gebouw (lijkt hetzelfde gebouw) is als de 'Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie'. Maar er zitten nog wel meer instellingen daarin.

mark99
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2005 09:22

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door mark99 »

Nou dat had ik al gevonden hoor.. het gaat me meer om wat er achter zit. Niet zozeer wat men laat zien van zichzelf.

Ik was al bezig met het natrekken van die personen.
Ook eens een kijkje genomen op de site. Ik ken toevallig een aantal van de profs. Kan verzekeren dat het integere mensen zijn zonder (betaalde) connecties met een of andere industrie. Je maakt me ook niet wijs dat 'ongeveer 200 leden, allen afkomstig uit kringen van wetenschap en gezondheidszorg' allemaal gestuurd worden door de industrie. Volgens mij lijdt je aan paranoia.

Overigens bevindt de gezondheidsraad zich aan het Parnassusplein 5 te Den Haag, in het gebouw van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Overigens bevindt de gezondheidsraad zich aan het Parnassusplein 5 te Den Haag, in het gebouw van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Dan staan er nog veel oude adressen op internet.
Je maakt me ook niet wijs dat 'ongeveer 200 leden, allen afkomstig uit kringen van wetenschap en gezondheidszorg' allemaal gestuurd worden door de industrie. Volgens mij lijdt je aan paranoia.
Nou of ze gestuurd worden door de industrie dat is een vraag.
Als je kijkt naar wat namen, zoals bijvoorbeeld 'dr O Korver', dan vind je (na wat zoeken) dat die blijkbaar gebonden is (of was) aan 'Unilever Research Laboratorium'. Unilever is natuurlijk een groot industrieel macht.
Geen paranoia ofzo. Nee van de farmaceutische industrie is het bekend dat ze macht hebben, ik denk dat de zuivelindustrie net zo een macht heeft. Zeker binnen nederland.

EAWK

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door EAWK »

Het eiwit IGF_1 wordt door onze hypofyse gemaakt en is een onderdeel van het groeihormoon. Als je hier teveel langdurig in je bloed hebt heb je meer kans op dikke darmkanker en hartfalen. Dit onstaat door een goedaardige tumor aan de hypofyse. Als dit eiwit ook in onze zuivel producten zit kan dit dus inderdaad nadelige gevolgen hebben voor onze gezondheid.

geryka
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2005 15:29

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door geryka »

Wat een zinloze discussie! Er is nml. toch geen antwoord.

De één wantrouwt 2 amerikaanse professors, en een ander heeft weer wantrouwen in de gezondheidsraad.
Het gaat om een (zuivel)industrie die vanzelfsprekend eigenbelangen heeft. Die industrie is groot, en daar zit een bepaalde "macht" in. Maar daar hoef je heus niet bang voor te zijn, want als het daarom gaat is de macht van de media veel groter.

Een echt krachtig argument heb ik hier nog steeds niet gezien;
Iemand krijgt ecxeem als ie melk drinkt? Ik krijg exceem als ik het niet drink :roll:
Mogelijk Botontkalking, mogelijk kanker, vanalles is mogelijk. Maar waar blijft nu dat ene feit waaruit werkelijk blijkt dat het echt het beste is dat IEDEREEN beter geen zuivel zou gebruiken?
Iemand die een allergie ergens voor heeft moet de betreffende stof of produkten zien te mijden, dat zegt niets over het produkt.

Laat iemand nou eens komen met een echt argument! Ik wacht :wink:

peer van tienen

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door peer van tienen »

Je kan je afvragen Hoeveel IGF_1 je bij 2 tot 3 glazen melk per dag. binnen krijgt... let op. Je lichaam blijft je hele leven IGF_1 aanmaken. Normale gezonde cellen zullen hier niets mee doen. Behalve dan Kraakbeen!. (dit is meteen de reden dat je neus en oren je hele leven lang ietsje door blijven groeien). Wat gemuteerde cellen (kanker of goedaardig) hier mee doen weet ik niet..... het zou in theorie goed mogenlijk zijn dat IGF_1 een bestaande Mutatie harder laat groeien. en zodoende ook kan zorgen dat goedaardige gezwellen eerder kwaadaardig worden.

Ook werd er over dierlijke eiwitten in het algemeen gesproken. Ook hiervan kan je je afvragen hoe kwalijk dit is bij melk consumtie.in melk zit een totaal aan eiwit van 4% terwijl in vlees en vis al snel 20 tot 25 procent zit. Dit argument gooi ik in de prullenbak.

