LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopieerheffing

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Radar »

Als u een lege CD of DVD koopt, betaalt u een zogenaamde kopieerheffing. Deze fikse heffing, is ingesteld om te zorgen dat artiesten en tekstschrijvers gecompenseerd worden voor de misgelopen inkomsten omdat u kopieert! Maar wat als u nu gewoon de eigen vakantiekiekjes op een CD’tje wilt branden?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door gravedigger »

Op zich vind ik die heffing terecht. Alleen heeft de wetgever geen onderscheid gemaakt en kunnen maken met eigen bestanden. Een CD kan nou eenmaak niet het verschil zien. Hier moeten de goeden echt onder de kwaden lijden.

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

<devilsadvocate mode on>
Soms is het ook wel een beetje verwarrend. Als je de schrijvers op diverse fora moet geloven doen ze zo ongeveer niets anders dan hun eigen bestanden branden. Dat verklaart uiteraard volledig dat de cd/dvd op spindel de populairste verkoop vorm is. Immers, voor mijn vakantiefoto's heb ik toch elk jaar een dikke 100 ex. nodig.
</devilsadvocate mode off>

Helicon
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2005 20:48

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Helicon »

Door mijn hobby fotografie en video ben ik net als Dubbelzout "grootverbruiker" in opslagmateriaal. Voor de duurzaamheid sla ik alles op een harddisk op en maak minimaal 2 dvd's van iedere film of foto-bestand. Eén voor mezelf en één of twee voor mijn kinderen. Ook zij hebben inmiddels mijn hobby overgenomen en zijn ook al aardige grootverbruikers geworden. Al met al sponsoren we ongewild dus artisten. Ik gun ieder zijn inkomen, maar vind het eigenlijk tegek dat ik voor een ander zijn beroep of hobby moet betalen.

Ik heb een goede tip voor artisten en alle andere commerciele producenten. Haal de kopieerbeveiligingen eraf. Er hoeven dan ook niet steeds nieuwe beveiligingen ontwikkeld te worden. Gebruik deze winst voor het verlagen van de prijzen. Ik wacht meestal een paar maanden met het kopen van een kinderfilmpje. Dan betaal je €10,- of minder voor een origineel. De meeste mensen willen dat wel betalen maar niet die belachelijke hoge prijzen van €20,- of meer.

Fransel
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2006 10:29

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Fransel »

Hier in Nederland hebben ze wel meer van die rare uitvindingen om overal heffingen op toe te passen.Gewoon even naar Belgie of Duitsland,zoals we hier in de grensstreek al lang doen.Bier wordt straks ook goedkoper in Duitsland door een heffing die hier bedoeld is om het drankgebruik van de jeugd te beteugelen.Die lachen zich een deuk want ook dat werkt absoluut niet.Kinderen moet je opvoeden,niet verbieden.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Op vrijwel alle lege geluids en beelddragers zit een kopieerheffing.
Daarnaast maken de bedrijven die muziek en films uitbrengen het maken van een volkomen legale kopie voor thuisgebruik bijna onmogelijk door allerlij kopieerbeveiligingen. Dubbelop dus.
Daarbij gebruik ook ik lege cd's en dvd's vrijwel uitsluitend voor foto's en back-ups van mijn pc. Videobanden waar ook een heffing op zit gebruik ik alleen om tvprogramma's op te nemen.
De enige muziek die ik kopieer zijn cd's die ik gekocht heb van artiesten die in Nederland vaak onbekend zijn. Als ik een kopie maak voor in de auto zodat het origineel veilig thuis kan blijven sponsor ik via de kopieerheffing "artiesten" waar ik nooit of te nimmer iets van wil kopen terwijl de artiesten waar ik naar luister niet van die tweede auteursrechtenheffing kunnen profiteren omdat zij niet in Nederland wonen. Wat mij betreft mag die heffing er meteen af! :evil:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Shine »

Een beetje flauw van Radar om dit onderwerp, wat al maanden en maanden lang, op een niet mis te verstane manier aan de tand gevoeld wordt door een gerenomeerd nederlands computerblad (PC-Active), nu ineens hier te gaan brengen.
Overigens heeft het computerblad door haar onophoudeijke strijd op dit gebied een succes behaald.
Het gerommel met kopieerheffing, SONT, Stichting de Thuiskopie etc. is aanzienlijk.

Benieuwd wat Radar er van gaat bakken. Tip: Neem contact op met PC-Active!

flierefluit
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 dec 2005 19:28

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door flierefluit »

koop ze gewoon bij opusshop.nl. In Duitsland hebben ze geen copieerheffing. Vreemd he, in een Euroland?

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Mijn lege cd's en dvd's bestel ik inmiddels bij bigdennis!
Zeer voordelig en betrouwbaar.
Mijn videobanden koop ik nog steeds in belgie.
Ik heb nog nooit meer dan 2 euro betaald voor een 4 uurs merkband!
(sony,pdm,maxell,tdk,ect.) 8)

Dubbelzout
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:59

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Dubbelzout »

@ acjzr1
Mijn lege cd's en dvd's bestel ik inmiddels bij bigdennis!
Zeer voordelig en betrouwbaar.
Mijn videobanden koop ik nog steeds in belgie.

