LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Melkonderzoek

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Het is natuurlijk heel gemakkelijk om alle bewijzen voor melk toe te schrijven aan onderzoek van de boze industrie, en alle bewijzen tegen toe te schrijven aan oprechte wetenschappers. Zo werkt het gewoon niet. Kan je me zwart op wit laten zien dat alle bewijzen van vroeger (zeg: voor 1995) van de industrie afkomstig waren?
Nee, zeker niet. Ik zou daar eerst even naar moeten zoeken. Welke onderzoeken er geweest zijn allemaal.
Het moeilijke aan wetenschap is nu juist dat je alle bewijs vanuit alle perspectieven bekijkt, en je niet baseert op de mening van enkelen.
Dat is zeker zo. Echter heb ik zelf ervaren hoe slecht melk is en ik heb veel over melk gehoord van mensen die na het stoppen met zuivel opeens erg verbeterde. Daarnaast heb ik genoeg info gelezen over melk/zuivel en mijn mening is zeker niet op 1 mening gebasseerd.
Daarnaast weet ik ook hoe de industrie werkt en waar ze allemaal zitten. Ik heb eens een bericht geplaatst bij een botontkalkingstichting op hun website. Deze is snel verwijderd. Wat ik alleen deed was een feit opnoemen van de zuivelsite (over de hoeveelheid botontkalking in ons land) + dat er in NL veel botontkalking is. Daarnaast legde ik de link daar tussen en vroeg of mensen misschien eens een kritische blik moest leggen op zuivelconsumptie. Het bericht is snel verwijderd.
Ik vind het raar dat ook de kritische geluiden weinig worden gehoord in NL. Vind jij dat niet raar?
Alles bij elkaar zou je kunnen concluderen dat er geen duidelijk verband is tussen borstkanker en zuivel.
Dat is juist het probleem. Als er meer onderzoeken voor zijn en minder tegen, concludeer jij en vele andere dat voor zuivel maar beter is. Echter beredeneer ik dat anders. Als er duidelijke linken zijn in tegen onderzoek en er is veel voor het product, dan blijf ik het kritisch bekijken en zal ik het product dus niet meer consumeren of zal ik het matigen.

Nu word melk bijvoorbeeld wat kritisch bekeken en steeds meer. Mij lijkt het dat men dan juist wat moet minderen. En calcium zeker uit andere bronnen halen ook.
Een goede voeding gaat vooral over hoe gevarieerd het is. Mensen beschouwen nu melk (door al dat zuivel promotie) als de calciumbron, terwijl in andere producten meer ervan in zit, dan in melk.

Mij lijkt het dat melk nu aangeduid moet worden als 'mogelijk gevaar bij te veel inname'. Misschien ook een sticker erop met 'drink met mate'.

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Ik word hier doodmoe van. Al jarenlang lees telkens weer over een bepaalde soorten voedsel of dranken dat daar weer iets mee is. Als je daar op gaat letten, zou je er bang van worden om iets te eten of te drinken.
Mijn redenering is simpel: alles waar TE voorstaat is niet goed:
TEveel melk
TEveel vlees
TEveel koffie
TEveel brood en ga zo maar door.
Ik ben van mening dat als je alles met normale hoeveelheden doet, dat geen kwaad moet kunnen. Dus: ik blijf mijn glaasje melk per dag gewoon drinken, punt uit.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Als je niet tegen melk kan moet je het niet drinken. Logisch. Anderen kunnen niet tegen pinda's, appels of perzik. Zegt helemaal niets over of melk in het algemeen goed is of slecht.
Dat is het nou juist. Mensen kunnen er eigenlijk best slecht tegen. Als je verkouden bent dan gaat men juist stoppen met melk drinken vanwege het slijm.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Het gewauwel van Amerikaanse professoren geloof ik per definitie al niet.
Waarom niet? Die zijn wel de hoogst opgeleidde mensen en uit de VS komen vele nieuwe technieken en informatie.

