LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Benzineprijzen
Re: Benzineprijzen
De hoge benzine prijs heeft bijna niets te maken met de prijs van een vat olie, zo blijkt nu ook maar weer.
Onze Nederlandse overheid (rupsje nooit genoeg) is de grote veroorzaker van een te hoge benzineprijs, zij krijgt thans 95 cent, zijnde 70 cent accijns en 25 cent BTW en hoeven hiervoor helemaal niets te doen, alleen hand ophouden, dit is een schande en jammer dat dit niet verder in Radar is toegelicht.
De olie maatschappijen krijgen slechts 13 cent per liter en houden hier ca 2 cent netto aan over, de pomphouder moet ook wat verdienen en krijgt bruto 10 cent.
Wellicht is het beter om te tanken in oa. Oostenrijk, Spanje, of Zwitserland, die overheden hanteren nog prijzen van 10 jaar geleden.
Onze Nederlandse overheid (rupsje nooit genoeg) is de grote veroorzaker van een te hoge benzineprijs, zij krijgt thans 95 cent, zijnde 70 cent accijns en 25 cent BTW en hoeven hiervoor helemaal niets te doen, alleen hand ophouden, dit is een schande en jammer dat dit niet verder in Radar is toegelicht.
De olie maatschappijen krijgen slechts 13 cent per liter en houden hier ca 2 cent netto aan over, de pomphouder moet ook wat verdienen en krijgt bruto 10 cent.
Wellicht is het beter om te tanken in oa. Oostenrijk, Spanje, of Zwitserland, die overheden hanteren nog prijzen van 10 jaar geleden.
Re: Benzineprijzen
Wat wordt er weer lekker op z'n nederlands gezeurd over benzine prijzen.
Vlak vóór de crisis waren ze ook zo hoog en toen werd er actie voorgesteld door één producent via een boycot aan te pakken, waarna de volgende aan de beurt zou zijn.
Dat zou ze leren !
En een week of wat de productie stilleggen is effectief, want anders kunnen de bonussen niet worden betaald .
De actie mislukte door desinteresse van de consumenten, ergo : waarover klagen wij ?
Mischien komt lui nederland eens uit de stoel als de prijzen 3x zo hoog zijn geworden ?
Enne,..... veel plezier met verder zeuren !
Vlak vóór de crisis waren ze ook zo hoog en toen werd er actie voorgesteld door één producent via een boycot aan te pakken, waarna de volgende aan de beurt zou zijn.
Dat zou ze leren !
En een week of wat de productie stilleggen is effectief, want anders kunnen de bonussen niet worden betaald .
De actie mislukte door desinteresse van de consumenten, ergo : waarover klagen wij ?
Mischien komt lui nederland eens uit de stoel als de prijzen 3x zo hoog zijn geworden ?
Enne,..... veel plezier met verder zeuren !
Re: Benzineprijzen
Lijkt me een erg kansloze actie om te gaan boycotten. Niemand heeft een goed alternatief, want het Nederlands OV is gewoon waardeloos. Dus uiteindelijk heb je toch de auto nodig.
Re: Benzineprijzen
Eigenlijk had ik van de uitzending van maandag j.l. meer verwacht dan alleen een verhaaltje van iemand die zelf ook een clubje heeft waar je lid van kunt worden. Deze figuur had eigenlijk niks te vertellen, toch? Had dan iemand uitgenodigd uit de politiek of iemand van een olie maatschappij. En had die dan eens uiteen laten zetten hoe die hoge prijzen tot stand komen.
Maar die zullen niet echt geïnteresseerd zijn om naar de studio te komen en om toch een actueel onderwerp te "behandelen" dan maar gekozen voor United Cosumers. Die komt graag, al was het alleen al om reclame te maken voor z'n bedrijf.
Maar die zullen niet echt geïnteresseerd zijn om naar de studio te komen en om toch een actueel onderwerp te "behandelen" dan maar gekozen voor United Cosumers. Die komt graag, al was het alleen al om reclame te maken voor z'n bedrijf.
Re: Benzineprijzen
Er wordt wel gekeken naar de verhouding van een vat ruwe olie en naar de huidige benzineprijs, maar laten we eerlijk zijn, dat de hoge prijs grotendeels wordt bepaald door de overheid.
Veel accijns op een liter benzine en daarover ook nog BTW betalen. We betalen dus BTW over de belasting. Het moet toch niet gekker worden.
Veel accijns op een liter benzine en daarover ook nog BTW betalen. We betalen dus BTW over de belasting. Het moet toch niet gekker worden.
Re: Benzineprijzen
En dat betalen we met geld waar al een keer inkomsten belasting (30 tot 52%)over geheven is!We betalen dus BTW over de belasting
Als je dat er nog in mee neemt zit er 95% belasting in denk ik.
Van 3 euro bruto verdiend kan je dan 1 liter benzine kopen!
