LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Collectieve zorgverzekering kwijt na ontslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin

Collectieve zorgverzekering kwijt na ontslag

Ongelezen bericht door Radar »

Na je ontslag zit je niet te wachten op nóg meer financiële tegenspoed. Toch is dat wat veel ontslagen mensen voor hun kiezen krijgen, doordat ze ineens geen korting meer krijgen op hun zorgpremie. Hoe zit dit en mag dit zomaar?

Maandag 26 april, 20.30 uur in Radar op Nederland 1

paid

Re: Collectieve zorgverzekering kwijt na ontslag

Ongelezen bericht door paid »

Ik vraag mij af ....
Als iemand een vereniging in het leven roept waar alle mensen met een WW, WIA, WAO, Wajong uitkering gratis bij aansluiten of zo'n vereniging dan geen collectiviteitsverzekering kan afdwingen bij ALLE zorgverzekeraars?
Die groep is groter dan welke groep dan ook in nederland.

Mensen in de bijstand vallen hier buiten omdat die heb ik begrepen al een collectiviteitsverzekering hebben.

groetjes

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ach, als je bij de postcodeloterij zit krijg je al korting. Het is gewoon even zoeken of gewoon bluffen, niemand die het controleert.

paid

crazyme schreef:Ach, als je bij de postcodeloterij zit krijg je al korting. Het is gewoon even zoeken of gewoon bluffen, niemand die het controleert.
Dat vergeet dus maar rustig, bij zorgverzekeraar CZ kun je uit een lijst kiezen, word of ben je al lid van één van die verenigingen zoals Rode Kruis, dan pas krijg je als werkloze om welke reden dan ook een collectiviteitskorting die nog kan verschillen ook nog ... EN CZ controleert of je echt aangemeld bent bij opgegeven vereniging etc.

brenda229

Ongelezen bericht door brenda229 »

Ik vind als je geen gebruik meer kan maken van je werkgeverskorting, dat je het wel kan doen tot einde van het jaar. Zodat je kan overstappen naar een polis waar je wel weer korting op kan krijgen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

brenda229 schreef:Ik vind als je geen gebruik meer kan maken van je werkgeverskorting, dat je het wel kan doen tot einde van het jaar. Zodat je kan overstappen naar een polis waar je wel weer korting op kan krijgen.
Klopt, ik zat in de collectiviteit bij de gemeente Nijmegen (en waarom doen ze dat, als je een uitkering hebt onder een bepaald nivo?) maar halverwege vorig jaar was de pret afgelopen omdat ik verhuisd was naar een andere gemeente.

Was nog niet zo'n ramp, alleen het probleem ontstond dat ik bij de nieuwe gemeente geen collectiviteit kan afsluiten, maar ik moest voor de tweede helft van vorig jaar een megapremie betalen waar ik niet blij mee ben.

Nu zit ik elders, betaal minder, en ben nog beter verzekerd ook.

Ik ben inderdaad van mening dat, aangezien opzeggen door de klant alleen per kalenderjaar kan, het wijzigen van de collectiviteitskorting ook alleen per kalenderjaar zou moeten kunnen.

drubby

Ongelezen bericht door drubby »

Wij zijn bij De Amersfoortse verzekerd via het veluws zorg collectief.en krijgen 10 % korting op de premie.
Zulke collectieven bestaan door het hele land.
Ook via de vereniging voor homeopathie kun je een collectief afsluiten.
Doe je voordeel er mee.
Drubby.

witte angora

Ik doe het zonder collectief. Als WAO-er val je overal buiten.

De premie voor de basisverzekering is bij de FBTO goedkoper dan indertijd bij het collectief, de aanvullende verzekering heb ik niet nodig (als man zal ik niet zo gauw zwanger worden, de rest heb ik ook niet nodig, behalve dan de bril - twee jaar lang in totaal 360 euro betalen om 100 euro terug te krijgen? Dus niet) en wat de tandartsverzekering betreft: ik heb nu de duurste bij mij mijn huidige maatschappij.

Dat collectief was achteraf te duur, met vergoedingen die ik niet nodig had, en wat ik wel nodig had (er zitten wat kronen aan te komen) dat was niet te verzekeren.

paid

witte angora schreef:Ik doe het zonder collectief. Als WAO-er val je overal buiten.

De premie voor de basisverzekering is bij de FBTO goedkoper dan indertijd bij het collectief, de aanvullende verzekering heb ik niet nodig (als man zal ik niet zo gauw zwanger worden, de rest heb ik ook niet nodig, behalve dan de bril - twee jaar lang in totaal 360 euro betalen om 100 euro terug te krijgen? Dus niet) en wat de tandartsverzekering betreft: ik heb nu de duurste bij mij mijn huidige maatschappij.

Dat collectief was achteraf te duur, met vergoedingen die ik niet nodig had, en wat ik wel nodig had (er zitten wat kronen aan te komen) dat was niet te verzekeren.
Ik zit in hetzelfde schuitje *witte angora*
eerst ziektewet en 2 jaar aanvulling via werkgever (ambtenaar) , toen nog collectief.
Toen WAO en uit collectief gedonderd.
Bij CZ kun je óók online een zorgverzekering afsluiten, de basisverzekering is dan de goedkoopste van nederland (niet collectief meegerekend)
maar online kan alleen (nog) basis of uitgebreid en niets daartussen.
Óók ik ben een man dus heb al jaren aangehaald waarom niet een *ouderen* verzekeringspakket zonder b.v. zwangerschap etc.
Nu is daar dan bij CZ eindelijk een 50+ pakket, sluit mooi aan bij mij i.v.m. bril, heb nog geheel eigen gebit en verwacht nog héél wat kosten daaraan ....

