LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wasmiddelentest

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door Radar »

Met het oog op het milieu beweren wasmiddelenfabrikanten dat je met hun middel prima kan wassen op 30 graden. Maar is dit ook zo? Radar test zes wasmiddelen en kijkt hoe schoon de was wordt op 30 graden.

Live uitzending: maandag 2 februari 2009, 20.30 uur, Nederland 1
Herhaling: woensdag 4 februari 2009, 15.25 uur, Nederland 1

kasjacek
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2008 16:50

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door kasjacek »

Mijn vrouw heeft het herhaaldelijk geprobeert om de was op 30 graden te wassen of de witte was op een lagere temperatuur te wassen, maar met een negatief resultaat. Vooral met Ariel voor de witte was is dit niet te doen. Hoewel het het voor ruim 10 jaar geleden wel ging is dit nu met dit wasmiddel niet te doen.
Mijn vrouw gebruikt nu wasmiddel van het merk Tandil van de ALDI en heeft daar goede resultaten mee. Helaas moet hier ook op de normale temperatuur gewassen worden. Maar dit maakt niets uit. Qua verhouding is dit wasmiddel veel goedkoper als Ariel.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door Ulbe »

Wij hebben ook ervaringen met "energie zuinig wassen" dus álle was maar op 30 graden wassen,

Helaas waren we snel klaar met het wassen op deze manier,

hardnekkige vlekken gingen niet uit de was die we normaalgesproken op de 60 graden was draaiden, en daarbij ging de machine erg stinken, de lage was temperaturen hielpen schimmelvorming in de machine in de hand,

Dus al een keer extra water in de machine ook dat hielp niet,

Een paar keer op 60 graden wassen zorgden er voor dat de stank en schimmelvorming uit de machine verdwenen is,

Zodoende er maar weer op 60 graden wordt gewassen bij ons,

ovation
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2009 22:04

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door ovation »

Wij wassen al geruime tijd met Formil. Pretig bijverschijnsel bleek geen kalkaanslag op onze 10 jaar oude wasmachine! De motor ging kapot, maar dit onderdeel bleek na demonteren in perfecte staat voor hergebruik! Hoezo kalkaanslag? Calgo...? Duurder en voor ons harde water onnodig!

jaap1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:45

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door jaap1973 »

deze test is niet een echte test lees maar eens wat de ned ver van zeepfabrikanten schrijft. Radar haalt berichten welke hun zogenaamde test tegenspreekt van de site
wij gebruiken al jaren omo en nog nooit een probleem gehad
iedereen vraagt juist welke wasmiddel wij gebruiken omdat het zo wit wast .. het wordt tijd dat radar eerlijke tests gaat gebruiken en ook iedereen laat schrijven op dit forum en niet alleen wat er in het straatje past van mevr Hertzberg

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door D1RK »

Jammer, 40 graden is schoner.. maar ik zag vandaag dat mijn oude vertrouwde middel was uitverkocht....

Dus mag ik nu een klacht sturen omdat ik straks elders een duurder en slechter middel moet kopen of gaat U op de geur af als ik helemaal niets zou gebruiken?

Tot ziens bij Lidl.

blue-boy
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2009 18:34

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door blue-boy »

Zover ik weet worden een hoop merken en vooral huismerken van winkelketens gemaakt door Klok en in Duitsland geheten Dali. Veeal zijn het juist de huismerken van die fabrikant die goed getest worden. Formil van de Lidl is daar ook onderdeel van. Nu moet ik zelf zeggen dat ik al een tijdje was met Dash vloeibaar van Proctor & Gamble en dat bevalt goed. Ik was mijn was op 40 gr. en het komt er goed schoon uit. Ariel van dezelfde fabrikant is niks, na een tijdje krijgt je witte was zo'n vieze groen/blauwe gloed en wordt het ook steeds grauwer. Omo vloeibaar die ook getest is is niet veel, laat veel vlekken zitten, dus die conclussie valt te onderstaven. Blijkt weer eens dat goedkoop niet altijd slecht is, maar ik denk wel dat mensen zelf het beste een wasmiddel kunnen beoordelen, want niemands was is het zelfde. Mocht de Dash mij niet meer bevallen ga ik zeker een keer Formil proberen.

subbase
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2009 18:39

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door subbase »

Deze test gaat echt nergens over. Totaal onkundig. De test wordt in 4 gesplits:

1) Enzymactiviteit. Er wordt alleen naar amylase gekeken omdat dit voor de kijker een leuke kleur reactie geeft met jodium. Vooraf kon je al zeggen dat Omo en Robijn dat zouden verliezen want die bevatten bijna geen amylase om de simpele reden dat de moelijke vlekken geen/weinig zetmeel bevatten. De belangrijke enzymklassen lipase (vetverwijdering) en Protease (proteine verwijdering) worden maar even niet getest terwijl juist de duurdere wasmiddelen deze MEER FUNCTIONELE enzymen bevatten. Er is dus niet gekeken naar enzym activiteit maar naar 1 enzym klasse activiteit en nog wel de minst belangrijke als het om moelijk te verwijderen vlekken gaat! Verder is er nog cellulase wat de pluisjes van je was verwijderd, Je kleding blijft er dan langer als nieuw uitzien. Bij gekleurde was zorgt het dat de vezel ook wat opener wordt zodat de kleur weer feller wordt. Dat test je niet met 1 was en is een technologie (enzym klasse) die in de duurdere middelen wordt toegepast

2) Bacterie dodend effect. Het gaat hier om vloeibare wasmiddelen. Vloeibare wasmiddelen bevatten geen bleek (H2O2 of perazijnzuur). Vooraf is dus al duidelijk dat er geen bacteriedodend effect mag worden verwacht van de wasmiddelen of onderling verschil. De conclusie, u kunt dan beter op 60° wassen had dus net zo goed kunnen zijn, u kunt beter met een bleekhoudens wasmiddel wassen op lage temp. Het is nl de bleek die de bacterien aanpakt. De keuze is dus kleding afhankelijk want het ene kledingstuk kan totaal niet tegen 60°C en het andere kan beter niet met bleek worden gewassen. Nog sterker, als u de bacterien echt wilt aanpakken kunt u het beste op 90°C wassen met water of bleek in de machine.

3) wasresultaat. Het moeilijke aan vlekverwijderings testen is de reproduceerbaarheid van een vlek. Beetje raar om aan de hand van 1 test te concluderen dat het ene beter wast dan het andere. Als de ene vlek net op een nadelige manier gevouwen is in de machine, wat dikker gepast is op een deel van de aangebrachte vlek of ongunstig in de trommel zit en dus minder aggitatie ondervind is er verwijderings verschil te verwachten. Daarom moet je dit soort testen in enorme hoeveelheden uitvoeren om tot een echte conclusie te komen.

Verder zijn er tegenwoordig veel andere textielen naast katoen en de verschillende duurdere wasmiddelen spelen daar met hun nieuwe technologien op in maar daar moet je wel voor betalen. Op 1 textiel soort testen is dus niet correct.

4) Prijs. De reden dat Lidl ed goedkoop wasmiddel kunnen verkopen is oa. omdat ze gebruik maken van technologie waar het pattent van is afgelopen. De research kosten hoeven ze dus nooit terug te verdienen. Je betaald bij A merken mede voor nieuwe ontwikkelingen. Mensen die denken dat er in al die tijd niet zulke verbeteringen zouden zijn geweest zouden voor de grap weer eens terug moeten gaan naar de oude wasmiddelen, maw, weer lekker wassen met een blok zeep en een borstel.

Deze test gaat werkelijk nergens over en geeft mij als trouw kijker gelijk een ander blik op alle radar onderwerpen daar ik toevallig van dit onderwerp WEL veel verstand heb.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door Wim2007 »

4) Prijs. De reden dat Lidl ed goedkoop wasmiddel kunnen verkopen is oa. omdat ze gebruik maken van technologie waar het pattent van is afgelopen. De research kosten hoeven ze dus nooit terug te verdienen. Je betaald bij A merken mede voor nieuwe ontwikkelingen. Mensen die denken dat er in al die tijd niet zulke verbeteringen zouden zijn geweest zouden voor de grap weer eens terug moeten gaan naar de oude wasmiddelen, maw, weer lekker wassen met een blok zeep en een borstel.
Uit deze test (en ook uit testen die bijvoorbeeld in Duitsland door Stiftung Warentest zijn gedaan) blijkt maar weer eens dat huismerken van discounters qua eindresultaat niet onderdoen voor merkwasmiddelen. Blijkbaar leveren al die 'verlopen patenten' geen schonere was op dan allerlei middelen met 'patenten'. In ieder geval is duidelijk dat winkelketens als de Lidl zich in ieder geval, in tegenstelling tot fabrikanten als Unilever of Procter & Gamble, niet bedienen van een enorme marketingmachine. Die 'patenten' zijn voor het overgrote deel niet meer of minder dan marketinginstrumenten om wasmiddelen duur te houden. De hoeveelheid reclame die voor een wasmiddel wordt gemaakt is uiteindelijk bepalend voor de verkoopprijs.