Dat is nog eens waar voor je centen! :-)
Re: Benzineprijzen
Het is nog erger. Als je die benzine hebt getankt, en al zoveel belasting hebt betaald ben je er nog niet. Want in Nederland betaal je ook nog eens wegenbelasting. En de auto die je rijdt zit naast BTW ook nog eens BPM op.Johan3 schreef:En dat betalen we met geld waar al een keer inkomsten belasting (30 tot 52%)over geheven is!We betalen dus BTW over de belasting
Als je dat er nog in mee neemt zit er 95% belasting in denk ik.
Van 3 euro bruto verdiend kan je dan 1 liter benzine kopen!
Dat is nog eens waar voor je centen! :-)
Voor de overheid is de auto een echte melkkoe
Re: Benzineprijzen
Radar is de laatste tijd toch al raar bezig. Met onderwerpen die terug blijven komen e.d. Maar dit slaat alles!
Ook bij de TROS weet men WAAROM de benzine zo duur is!
De oliemaatschappijen en olieproducerende landen hebben hier NIETS mee te maken!
De opmerking dat de accijnsen de afgelopen jaren "slechts" een paar centen gestegen zijn is te dom voor woorden!
Van iedere liter benzine die verkocht wordt gaat inmiddels meer dan een euro aan belasting en accijns rechtstreeks naar onze overheid (de automobilist profiteert hier uiteraard niet van)!
Wie is dan de schuldige???
De pomphouder krijgt alle kritiek over zich heen, maar kan er niets aan doen.
De regering blijft wijzen naar de oliemaatschappijen, maar die kunnen ook niets doen. Zij verdienen wel veel aan vetten en smeermiddelen, maar aan benzine hooguit enkele centen per liter.
De overheid steekt 30 a 40 keer zo veel in haar zak zonder er ook maar iets voor te doen!
Ook bij de TROS weet men WAAROM de benzine zo duur is!
De oliemaatschappijen en olieproducerende landen hebben hier NIETS mee te maken!
De opmerking dat de accijnsen de afgelopen jaren "slechts" een paar centen gestegen zijn is te dom voor woorden!
Van iedere liter benzine die verkocht wordt gaat inmiddels meer dan een euro aan belasting en accijns rechtstreeks naar onze overheid (de automobilist profiteert hier uiteraard niet van)!
Wie is dan de schuldige???
De pomphouder krijgt alle kritiek over zich heen, maar kan er niets aan doen.
De regering blijft wijzen naar de oliemaatschappijen, maar die kunnen ook niets doen. Zij verdienen wel veel aan vetten en smeermiddelen, maar aan benzine hooguit enkele centen per liter.
De overheid steekt 30 a 40 keer zo veel in haar zak zonder er ook maar iets voor te doen!
Re: Benzineprijzen
Is niet helemaal waar!De oliemaatschappijen en olieproducerende landen hebben hier NIETS mee te maken!
Het is geen groot geheim dat ze het omhoog pompen, het de schepen ingaat, het vervolgens een aantal keer aan hun zelf door verkopen via via om dan een hoog inkoop bedrag te rechtvaardigen en dit plakken ze dan in de productie prijs, ga maar eens zoeken waar die productie prijs uit opgebouwd is!
Ze vergeten dus te vermelden dat als de tanker onderweg is, de inhoud soms al 30 keer op papier van eigenaar veranderd is.
In Venezuela kost een litertje benzine €0.03, voor een klaar product aan de pomp, terwijl ze hier roepen dat alleen al de productie kosten al 20X hoger is.
Ze jatten allemaal! :-(
Re: Benzineprijzen
Kom op zeg!
De grote olieproducerende landen subsidieren hun brandstoffen voor het eigen volk.
Zij verkopen het in hun eigen land dus onder de kostprijs en rekenen de hoofdprijs voor de kopende landen.
Daarom is het er zo goedkoop.
Nederland heft extreem hoge belastingen en accijnzen op brandstoffen
(afhankelijk van de kale prijs tot 75%van de prijs aan de pomp! Dus tot 300% belasting en accijns.).
Daarom is het hier zo duur. Dinsdag langs de snelweg getankt (Shell) €1,819 per liter euro 95.
De zelfde brandstof (Ook Shell) in Luxemburg €1,339.
De zelfde maatschappij, de zelfde inkoopprijs, maar wel 48 cent verschil per liter!
Hoezo een Europa?
Het is al vaak genoeg aangetoond, maar het is o zo makkelijk om je kop in het zand te steken en maar weer de oliemaatschappijen de schuld te geven. Dat doet onze overheid immers ook...
Maar waarom zou onze overheid eigenlijk de schuld geven aan de oliemaatschappijen?
Als ze zelf vele malen meer verdienen aan de brandstoffen dan die maatschappijen zelf!
In Italië heet het Maffia, in Nederland heet het Regering.
Alleen is de Maffia beter georganiseerd.
De grote olieproducerende landen subsidieren hun brandstoffen voor het eigen volk.