Daarnaast hadden ze een representatieve groep

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Mee eens. Het valt niet mee om objectief te blijven. Heb een aantal mensen uit deze en de andere discussies 'gegoogeld'. Ik kan me inderdaad voorstellen dat niet iedereen even onbevooroordeeld is, iets wat ze wel verwachten van onderzoekers.
Objectief zijn is erg lastig inderdaad. Het bestaat ook niet echt.
Want wie zit er achter de onderzoeken van die mensen? Vaak worden ze gefinancieerd door bedrijven of instellingen. Die van op tv werd door een dieetorganisatie gefinancieerd. Dat leek me redelijk objectief als die dan nog zo een kritische noot kan plaatsen.

mark99
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2005 09:22

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door mark99 »

Echter heb ik zelf ervaren hoe slecht melk is en ik heb veel over melk gehoord van mensen die na het stoppen met zuivel opeens erg verbeterde.
Dat je zelf niet goed tegen melk kan zegt wederom niets over de algemene effecten van melk. En als je in een veganistische omgeving verkeert ontmoet je wrs veel mensen die niet zonder reden veganistisch werden. Gekleurde en eenzijdige informatie dus.
Als er meer onderzoeken voor zijn en minder tegen, concludeer jij en vele andere dat voor zuivel maar beter is. Echter beredeneer ik dat anders. Als er duidelijke linken zijn in tegen onderzoek en er is veel voor het product, dan blijf ik het kritisch bekijken en zal ik het product dus niet meer consumeren of zal ik het matigen.
Het is duidelijk dat je alleen wil horen wat je van te voren al dacht. Als meer onderzoek laat zien dat melk goed is, dan kun je toch onmogelijk zeggen dat het daardoor verdacht is en dat melk dus wel slecht zal zijn? Een kritische instelling kan geen kwaad, maar net als dat voorstanders open moeten staan voor bewijs tegen, moeten tegenstanders openstaan voor bewijs voor melk.
Als je niet tegen melk kan moet je het niet drinken. Logisch. Anderen kunnen niet tegen pinda's, appels of perzik. Zegt helemaal niets over of melk in het algemeen goed is of slecht.

Dat is het nou juist. Mensen kunnen er eigenlijk best slecht tegen. Als je verkouden bent dan gaat men juist stoppen met melk drinken vanwege het slijm.
Dus eten we met z'n allen ook maar geen appels, pinda's en perziken meer omdat sommigen er niet tegenkunnen?

Jaja = Nee

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Jaja = Nee »

Is dit soms de persoonlijke website van Alex Romijn ofzo, die waarschijnlijk dan ook opereert onder de andere alex namen..... Je standpunt is nu wel duidelijk, ga jij maar lekker water drinken en planten eten.

Ik drink wel melk en dat beslis ik zelf, gelukkig.
Anders lees ff het stukje bij Campina en dan naar de verschillende links:
http://www.campina.nl/default.asp?selec ... ingsmiddel

En als je dan denkt dat melk ongezond is, moet je het vooral niet gaan drinken. Vlees moet je ook niet eten, want dat is zielig voor die beestjes. Fruit en groenten moet je ook niet eten, want dat wordt met vergif gespoten of wordt gekweekt langs wegen, waardoor uitlaatgassen erop terecht komen. Kraanwater moet je niet drinken, want daar kunnen allerlei hormonen inzitten, die je lichaam gaan ontregelen. Brood moet je niet eten, want de gewassen waar het van gemaakt is worden bespoten en er kunnen mycotoxines inzitten. Rijst etc ook vooral niet eten. Moet helemaal uit Azie komen, dat transport is slecht voor het milieu.
Met andere woorden: eet maar niks, dan heb je er ook zeker geen last van! En wij niet van zeurderige mensen!

Moe

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Moe »

Ik word ontzettend moe van dit soort berichten.

