Nee, zeker niet. Ik zou daar eerst even naar moeten zoeken. Welke onderzoeken er geweest zijn allemaal.Het is natuurlijk heel gemakkelijk om alle bewijzen voor melk toe te schrijven aan onderzoek van de boze industrie, en alle bewijzen tegen toe te schrijven aan oprechte wetenschappers. Zo werkt het gewoon niet. Kan je me zwart op wit laten zien dat alle bewijzen van vroeger (zeg: voor 1995) van de industrie afkomstig waren?
Dat is zeker zo. Echter heb ik zelf ervaren hoe slecht melk is en ik heb veel over melk gehoord van mensen die na het stoppen met zuivel opeens erg verbeterde. Daarnaast heb ik genoeg info gelezen over melk/zuivel en mijn mening is zeker niet op 1 mening gebasseerd.Het moeilijke aan wetenschap is nu juist dat je alle bewijs vanuit alle perspectieven bekijkt, en je niet baseert op de mening van enkelen.
Daarnaast weet ik ook hoe de industrie werkt en waar ze allemaal zitten. Ik heb eens een bericht geplaatst bij een botontkalkingstichting op hun website. Deze is snel verwijderd. Wat ik alleen deed was een feit opnoemen van de zuivelsite (over de hoeveelheid botontkalking in ons land) + dat er in NL veel botontkalking is. Daarnaast legde ik de link daar tussen en vroeg of mensen misschien eens een kritische blik moest leggen op zuivelconsumptie. Het bericht is snel verwijderd.
Ik vind het raar dat ook de kritische geluiden weinig worden gehoord in NL. Vind jij dat niet raar?
Dat is juist het probleem. Als er meer onderzoeken voor zijn en minder tegen, concludeer jij en vele andere dat voor zuivel maar beter is. Echter beredeneer ik dat anders. Als er duidelijke linken zijn in tegen onderzoek en er is veel voor het product, dan blijf ik het kritisch bekijken en zal ik het product dus niet meer consumeren of zal ik het matigen.Alles bij elkaar zou je kunnen concluderen dat er geen duidelijk verband is tussen borstkanker en zuivel.
Nu word melk bijvoorbeeld wat kritisch bekeken en steeds meer. Mij lijkt het dat men dan juist wat moet minderen. En calcium zeker uit andere bronnen halen ook.
Een goede voeding gaat vooral over hoe gevarieerd het is. Mensen beschouwen nu melk (door al dat zuivel promotie) als de calciumbron, terwijl in andere producten meer ervan in zit, dan in melk.
Mij lijkt het dat melk nu aangeduid moet worden als 'mogelijk gevaar bij te veel inname'. Misschien ook een sticker erop met 'drink met mate'.