LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kruipruimtes
Kruipruimtes
Radar duikt opnieuw de kruipruimte in. Dit keer staat niet de vochtige kruipruimte centraal, maar de kletsnatte. Want wat moet je doen als er een halve meter water in je kruipruimte staat en de gemeente geeft niet thuis? Radar zoekt het uit.
Uitzending: Maandag 20 april 2009 , Ned 1, 20.30 uur
Herhaling: Dinsdag 21 april 2009, Ned 2, 14.15 uur
Uitzending: Maandag 20 april 2009 , Ned 1, 20.30 uur
Herhaling: Dinsdag 21 april 2009, Ned 2, 14.15 uur
-
Re: Kruipruimtes
bij nat weer 50 centimeter water in de kruipruimte
tweede keer met onroerend taxatie in beroep gegaan
waarde enorm gedaald
de volgende keren niets naar beneden gegaan
ze doen er niets aan bij de gemeente
tweede keer met onroerend taxatie in beroep gegaan
waarde enorm gedaald
de volgende keren niets naar beneden gegaan
ze doen er niets aan bij de gemeente
je kan een put maken met een pomp erin die het water wegzuigt ter voor koming van muggen kan je ook een beetje parrafine olie erin strooien zo voorkom je ongedierte
Voor dat je een put graaft en de boel leeg pompt zou ik toch maar even onderzoek laten doen. Als jij zomaar na x jaren ineens besluit de kruipruimte leeg te gaan pompen kan je huis verzakken / scheef gaan staan door grondwaterstromen.
Zelf ooit bij een woning wezen kijken, onder vloer 30 cm helder water. Bij navraag bleek de woning voor een deel op een gedempte sloot te zijn gebouwd. Deze sloot misschien vele honderden jaren oud zal je altijd blijven achtervolgen. Door luchtlekken in de dekvloer zaten er op diverse plaatsen schimmelplekken aan de muur. aangezien deze woning half houtskeletbouw was deze maar mooi links laten liggen.
Bij mijn ouders door de tuin kan je iedere keer weer zien waar de sloot gelopen heeft.
Zelf ooit bij een woning wezen kijken, onder vloer 30 cm helder water. Bij navraag bleek de woning voor een deel op een gedempte sloot te zijn gebouwd. Deze sloot misschien vele honderden jaren oud zal je altijd blijven achtervolgen. Door luchtlekken in de dekvloer zaten er op diverse plaatsen schimmelplekken aan de muur. aangezien deze woning half houtskeletbouw was deze maar mooi links laten liggen.
Bij mijn ouders door de tuin kan je iedere keer weer zien waar de sloot gelopen heeft.
-
Dit was het eerste waar ik naar keek toen ik naar huizen keek. Kruipruimte open en even naar binnen kijken. Ik ben geen huizen tegengekomen waar water in de kruipruimte was, maar ik had zo'n huis nooit gekocht, nog voor geen euro.
Het waterpeil in de kruipruimte is volgens de gemeente mede afhankelijk van het grondpeil dat door de gemeente wordt gehanteerd. In mijn geval resulteert dit in een droge kruipruimte in de zomer maanden een een NATTE ,10-20cm, in het voor en najaar. De gemeente doet hier niets aan en heeft zelfs gezegd dat het wegpompen van het water uit mijn kruipruimte mogelijk gevolgen zou kunnen hebben voor verzakkingen in de omgeving, waarbij ik aansprakelijk zou kunnen worden gesteld. Wettelijk ben je als eigenaar verantwoordelijk voor het waterpeil onder je eigen perceel. In hoeverre de gemeente hierbij een rol kan spelen, is me niet duidelijk. Het toepassen van isolatie, polystreenkorrels of ander materiaal is een optie. Als de fundering)´beton' en de bgg vloer van beton is met een isiolatie van polystreen schuim, zijn er weinig tot geen technische problemen met een natte kruipruimte.
-
in uw uitzending was een laag chips een van de oplossingen voor een vochtige kruipruimte. Een bouwkundige waarschuwde mij voor de kans op ongedierte. Waarom meldde u daarover niets in de uitzending?
met vriendelijke groet
m. van der marck
ddv38
met vriendelijke groet
m. van der marck
ddv38
-
Als je een laag van 30 cm drowa chips in je kruipruimte aanbrengt dan hou je al het vocht onder de drowa chips. Dat werkt ook als de drainage weer verstopt zit.
-
De bouwregelgeving in Nederland stelt eisen aan de luchtdichtheid van begane grondvloeren boven kruipruimten. Het doel hiervan is om te voorkomen dat vocht en radon vanuit de kruipruimte het woonmilieu kan bereiken. Water in de kruipruimte is dan ook helemaal niet erg wanneer de luchtdichtheid van de begane grondvloer aan de eisen van het Bouwbesluit 2003 voldoet. Sterker nog, een kruipruimte waar water in staat is vaak neit vochtiger dan een ogenschijnlijk droge kruipruimte. Van een droge kruipruimte is de bodem ook vaak vochtig, vanwege capillair vochttransport vanaf de grondwaterspiegel naar de oppervlakte. De vochthoeveelheid die hierdoor verdampt en in het kruipruimtemilieu terecht komt is minstens zo groot als de hoeveelheid vocht die vanaf een open wateroppervlakte kan verdampen.
Met andere woorden: het draineren van de kruipruimten is slechts een cosmetische maatregel. Het kruipruimtemilieu wordt er niet droger van en dus het woonmilieu ook niet. De enige remedie is een luchtdichte begane grondvloer, dat wil zeggen een begane grondvloer waarvan de specifieke luchtvolumestroom voldoet aan de grenswaarde van artikel 3.23 lid 4 van het Bouwbesluit.
Met andere woorden: het draineren van de kruipruimten is slechts een cosmetische maatregel. Het kruipruimtemilieu wordt er niet droger van en dus het woonmilieu ook niet. De enige remedie is een luchtdichte begane grondvloer, dat wil zeggen een begane grondvloer waarvan de specifieke luchtvolumestroom voldoet aan de grenswaarde van artikel 3.23 lid 4 van het Bouwbesluit.
Wij wijzen alle forumgebruikers erop dat het niet is toegestaan om op het forum (sluik)reclame te maken voor allerlei al dan niet commerciële bedrijven en websites.
Zie ook de gedragsregels.
Zie ook de gedragsregels.
Reactie en vraag op het bericht van Ruud van Herpen. Ik ben het eens met zijn stelling dat het vochtgehalte van de kruip niet verande rt en dat de isolatie waarde van de bgg vloer aan de eisen moet voldoen. Maar blijft het probleem van a) bereikbaarheid van leidingen en afvoer bij gebreken. En het doorroesten van water- en andere leidingen die oxidatie gevoelig zijn. Wie heeft de verantwoordelijkheid van deze zaken en hoe moet je deze problemen voorkomen?