Vooral de link die wordt gelegd met borstkanker stuit me verschrikkelijk tegen de borst. Ikzelf heb op 31-jarige leeftijd borstkanker gekregen en raad eens? Ik lust geen melk dus ik heb dat sinds mijn babytijd niet meer gedronken. Dus wat moet ik hiermee? Dat ik kanker heb gekregen ligt niet aan mijn melkconsumptie maar hangt samen met allerlei andere factoren waarover ik geen zin heb om nu uit te wijden. Ik zag ook iemand verwijzen naar het zogenaamde onderzoek dat deodorant borstkanker zou veroorzaken. DIT IS AANTOONBAAR ONWAAR. Door dit soort nieuws te verspreiden wordt paniek gezaaid en dat vind ik onverteerbaar.

In verband met de medicatie tegen mijn vorm van kanker moet ik juist meer zuivel gaan eten. Dit is mij aangeraden in een academisch ziekenhuis door een professor die een autoriteit is op borstkankergebied. Lotgenoten van mij die in andere ziekenhuizen worden behandeld hebben dit ook van hun behandelend artsen te horen gekregen. Waarom nu weer paniek zaaien hierover?

De melkplas hier in Nederland is inderdaad een groot probleem dat door de politiek wordt weggemoffeld maar dat staat hier in mijn ogen los van.

Ik zou zeggen: als je niet weet waarover je praat moet je je verre houden van dergelijke onderwerpen. Door dergelijke ongenuanceerde berichten wordt te veel onrust veroorzaakt in het leven van kankerpatiënten die hun energie wel beter kunnen inzetten.....

Hoofie
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2005 11:54

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Hoofie »

In de uitzending van 25 april werd over het onderwerp "melk" Prof. Colin Campbell aan het woord gelaten. Deze EMERITUS hoogleraar met omstreden theorien is al jaren vegetarier en fel tegenstander van alles wat dierlijke voeding is. Tevens heeft hij als CEO van de duistere firma Paracelsian Inc (http://ragingbull.lycos.com/mboard/boar ... &read=2084) het geld van vele aandeelhouders laten verdwijnen. Dit lijkt mij een mooi item voor opgelicht!
De vragen uit het interview van Prof. Walter Willet zijn eerder gesteld in september 2003 voordat hij eredoctor werd aan de Universiteit van Wageningen. (http://www.wb-online.nl/index.php?/wisp ... _09_04.htm)Heeft Radar 1.5 jaar liggen slapen?
Walter Willet vindt ook het eten van aardappelen en witte rijst niet gezond en wil ons het liefst vol stoppen met calcium supplementen en multi vitamine pillen. Willet is overigens de bedenker van het "Harvard dieet"

Heeft het iets te maken met het feit dat de presentratrice van dit programma vegetarier is? ohohoh, wat een slecht programma met subjectieve berichtgeving (daarom geen 2vandaag meer?)

Gast

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Gast »

Alex Romijn schreef:
En toevallig ben je een melkboer of niet?
Nee, maar jij bent wel veganist, dus niet objectief!!

Jaja=Nee

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Jaja=Nee »

Duidelijke taal Hoofie.
Ik ben het helemaal met je eens. Dat geeft maar eens weer wie hier nu wie bedriegt.
RADAR BEDRIEGT HET NEDERLANDSE VOLK

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Nee, maar jij bent wel veganist, dus niet objectief!!
Waarom ben ik dan niet objectief? Omdat ik geen melk drink?
Jij drinkt melk dus ben jij dan objectief?

