Het gaat er nu over, Marinus7, dat de koersen gedaald zijn en dat mensen kennelijk onvoldoende zijn geïnformeerd over de gevolgen die zo'n koersval zou kunnen hebben.En wat denk u van het volgende: stel dat de koersen niet waren gedaald met 70% maar gestegen met 70%? Had u dan ook een programma gemaakt waarin wordt gemeld dat de offertes van de verzekeraars niet correct en misleidend waren.
Als er grove winsten worden gemaakt door verzekeraars op de beurzen dan zie je daar als verzekerde werknemer nop van! Die enorme winsten zijn in het verleden ook gemaakt en ik vermoed dat die winsten niet zijn aangewend om de pensioenen te verbeteren of de premies lager te maken.
Wat ik wel ooit las was, dat pensioenverzekeraars de markt op gingen en bedrijven lokten met lage premies om zodoende hun marktaandeel te vergroten. De bedrijven kregen toen de voordelen van lagere premies (werkgeversaandeel van de pensioenpremies) maar de verzekerde werknemers zelf zagen hier nooit iets van !
Nu het slecht gaat, mogen de werknemers wél voor de verliezen opdraaien. Ik vind dat een pensioenverzekering gewoon een vastgesteld pensioen moet opbrengen en dat hieraan niet getornd mag worden door verliezen op de beurzen. Dát is het risico van de verzekeraar.