Lactose.... waar 70% van de wereld bevolking intolerant voor is. Dit geeft aan dat er bij 70% van de bevolking door de jaren heen niet in het voedings patroon heeft gezeten.... en dus nog niet dat het slecht is.

in melk zitten dierlijke vetten en die zijn slecht. uhhhhhh ook hier weer, kan je je afvragen of de 3,3% vet in melk bij een normale consumptie slecht is

Voor de dest de cijfertjes... Verbanden tussen ziekten zijn altijd te vinden. als je wil kan je verbanden leggen tussen het eten van marsen en ingegroeide teennagels :-) (mijn gok.... mensen die veel marsen eten hebben veel ingegroeide teennagels).... eel leuk voorbeeld is een onderzoek van Sigmund Freud.. hij heeft ooit het verband gelegd en BEWEZEN, dat mensen met een groot hoofd slimmer zijn dan mensen met een klein hoofd. Dit is in die tijd bloed serieus genomen terwijl men nu toch beter weet.

Wel eventjes... een zuiver vegetarisch dieet blijkt gezonder te zijn als een dieet met vlees.. jammer alleen dat vis vlees en melk zo lekker is :-) ....

AL met al:
Ik vind dat radar zijn huiswerk had moeten doen. (dit doet mij denken aan de moutmeel blunder van de keuringsdienst van waarden (RVU))
Als je niet alle kanten van de mediale kan laten zien laat hem dan helemaal niet zien. mischien een idee om een keertje echt in de boeken te deuken en dan een deel 2 van de uitzending te maken!!!

9gGnJJ7b

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door 9gGnJJ7b »

Ik gebruik al 40 jaar geen melkproducten meer (nu 52 jaar) ben nooit ziek en als ik mijn nagel van mijn handen wil knippen moet ik naar buiten toe met een speciale nageltang, zo hard als ze zijn!
Deze onderzoeken heb ik 20 jaar geleden ook al gelezen dus voor mij geen groot nieuws, wel goed nieuws. Melk is voor zuigelingen.
Het is niet zomaar dat veel baby's ook nog eens melkintollerantie hebben, dus wordt gebruik gemaakt van sojamelk. Veel beter.
Het menselijk lichaam is ingesteld om groen te eten, we hebben geen scheurtanden en een veel te lang darmstelsel voor alle dierlijke producten. Deze dierlijke producten verzuren en krijgen we last van onze gewrichten, gaan we dure pillen slikken terwijl een verandering in het voedselpatroon al een hele verbetering met zich mee kan brengen.
Het zal mij benieuwen hoelang deze onderzoekers (gevaar voor de melkindustrie) nog vrij kunnen leven!!!

boompje-beestje

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door boompje-beestje »

:oops: Ik kan het me niet voorstellen dat het zo is, ik ben nu 69 jaar en drink al melk van de KOE sinds ik lopen kan.
In de oorlog zo rechtstreeks van de koe (griezel maar) dat was pure melk.
Als het kanker verwekkend zou zijn waarom heb ik het niet en vele anderen wel?
Mijns inzien is het nog steeds gezond, ben wel ziek en misselijk geweest tijdens mijn dienst tijd bij de marine, ben zo dom geweest om aan boord van een Amrikaan te eten was drie dagen ziek, door de melk ik weet het niet maar na twee dagen weer gezond.
DUS GEEN HAARLEMMERDIJKKIES MELK IS GOED VOOR ELK AL JAREN LANG.
Geen wetenschappelijk onderzoek in nederland ook niet van het Kanker instituut in Amsterdam ook daar krijg je melk, wat zijn ze daar dom he.
Nu niet meer zeuren over dat het in Amerika zo goed gaat, daar liegen ze ook als de .... zie maar in Irak geen pest gevonden alleen dooien die waren er zat.

ik zeg doeiiiiiiiiiii.

mark99
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2005 09:22

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door mark99 »

Ik gebruik al 40 jaar geen melkproducten meer en als ik mijn nagel van mijn handen wil knippen moet ik naar buiten toe met een speciale nageltang, zo hard als ze zijn!
in nagels zit geen kalk
dus wordt gebruik gemaakt van sojamelk. Veel beter
Soja bevat stoffen die lijken op menselijke hormonen en die kanker kunnen veroorzaken
Deze dierlijke producten verzuren en krijgen we last van onze gewrichten
?? leg eens uit??

