LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verborgen reclame op fora

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin

Verborgen reclame op fora

Ongelezen bericht door Radar »

Marketingtechnieken. Ze zijn onuitputtelijk. Fora op internet: iedereen kan hier anoniem discussiëren en zijn mening neerzitten. Maar hoe weet je nu of een discussie onafhankelijk is, in plaats van een slinkse manier om reclame te maken?

Radar duikt in deze digitale discussieplaatsen en speurt naar de werkelijkheid achter forumberichten.

Radar, maandag 13 oktober, 20.30 uur, Nederland 1

Herhaling: woensdag 15 oktober, 15.25 uur, Nederland 1
Laatst gewijzigd door Radar op 13 okt 2008 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.

gravedigger

Re: Verborgen reclame op fora

Ongelezen bericht door gravedigger »

Heeft Radar als vootbrrld het eigen forum genomen? Ook hier wordt volop reclame gemaakt en wordt niet verwijderd!

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Dat kunt u vanavond zien in ons item.

pretraket

Ongelezen bericht door pretraket »

Goed onderwerp, maar waarom in hemelsnaam die vreselijke irritante stemmetjes erbij. Het lijkt wel of ik naar de Dikvoormekaar show zit te luisteren.

iQwerty

Ongelezen bericht door iQwerty »

Voordat u allen verder leest, attendeer ik u er graag op dat ik wel degelijk begrijp dat er reclame gemaakt wordt op fora, door de een op een meer snuggere manier dan door de ander.

Ik citeer uit "Verborgen reclame op fora"
De moderator van scholieren.com heeft geprobeerd om het adres van dit bericht te achterhalen. En het blijkt dat het bericht gepost is vanuit Enschede. En dat terwijl de puber die van zijn puisten is verlost in het lovende bericht schrijft dat hij in Amersfoort woont.
Waaruit blijkt dat het bericht gepost is vanuit Enschede? Ik snap dat de beheerder kan zien welk IP adres verantwoordelijk is voor het berichtje. Dit is uit logs of gewoon het control panel van het forum te halen. Hier een persoon of plaats aan koppelen is echter veel lastiger, omdat:

1) Het om een dynamisch IP adres kan gaan. In dit geval wisselt het IP adres steeds van eigenaar, weet alleen de provider zelf wanneer het adres bij een bepaald adres hoorde.

2) Als het om een statisch adres is, het nog steeds niet met zekerheid te achterhalen is welke plaats bij dat adres hoort, tenzij u de provider in kwestie kunt dwingen deze informatie aan u te overhandigen. Gelooft u het niet? Een paar bewijzen: Als u weer eens op een duistere site zit, en daar reclame ziet voor AdultFriendFinder (nee, niet zeggen: "noooooooit gezien!"), valt het dan niet op dat de locatie van de meisjes vaak afwijkt van uw echte woonplaats?

Als ze konden achterhalen waar u woont, kunt u ervan uitgaan dat het direct in de reclame geimplementeerd wordt. Heeft u het echt nooit gezien, probeer dan eens hiermee uw adres te achterhalen:

http://www.ip-adress.com/
http://www.iplocationfinder.com/
http://www.tracemyip.org/
http://www.ipligence.com/
http://www.find-ip-address.org/
http://www.ipaddresslocation.org/ip-add ... cation.php
of deze mooie visuele tracer http://visualroute.visualware.com/
en nog meer http://www.google.com/search?hl=en&clie ... ision&cd=5

Soms kwam bij mij het goede resultaat eruit, maar vaak ook een plaats ver (doch wel binnen Nederland) van mij woonplaats vandaan.

Een veel simpeler manier om te achterhalen of iets reclame is te kijken naar de manier van schrijven in het bericht. Als niemand in een forum antwoordt met "Groetjes Ester", op Ester na, valt dat op. Als Ester dan ook nog eens op het forum heel veel van een product af weet, en graag mensen naar kooplocaties stuurt, valt dat op. Als na wat Googlen blijkt dat het een slecht product is, valt dat op! Sites et prijsvergelijkingen zijn verder vaka slachtoffer van dit soort reclames, net als consumentenfora.

Ga dus niet op dat soort sites kijken, maar zoek een goed forum waar je de mensen vertrouwt. Het hoeft niet perse over het onderwerp gaan, je zoekt geen experts, maar gebruikers die het product gebruikt hebben, zoals jij het gaat gebruiken. Deze vind je eerder op een forum waar je vaak komt, zoals ik bijvoorbeeld op een forum van een private bittorrent tracker, dan op een super groot forum waar iedereen maar wat aankloot.

EDIT: Excuses voor de vele spelfouten. Dit zijn tikfouten, getuige de ontbrekende letters, ofwel letters in verkeerde volgorde, onstaan door een slechtreagerend fluttoetsenbord....

