LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vliegtax

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin

Vliegtax

Ongelezen bericht door Radar »

Sinds kort betaalt u een extra toeslag op uw vliegticket. Maar waarom betalen we deze zogeheten vliegtax: voor het milieu of voor de schatkist?
Radar zoekt het uit.

bot321

Re: Vliegtax

Ongelezen bericht door bot321 »

Denk niet dat het uigezocht hoeft te worden.
We kennen Bos nou wel zo'n beetje en hij moet
zijn belofte betalen.
Dus is het gewoon voor de schatkist net zo als
alle verhogingen.

franil

Ongelezen bericht door franil »

Gewoon een ordinaire belasting. Ook deze regering gaat eerst uitgeven en dan de gekste extra belastingen bedenken om de zaak te bekostigen.

sprookje

Ongelezen bericht door sprookje »

Als Belgen maken wij in okt onze laatste vlucht via Nederland indien deze diefstal doorgaat.Wij zullen vanaf 2009 kiezen voor Duitsland, Frankrijk en waarom niet Belgie.
En wij zullen niet de enige zijn als ik mijn oor te luisteren leg in vrienden en kennisenkring!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij is de vraagstelling compleet verkeerd.
Zou m.i. moeten zijn:
Waarom gaan we het vliegen pas nu belasten?
Zolang ik mij kan heugen zit er bijvoorbeeld geen enkele accijns op kerosine. Milieu onvriendelijk gedrag is hiermee jaren gesubsidieerd. Hoe leg je dat volgende generaties uit? "we hebben de olie opgemaakt, maar we hebben er een paar boompjes voor teruggeplant...."

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

in Belgie en Duitsland belasten ze de tickets met andere opslagen, binnen de EU worden we geknipt en geschoren door de overheden (*-*)

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

@ 16again: inderdaad!

En wat betreft het topic: of de belasting nu direct of indirect in het milieu wordt geïnvesteerd doet er mij niet zo veel toe.

sprookje

Ongelezen bericht door sprookje »

Madrid steekt Schiphol voorbij als vierde luchthaven EU

De invoering van de gecontesteerde vliegtaks doen de luchthaven van Schiphol terrein verliezen aan Europese concurrenten. Dit blijkt uit de publicatie van de jaarcijfers.

Sterke groei Madrid
Schiphol groeide vorig jaar nog wel, de omzet ging van 1,037 miljard euro naar 1,146 miljard en ook de passagiersaantallen stegen,met 3,8 procent tot 47,8 miljoen. Maar andere luchthavens groeiden veel sneller. Madrid passeerde Schiphol en is nu na Londen Heathrow, Parijs (Charles de Gaulle) en Frankfurt de vierde luchthaven van Europa.

Ook enkele andere luchthavens, waaronder München en Barcelona, kenden een sterk groei en kunnen Schiphol binnen enkele jaren in belangrijkheid voorbij steken.

45 euro duurder
Directeur Gerlach Cerfontaine noemde het gebrek aan capaciteit van de Amsterdamse luchtahven én invoering van de milieutaks per 1 juli als belangrijkste oorzaken van de tragere groei van Schiphol. Door de vliegtaks kost vliegen vanaf Schiphol naar verre bestemmingen 45 euro duurder dan elders. (hhm)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

oorzaken van de tragere groei van Schiphol
Veelzeggend: Zelfs een tragere groei is niet voldoende.

Helaas hebben dit soort lieden, die de cijfertjes van het afgelopen jaar en het komende jaar vergelijken, te weinig visie om echt vooruit te kijken....

Uiteraard kunnen belastingmaatregelen als hier besproken het beste vanuit Brussel geregeld worden. Wel zo eerlijk in de concurrentie tussen de luchthavens.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

de groei en rek van Schiphol heeft niets met de ecotax te maken (*-*), de vliegbewegingen zitten al jaren over de limiet, de lawaaioverlast neemt alleen maar toe :roll:

Gesloten