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Soja bevat stoffen die lijken op menselijke hormonen en die kanker kunnen veroorzaken
Daarom geven ze ook zoveel soja aan het vee... ;)

Maar inderdaad is er wat onderzoek over geweest. Teveel soja lijkt me ook zeker niet goed. Een gevarieerd dieet is gewoon het beste. Alles met mate.
Maar er zijn ook veel onderzoek over soja en kankerrisicoverlagend.
Wetenschappers zijn daar ook nog niet over uit. Alles wijst nu op positief soja gebruik. In vergelijking met melk is er geen sojaindustrie die het van vroeger heeft opgedrongen. Soja is juist de concurrent van de melkindustrie e.d.
?? leg eens uit??
Ik denk dat er bedoeld word over wat die man zei bij radar. Dierlijke producten zorgen dat er uit botten calcium word ontrokken en dus slecht voor de gewrichten enzo.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Ook werd er over dierlijke eiwitten in het algemeen gesproken. Ook hiervan kan je je afvragen hoe kwalijk dit is bij melk consumtie.in melk zit een totaal aan eiwit van 4% terwijl in vlees en vis al snel 20 tot 25 procent zit. Dit argument gooi ik in de prullenbak.
Maar consumeer je niet al veel meer melk dan vis en vlees? Kijk eens naar wat je per dag neemt. misschien 2 a 3 glazen zuivel. En daarnaast nog vele zuivelhoudende producten, waar waarschijnlijk dat eiwit van melk in bij zit.

Je gooit het wel heel makkelijk dan in de prullenbak. Hupsakee!
lactose.... waar 70% van de wereld bevolking intolerant voor is. Dit geeft aan dat er bij 70% van de bevolking door de jaren heen niet in het voedings patroon heeft gezeten.... en dus nog niet dat het slecht is.
Het gaf aan dat van nature de mens er niet tegen kan. Wat betekent dat elk persoon kans heeft dat die er niet tegen kan en dat kan zich uiten in verschillende dingen. Wat minder gevaarlijke dingen.. acne enzo, maar misschien heb je genetische aanleg voor kanker, waardoor de melk het kan triggeren bij jouw.
En aangezien de mens een zooitje genen van vele volkeren door elkaar is, kan het toch aardig zijn dat je toch aardige kans hebt dat je er niet tegen kan, ondanks dat je niet in die ' gebieden' zit waar het percentage hoog is.
in melk zitten dierlijke vetten en die zijn slecht. uhhhhhh ook hier weer, kan je je afvragen of de 3,3% vet in melk bij een normale consumptie slecht is
Nou dat die vetten slecht zijn dat is al wat langer bekent. Je moet er niet teveel van binnen krijgen. Dus met mate lijkt me erg raadzaam.
3,3% is best wat hoor. Dat moet je niet onderschatten. Leg dit percentage naast al het andere dierlijke vet wat je per dag binnenkrijgt en je hebt een hoop.

dannyS

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door dannyS »

In melk zit het eiwit caseïne, dit eiwit is heel moeilijk te verteren omdat het is gemaakt voor het viermagen stelsel van een kalf. Dit eiwit is NIET te vergelijken met eiwitten in vlees, zoals iemand hierboven beweerde.
En het voedingscentrum wordt ondersteunt door de overheid. De Nederlandse melkplas is een groot probleem voor de overheid, logisch dus dat zij graag zien op de website die zij financieren dat melk gezond is. Het voedingscentrum (in Den Haag ;)) is dus NIET objectief.
Ik zou overigens ook wel eens willen weten hoe de gezondheidsraad wordt gefinancieerd....

Aljo

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Aljo »

Een zeer eenzijdig en slecht programma van de TROS. Bovendien zeer schadelijk voor de nederlandse economie. Overigens ik heb niets te maken met de agrarische sector.
Ik zat met kromme tenen in mijn schoenen te kijken en te luisteren naar alle onzinnige praat.
Ik ben veertig jaar lid van de TROS, maar ik stap nu maar eens op en beeindig mijn lidmaatschap!

johnwayne

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door johnwayne »

Ach, 60 jaar geleden was roken ook nog gezond.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

precies, 60 jaar geleden was roken zeer gezond (en er waren heel veel onderzoeken dat roken gezond was, net als bij melk nu). Laten we hopen dat over minder dan 60 jaar ook voor iedereen duidelijk is dat melk ongezond is.

Radarwerend

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Radarwerend »

We zijn er weer, Radar doet toch niet anders dan veel en hard luiden met de bel, klepels hebben ze nog nooit van gehoord. Wat ooit een aardig programma was is nu sensatiebeluste bagger geworden, Zoals meer Tros programmas overigens, als dit de grootste familie van nederland is, verwacht ik toch wat meer diepgang.

En mocht mevrouw H. zich nog afvragen waarom ze moest wieberen bij een serieuze nieuwsrubriek?, dat serieuze gaat nu eenmaal niet samen met deze riooljournalistiek waar u het boegbeeld van bent. :mrgreen:

Gesloten