Zij verkopen het in hun eigen land dus onder de kostprijs en rekenen de hoofdprijs voor de kopende landen.
Daarom is het er zo goedkoop.
Nederland heft extreem hoge belastingen en accijnzen op brandstoffen
(afhankelijk van de kale prijs tot 75%van de prijs aan de pomp! Dus tot 300% belasting en accijns.).
Daarom is het hier zo duur. Dinsdag langs de snelweg getankt (Shell) €1,819 per liter euro 95.
De zelfde brandstof (Ook Shell) in Luxemburg €1,339.
De zelfde maatschappij, de zelfde inkoopprijs, maar wel 48 cent verschil per liter!
Hoezo een Europa?
Het is al vaak genoeg aangetoond, maar het is o zo makkelijk om je kop in het zand te steken en maar weer de oliemaatschappijen de schuld te geven. Dat doet onze overheid immers ook...
Maar waarom zou onze overheid eigenlijk de schuld geven aan de oliemaatschappijen?
Als ze zelf vele malen meer verdienen aan de brandstoffen dan die maatschappijen zelf!
In Italië heet het Maffia, in Nederland heet het Regering.
Alleen is de Maffia beter georganiseerd.
Re: Benzineprijzen
@ acjzr1,
Het is inderdaad te gek voor woorden dat we hier zoveel
moeten betalen voor 1 liter benzine.
De regering/maffia plukt de mensen werkelijk kaal.
Het is inderdaad te gek voor woorden dat we hier zoveel
moeten betalen voor 1 liter benzine.
De regering/maffia plukt de mensen werkelijk kaal.
Re: Benzineprijzen
Nu maar de uitzending afwachten.TROS Radar schreef:Hoe kan het dat de olieprijs veel lager is dan twee jaar geleden, maar de benzine bijna net zo duur is?
Maandag 19 april 2010 in Radar, 20.30 uur op Nederland 1
Re: Benzineprijzen
Ik ben ook heel benieuwd naar de uitzending die 3 jaar geleden al uitgezonden isEdrick schreef:Nu maar de uitzending afwachten.TROS Radar schreef:Hoe kan het dat de olieprijs veel lager is dan twee jaar geleden, maar de benzine bijna net zo duur is?
Maandag 19 april 2010 in Radar, 20.30 uur op Nederland 1
-
- Berichten: 6897
- Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
- Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)
Re: Benzineprijzen
datum van item wil wel eens helpen...flipo schreef:Ik ben ook heel benieuwd naar de uitzending die 3 jaar geleden al uitgezonden isEdrick schreef:Nu maar de uitzending afwachten.TROS Radar schreef:Hoe kan het dat de olieprijs veel lager is dan twee jaar geleden, maar de benzine bijna net zo duur is?
Maandag 19 april 2010 in Radar, 20.30 uur op Nederland 1
Re: Benzineprijzen
Dat het item of topic jaren oud is betekent niet automatisch dat het onderwerp niet meer actueel is.
Sterker nog, na de start van dit topic zijn de belastingen en accijnzen op brandstoffen gestegen.
Het was blijkbaar nog niet duur genoeg...
Sterker nog, na de start van dit topic zijn de belastingen en accijnzen op brandstoffen gestegen.
Het was blijkbaar nog niet duur genoeg...
Re: Benzineprijzen
Was het daarbij maar gebleven, ik heb nog wel een A4-tje vol wat in prijs is gestegen.....Sterker nog, na de start van dit topic zijn de belastingen en accijnzen op brandstoffen gestegen.
Het was blijkbaar nog niet duur genoeg...
Re: Benzineprijzen
Mee eens, maar het gaat hier om brandstofprijzen.tenormin schreef:Was het daarbij maar gebleven, ik heb nog wel een A4-tje vol wat in prijs is gestegen.....Sterker nog, na de start van dit topic zijn de belastingen en accijnzen op brandstoffen gestegen.
Het was blijkbaar nog niet duur genoeg...
Die zijn vergeleken met de landen rondom ons wel heel erg hoog.
Alleen "het verenigd koninkrijk" (in de volksmond "Engeland") doet het nog slechter!
Re: Benzineprijzen
Hoor mijn dochter niet zo klagen als wij hier doen. Alleen, inderdaad, is de benzine duurder (en roken); verder valt het voor waar zij woont, redelijk mee.Mee eens, maar het gaat hier om brandstofprijzen.
Die zijn vergeleken met de landen rondom ons wel heel erg hoog.
Alleen "het verenigd koninkrijk" (in de volksmond "Engeland") doet het nog slechter!
Re: Benzineprijzen
Als ik naar Duitsland ga, dan zijn de dieselprijzen daar volgens mij meestal hoger dan hier. Dus ik gooi hem juist in nederland vol. En voor lpg valt het volgens mij ook best mee. Maar het is altijd leuk om te kunnen klagen, natuurlijk...