Jaja=Nee

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Jaja=Nee »

Als dat het enige verweer is dat je kunt geven is dat bar weinig. Anders ga ff op de Dam staan, veganisten werven....... Kunnen jullie gezamenlijk voor het kantoor van de NZO gaan staan protesteren.
No guts, no glory

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Is dit soms de persoonlijke website van Alex Romijn ofzo, die waarschijnlijk dan ook opereert onder de andere alex namen..... Je standpunt is nu wel duidelijk, ga jij maar lekker water drinken en planten eten.
Welke andere alex namen? Ik heb hier alleen nog gereageerd onder mijn eigen naam. Ik geef mijn mening met open vizier. Durf jij dat ook 'gast'?
En als je dan denkt dat melk ongezond is, moet je het vooral niet gaan drinken. Vlees moet je ook niet eten, want dat is zielig voor die beestjes.
Op de huidige manier vind ik het inderdaad niet goed.
Fruit en groenten moet je ook niet eten, want dat wordt met vergif gespoten of wordt gekweekt langs wegen, waardoor uitlaatgassen erop terecht komen. Kraanwater moet je niet drinken, want daar kunnen allerlei hormonen inzitten, die je lichaam gaan ontregelen. Brood moet je niet eten, want de gewassen waar het van gemaakt is worden bespoten en er kunnen mycotoxines inzitten. Rijst etc ook vooral niet eten. Moet helemaal uit Azie komen, dat transport is slecht voor het milieu.
etc etc... ja ja mensen moeten bewuster consumeren. Goed dat je het even benadrukt[/quote]

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Ikzelf heb op 31-jarige leeftijd borstkanker gekregen en raad eens? Ik lust geen melk dus ik heb dat sinds mijn babytijd niet meer gedronken. Dus wat moet ik hiermee?
Jij niets natuurlijk. Je drinkt het niet. Wel krijg je zuivel binnen via andere wegen. Kijk maar eens waar zuivel in verwerkt zit.
En borstkanker kan op verschillende manieren ontstaan. Levensstijl bevordert het een en andere. Het is raadzaam om gewoon goed na te denken over wat je allemaal eet en drinkt. Een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad natuurlijk

TOM-MY

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door TOM-MY »

http://www.westonaprice.org/splash_2.htm
WWW.REALMILK.COM


http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm VOOR FEITEN OVER CHOLESTEROL IS CHOLESTEROL NOW ECHT DE BOOS DOENER!

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Als dat het enige verweer is dat je kunt geven is dat bar weinig. Anders ga ff op de Dam staan, veganisten werven....... Kunnen jullie gezamenlijk voor het kantoor van de NZO gaan staan protesteren.
No guts, no glory
Hoe bedoel je mijn enige verweer op die reactie? Ik heb daar een mooie tegenreactie. Kan jij die goed ontkrachten? Nee.
Waarom moet ik nou weer op de dam gaan staan om veganisten te werven. Moet ik nu ook gaan hebben over jouw levensstijl. Het gaat hier om melk en niet om mijn persoonlijke levensstijl of dieet.
Persoonlijke aanval bevordert de discussie niet echt.

Jaja=Nee

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Jaja=Nee »

Dat zegt nou juist heel veel. Veganisten zijn in 90% van de gevallen personen die in één van de grotere plaatsen in meestal het westen van het land wonen. Die mensen hebben een duidelijke mening over de landbouw en alles wat daar uit voorkomt. Ze menen ook dat ze heel veel daarover weten. In werkelijk zijn ze zelden of nooit op een melkveehouderij of varkenshouderij geweest en weten ze helemaal niet hoe het er daar aan toe gaat. Ze halen al hun info uit blaadjes van Wakker Dier en dergelijke organisaties. Daardoor hebben ze een compleet verkeerd beeld, omdat ze de praktijk niet kennen. Het nare aan dergelijke mensen is dat ze altijd andere mensen proberen te indoctrineren met hun gelijk. In dit geval dus over zuivel. Jij (Alex) bent daar het schoolvoorbeeld van. En daarom is dit wel degelijk van invloed op de discussie. Als je de praktijk niet kent en je weet niet wat er in een sector speelt, of je hebt alleen toegang tot eenzijdige informatie, of je bent gewoon te stom om je oogkleppen af te zetten, dan is een discussie voeren bij voorbaat niet mogelijk.
Daarom wens ik je veel succes bij je kruistocht tegen landbouw/zuivel/vlees etc. Mogen weinigen je volgen op dit doodlopende pad.