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

Nog even toevoegend aan iQwerty zijn verhaal:

Als je lekker anoniem wil surfen gebruik je toch een anonymous proxy, lijkt het net alsof je bijv. vanuit China het berichtje hebt geplaatst terwijl je gewoon bij school om de hoek woont.
Iedereen kan proxy's gebruiken. Via google heb je zo een lijstje gevonden als je zoekt op "anonymous proxy"

trainer

Ongelezen bericht door trainer »

een anonymous proxy
Dan blijft je IP ook zichtbaar :lol:

Het kan wel via een betaalde proxy 8)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

In het algemeen is een IP adres niet zo eenvoudig aan een huisadres te linken, als in het geval van de besproken makelaar.
Normaal verstrekt de internet provider die gegevens niet zonder rechterlijk dwangbevel ofzo.
Echter, dit IP adres zal wel een bedrijfsaansluiting betreffen. Bij aanvraag van zo'n aansluiting kan je ook vaak een hostnaam opgeven (bijvoorbeeld mijnbedrijf.ispnaam.nl) zodat je aansluiting ook makkelijk per naam te bereiken is. Aanders heb je gewoon een default naam als aansl1234567.ispnaam.nl die moeilijker te onthouden is.

Nog makkelijker wordt het als die makelaar eigen web/mail services draait vanaf dat IP adres.

Bij mijn weten is bij gebruik van een proxy je eigen adres niet meer zichtbaar, echter proxies hebben logfiles.....

Paullus

Ongelezen bericht door Paullus »

Ik dacht dat de boel opgeschoond zou worden.
Toch zie ik nog steeds reclame voor satelliet-tv inclusief het verboden cardsharing.
Verder zou het ook eens goed zijn als Radar ook de berichten verwijderd van mensen die bij ieder onderwerp een bepaald bedrijf afkraken.
Dat dit tijdelijk uit frustratie gebeurt omdat er een probleem is met het bedrijf, is begrijpelijk. Ik heb dat ook met KPN gehad. Maar na een bepaalde tijd moet dat afgelopen zijn.
Het forum wordt anders ongeloofwaardig omdat er niet gemodereerd schijnt te worden.

Da silva

Ongelezen bericht door Da silva »

De topics waarvan wij menen dat het verborgen reclame is zijn inmiddels gesloten
Einde verhaal?
Zoals gewoonlijk begint Tros Radar ergens over maar maakt het verhaaltje niet af!
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=63603

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Verder zou het ook eens goed zijn als Radar ook de berichten verwijderd van mensen die bij ieder onderwerp een bepaald bedrijf afkraken.
Dat dit tijdelijk uit frustratie gebeurt omdat er een probleem is met het bedrijf, is begrijpelijk. Ik heb dat ook met KPN gehad. Maar na een bepaalde tijd moet dat afgelopen zijn.
Het forum wordt anders ongeloofwaardig omdat er niet gemodereerd schijnt te worden.
Wat een onzin. Krijgen we dan een soort stempelkaart waarmee we tien keer kunnen klagen? En moet het daarna afgelopen zijn?
Als je frustratie nog niet is weggenomen, klaag je toch lekker verder? Ik zie absoluut geen reden om dat soort berichten te verwijderen; zolang het maar binnen de regels blijft.

Da silva

Mag ik even informeren welke reclame Tros Radar nog meer verwijderd heeft?
Er is inmiddels aardig wat tijd verstreken en reclame geplaatst,dus ik ben benieuwd.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ze zijn er wel Da silva al kan je ze niet meer zien juist omdat ze inmiddels verwijderd zijn. Er zijn een poaar users die melding daarvan maken bij de redactie.

Da silva

@ gravedigger
Ik zie ik zie wat jij niet ziet,en het is niet geel.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Even héél hard lachen........... RADAR toch,........ jullie ondermijnen jullie eigen uitzending mbt sluikreklame.......

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=819429#819429
Weshipit schreef:

Ik snap ook niet dat mensen dit allemaal maar voor zoete koek aannemen.
Ik heb er zelfs een bedrijf voor opgestart.
Je gaat gewoon op het internet en bestelt je kleding of wat je maar wilt. Je zult ontdekken dat je het niet naar nederland krijgt.
Diezelfde "bescherming" van de markt
Wat doe je dan?
Je gaat naar www.weship-it.com, huurt een adres en al je aankopen worden naar je toegestuurd.
Scheelt dat? Ja enorm! Als voorbeeld had ik laatst een klant die een paar UGGS (laarzen) en drie spijkerbroeken had gekocht.
Ze vertelde mij dat na ALLE kosten ze een bedrag van 185 euro had bespaard.(okt 2008)
Binnenkort wordt dit nog leuker want dan mag je tot 150 euro belastingvrij importeren.

Andre112

Ongelezen bericht door Andre112 »

Zolang Radar zelf reclame maakt in haar uitzendingen denk ik niet dat ze hier moeten klagen. Kijk eens hoe vaak Independer in het programma is geweest. Als dat geen reclame is dan weet ik het niet meer!!!!!!!!!!! Ik hoop dat de consument steeds meer gaat inzien dat Radar alleen maar gemaakt wordt om goedkoop te scoren en kijkcijfers te trekken.

Andre112

Ongelezen bericht door Andre112 »

Er wordt keihard gelogen?????

Wat doet Tros Radar dan ?????? Juist precies hetzelfde alles voor de KIJKCIJFERS

Gesloten