keys
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2009 07:09

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door keys »

jammer voor jou wim er wordt niet veel reclame meer gemaakt voor
wasmiddelen. Deze test van radar laat alleen een test zien en verder hebben ze geen gezinskleding en textiel gebruikt maar nieuw textiel
de test uitslag van de test was heel anders geweest als dit was meegenomen.
Dit is niet een goede test en brengt mensen op een verkeerd been
na deze test trek ik het hele programma van mevr Hertsberg ernstig in twijfel op oprechtheid!

keys
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2009 07:09

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door keys »

oh wim wat ben jij een zielige man
koop liever kwaliteit dan het geimiteerde assortiment van lidl en aldi

vis24
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:09

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door vis24 »

Mijn kinderen hebben exceem en ik hoorde van andere mensen, dat je dan juist nooit wasmiddelen van de Lidl en aldi moet gebruiken.
Wie kan mij hier een antwoord opgeven?

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Mijn kinderen hebben exceem en ik hoorde van andere mensen, dat je dan juist nooit wasmiddelen van de Lidl en aldi moet gebruiken.
Wie kan mij hier een antwoord opgeven?
In dat geval is een wasmiddel zonder parfum waarschijnlijk de beste oplossing. Wasmiddelen zonder parfum zijn Klok Eco en Neutral. Ook Schlecker verkoopt als huismerkproduct parfumvrij wasmiddel. Een alternatief is eventueel ook Ecover.

tobietje
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2009 12:54

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door tobietje »

Ik heb dus 1x Formil gehaald.
Nou we hebben het geweten, de was mag dan wel schoon worden, je kunt daarna gelijk (ons gezin heeft een gevoelige huid) naar de dokter voor een zalfje tegen huiduitslag.
Het leverde 3 gezinsleden rode bultjes en een soort exceem op.

Ik blijf dus Neutral gebruiken

hanssopje
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2009 17:33

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door hanssopje »

Ik lees in de reacties vooral boosheid. Het onderzoek deugt niet, het bekroonde wasmiddel geeft allergische reacties. Maar misschien zijn niet ALLE Formil-gebruikers zijn allergisch ?
En.... is het niet gewoon leuk om te kijken of de was van je buurvrouw of die van een testpanel je een suggestie doet om eens te kijken naar een mogelijk alternatief ?

PS: Radar, welk wasmiddel verwijdert zuurpruimen het beste ?

megaantje10
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 19:47

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door megaantje10 »

Ik gebruik al 28 jaar Tandil van de Lidl. Gelukkig wordt het de laatste 2,5 jaar ook in Nederland verkocht. Heb er jaren voor naar Duitsland gereden om het in te slaan. Mijn kinderen en ikzelf zijn van de exceem af!!! Als mijn dochter 1 x bij iemand slaap die een ander wasmiddel gebruikt ligt ze weer helemaal open! Dus kussensloop en lakens mee. Geweldig middel en nooit meer iets anders. GOEDKOOP EN SCHOON!

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ik gebruik al 28 jaar Tandil van de Lidl. Gelukkig wordt het de laatste 2,5 jaar ook in Nederland verkocht. Heb er jaren voor naar Duitsland gereden om het in te slaan.
Tandil is een merk van Aldi en niet van Lidl. Overigens betrekken zowel Aldi als Lidl hun wasmiddelen van Dalli. Het gaat om (nagenoeg) dezelfde produkten.

marieke2407

Re: Wasmiddelentest

Ongelezen bericht door marieke2407 »

ik heb de aflevering dus ook gezien.

ik heb altijd omo of robijn..ja ik ben het type als het in de aanbieding is bij appie dan gelijk een zooi in slaan maakt niet of het dan een van de 2 is..vind ze allebei lekker en goed...tot ik de uitzending zag.

mij ging het erom 30 graden en dat dan de bacterien wat ,staflokokken weet ik het? en de E COLI bleven zitten,nou vind ik de laatste wel belangrijk...
ik heb nl een bac in de darmen en ik heb vaak blaasontsteking dus ik dacht oke....maar is het waar?
nou was ik nooit meer op 30 graden,60 dus maar blijf wel mijn vertrouwde middelen gebruiken...
ik waste altijd op 40....en soms als ik dacht nou het is niet echt vuil 30...
en bv 1x per mnd doe ik alle microvezeldoekjes,ik heb er heel wat..wc douche enz,na gebruik speciale mand in en dan op 95 graden met voorwas goed wassen zonder wasverzachter..ja dat is een tik ik heb heeeeeeel veel van die doekjes :oops: ...
maar ik denk ook aan de kwaliteid...zou dat van de liddle nou niet slechter voor de kleding zijn?het moet toch ook de vezels beschermen enz?is gewoon een vraag hoor....dat vraag ik me nou af of daar een verschil in is....

mvg marieke2407

Gesloten