Rokort

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door Rokort »

Iets wat een beetje buiten de discussie lijkt te geraken: er wordt ons geadviseerd 2 a 3 glazen melk te drinken omdat dat goed voor je is. Waar is dit op gebaseerd en wat kan er op tegen zijn dit idee weer eens onder de loep te nemen? Het moeilijke is dat je via Google of Pubmed (wetenschappelijke artikelen zoekmachine) altijd wel iets kunt vinden wat in je straatje past, voor of tegen gebruik van melk.

Er wordt geadviseerd melk te drinken en als je zegt waarom is het weerwoord: "bewijs maar dat het niet goed voor je is". Het zou in mijn ogen andersom moeten zijn. Als iets goed voor me is, laat maar via studies zien waarom.

AlexRomijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 apr 2005 00:43

Re: Melkonderzoek

Ongelezen bericht door AlexRomijn »

Dat zegt nou juist heel veel. Veganisten zijn in 90% van de gevallen personen die in één van de grotere plaatsen in meestal het westen van het land wonen.
Niet echt juist. Veel veganisten die ik ken wonen toch meer in het oosten des lands. Of meer in het zuiden. Zelf woon ik redelijk tussen de boeren. De veganisten die in het westen wonen lijken ook allemaal vertrokken te zijn uit het oosten.
En hoeveel veganisten ken jij nou echt?
Die mensen hebben een duidelijke mening over de landbouw en alles wat daar uit voorkomt. Ze menen ook dat ze heel veel daarover weten.
Dat is ook redelijk zo. Als je er in verdiept weet je er veel over.
In werkelijk zijn ze zelden of nooit op een melkveehouderij of varkenshouderij geweest en weten ze helemaal niet hoe het er daar aan toe gaat.
Niet echt juist. Er zijn veganisten die juist uit boeren gezinnen komen of die gewerkt hebben in een slachthuis. Waarom denk je dat ze juist veganist worden? Dat word je alleen als je weet wat er echt gebeurd.
Ze halen al hun info uit blaadjes van Wakker Dier en dergelijke organisaties. Daardoor hebben ze een compleet verkeerd beeld, omdat ze de praktijk niet kennen. Het nare aan dergelijke mensen is dat ze altijd andere mensen proberen te indoctrineren met hun gelijk.
Je weet duidelijk niet wat voor type mensen veganisten zijn en waar ze vandaan komen etc. Je hebt het stereotype beeld van een veganist. Ik ben zeker ook erg bleek? En erg mager? Zoek maar een foto van me op... dat ben ik dus niet.
In dit geval dus over zuivel. Jij (Alex) bent daar het schoolvoorbeeld van. En daarom is dit wel degelijk van invloed op de discussie.
Zoals ik zei heb je een stereotyp beeld van me. Voor jouw ben ik DE VEGANIST. Ik ben opgegroeid bij de boeren in de buurt. 10 meter verder en ik sta bij een boerderij met koeien en schapen. Vrienden op de school waren 'boerenjongens'. Ik ben niet een of ander persoon die nog nooit buiten de stad is geweest enzo. Ik heb zelfs boeren in mijn familie (uit limburg). En dat is een traditionele boer. Ik weet hoe die is.
Als je de praktijk niet kent en je weet niet wat er in een sector speelt, of je hebt alleen toegang tot eenzijdige informatie, of je bent gewoon te stom om je oogkleppen af te zetten, dan is een discussie voeren bij voorbaat niet mogelijk.
Echter ben ik niet een die alleen maar info leest van wakker dier. Ik lees op agrarische sites en krijg dagelijks info van het ministerie van LNV. Zo blijf ik op de hoogte wat er speelt.
Daarom wens ik je veel succes bij je kruistocht tegen landbouw/zuivel/vlees etc. Mogen weinigen je volgen op dit doodlopende pad.
Ik hoop natuurlijk anders. [/quote]

Gesloten