Een géniaal idee !!!

Ik woon ruim 150 km van België. Hoeveel banden moet ik dan kopen om tóch goedkoop uit te zijn?

[email protected]
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2007 12:36

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door [email protected] »

Inmiddels heb ik ruim 3000 cd's en dvd's legaal, maar de kopieerheffing nodigt mij nu uit om toch maar te gaan kopieren, ik heb er toch voor betaald? Dan ben je ook gelijk af van dat gezeur van stichting Brein op dvd's. Stuur vooral ook e-mails naar dat soort stichtingen om je ongenoegen te uiten.

Hans Dullaart
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2005 23:09

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Hans Dullaart »

Die kopieerheffing zit ook op cassettebandjes. Die heb ik jaren gebruikt om mijn platen op te nemen. Alleen voor eigen gebruik.
Toch vind ik deze heffing niet onrechtvaardig, als de artiest er beter van wordt. Want zeg nu zelf, wie heeft er nu nooit eens een plaat gekopieerd van een vriend of van een uitleendiscotheek. Dat doen we toch allemaal? Hetzelfde geldt voor CD's en DVD's.
Hans Dullaart
Delft.

Dimov000
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2007 12:43

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Dimov000 »

De kopieerheffing dient nu ewndelijk eens europees in 1 regeling geregeld te worden en niet zoals we nu hebben, In vele landen niet, in enkele landen wel.
Dit nodigt uit tot het kopen bij bijvoorbeeld OPUS, die na een zogenaamd proefproces rechtmatig blijkt te handelen. Dat scheelt dus gauw 30% in de prijs.
Daarvoor voel je dan haast misdadig, terwijl het niet zo is.
Mijn keuze is duidelijk, Opus, tot er een regeling komt die voor eenieder eerlijk is.
Dimov000

gerbenboersma
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2007 13:07

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door gerbenboersma »

Ook ik maak veel gebruik van DVD`s dit voor het archief van mijn foto`s die ik veel maak i v m mijn hobby
Omdat ik veel gebruik loont het de moeite ze in duitsland te bestellen via internet
Hier betaal je 5 euro voor 5 dvd`s of rond de 22 euro voor 25 stuks
Er zijn site`s op het internet waar je 100 stuks besteld voor 25 euro
de verzendkosten zijn na mijn weten 7.50 euro
Maar als je 100 besteld heb je er gratis 10 bij
dus reken maar uit als je eens voor 100 euro koopt is dat 440 dvd`s voor 107.50 euro.
Je hebt ze binnen 3 dagen thuisbezorgd, jammer dat je ze dan niet hier in nederland zo kunt kopen in de winkel
zo omzijl je de nederlanse wetgeving op een legale manier :) :) :)

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door titusvh »

http://www.thuiskopie.nl/nl/vragen/Cons ... 8922117220

Of je het gelooft laat ik aan jezelf over...

Twentestream
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2005 16:49

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door Twentestream »

Ik vindt het gewoon belachelijk.
Het gaat naar de artiesten het is net of die nog niet genoeg verdienen moet je eens kijken wat een Jan Smit of een Frans Bauer of een Marco Borsato verdient per optreden dat is ja niet normaal en dan nog meer verdienen door die kopieer heffing.
Het is gewoon weer een melkkoetje van de Nederlandse Regering om nog meer in de staatskas te krijgen en wie wordt er weer de dupe van diegene die geen gewone cd/dvd kunnen kopen omdat ze daar gewoon weg het geld niet voor hebben.
Groeten maar weer.

mpyg23
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2005 21:29

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door mpyg23 »

Het is ook inderdaad te gek voor woorden.
Ik zelf bestel ze daarom ook al een hele tijd vanuit het buitenland.

Verzend kosten zijn dan €5,50

100 DVD+R +/- €24,- (verschilt per merk)
100 CD-R +/- €17,75 (verschilt per merk)

henkfazer
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2006 14:10

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door henkfazer »

Als je goedkoop cd's en dvd's van een prima kwaliteit wilt kopen dan doe je dat via de internetwinkel: www.opusshop.com
50 DVD's (4.7 GB) per verpakking (zonder doosjes en excl. verzendkosten) voor een bedrag van rond de 10 euro!
Op de ene werkdag besteld, dan meestal al de volgende werkdag de bestelde goederen in huis. Gewoon doen!

hans47
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2007 13:54

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door hans47 »

Als een kopieerheffing rechtmatig zou zijn waarom kan ik dan mijn betaalde heffing niet terugkrijgen voor de mislukte kopieen. Ook ik gebruik de DVD's uitsluitend voor prive doeleinden (backups en veel foto en video DVD's). Ook ik laat dus mijn DVD's uit het buitenland komen.

koningsjpc
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:29

Re: Kopieerheffing

Ongelezen bericht door koningsjpc »

Kijk ook eens bij BigDennis

Gesloten