Toevallig *knoepte* een uur geleden een 3-vlaksreparatie (kies) waarvan ik weet dat die hoogstwaarschijnlijk niet meer gerepareerd kan worden, dus dat zal aanspreken van de tandartsverzekering worden i.v.m. gedeeltelijke onderprotese-:o)

alleen wat ik al aangaf kan dat 50+ pakket NIET óók online stukken goedkoper, antwoord van CZ was dat ze het wel bekijken voor aankomend jaar.
Je moet dan al snel zonder collectiviteit denken aan 15 tot 20% minder premie.

Minpunten zijn dan dat je medicamenten online moet bestellen en niet meer mag kiezen van welke apotheek ze komen, ik heb héél slechte ervaringen met vervangende apothekers die vervangende/andere merken medicijnen uitgeven waar ik niet goed op reageerde .....
dit geld niet in noodgevallen of buitenland, dan mag elke apotheek die dienst heeft gekozen worden.

Maar ik dacht dat het grondbeginsel-principe was dat er GEEN onderscheid gemaakt mag worden t.a.v. personen.
Als dit principe als basis gesteld is door de overheid zou het overal voor moeten gelden, dus óók geen onderscheid maken d.m.v. collectiviteitskorting.

Ben benieuwd naar de uitzending van a.s. Maandag om 20.30 uur, Nederland 1

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Je kunt per jaar wisselen, de afgesloten collectieve verzekering blijft van kracht, dus dat jaar zit je goed. Raak je werkloos of je veranderd van baan is er geen sprake meer van een collectieve verzekering immers de werkgever heeft die afgesloten. Doet de volgende daar niet aan mee dan moet je een zorgverzekeraar kiezen, met alle vrijheid en kosten die er bij horen.

paid

ronald g schreef:Je kunt per jaar wisselen, de afgesloten collectieve verzekering blijft van kracht, dus dat jaar zit je goed. Raak je werkloos of je veranderd van baan is er geen sprake meer van een collectieve verzekering immers de werkgever heeft die afgesloten. Doet de volgende daar niet aan mee dan moet je een zorgverzekeraar kiezen, met alle vrijheid en kosten die er bij horen.
Ja prima Ronald,

maar wat al eerder aangegeven werd ..
iets klopt niet in jou beredenering, toen ik de WAO inging moest ik met terugwerkende kracht een hogere premie betalen, en dat was in Mei van dat jaar.
je kunt bij alle soorten abonnementen onmiddelijk ervan af met een opzegtermijn van 30 dagen vanaf wijziging van de premie, behalve bij een zorgverzekering, die moet je ondanks de *premieverhoging* of intrekken collectiviteitskorting (zoals je het wilt noemen) het héle jaar blijven betalen.

Dan klopt er toch ergens iets niet tussen *consumentenrecht* en zorgverzekeringsPLICHT.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

TROS Radar schreef:Na je ontslag zit je niet te wachten op nóg meer financiële tegenspoed. Toch is dat wat veel ontslagen mensen voor hun kiezen krijgen, doordat ze ineens geen korting meer krijgen op hun zorgpremie. Hoe zit dit en mag dit zomaar?

Vind het een beetje kort door de bocht. Een ontslag zie je aankomen ("staande voet" uitgezonderd) en je weet dat je via je werkgever een collectieve verzekering hebt.
Het is naar mijn bescheiden mening ook een stukje eigen verantwoordelijkheid dat je dan zelf kijkt wat de mogelijkheden zijn om over te stappen naar een andere collectieve polis (b.v. bij je eigen ziektekostenverzekeraar) of even met je verzekeraar contact opneemt om te verifiëren of je tussentijds mag overstappen omdat de collectiviteit komt te vervallen (vaak is dat gewoon toegestaan).
Als je zelf geen actie onderneemt word je inderdaad achteraf geconfronteerd met een omzetting van je polis wegens wegvallen van de collectiviteit.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Een ontslag zie je aankomen ("staande voet" uitgezonderd) en je weet dat je via je werkgever een collectieve verzekering hebt.
Het is naar mijn bescheiden mening ook een stukje eigen verantwoordelijkheid dat je dan zelf kijkt wat de mogelijkheden zijn om over te stappen naar een andere collectieve polis (b.v. bij je eigen ziektekostenverzekeraar) of even met je verzekeraar contact opneemt om te verifiëren of je tussentijds mag overstappen omdat de collectiviteit komt te vervallen (vaak is dat gewoon toegestaan).
Volledig eens met kiz.

Onderwerpkeuze van Trosradar is (wederom) niet sterk. De aankondiging (wederom) tendentieus. Niks nieuws onder de zon dus. Het programma moet vol en er moet iets te klagen zijn.

Wel iets om rekening mee te houden bij "onderhandelingen" over aanstaand ontslag. De werkgever is de partij om zaken mee te doen in dit geval. Niet de zorgverzekeraar.

mooie perzen

Ongelezen bericht door mooie perzen »

OOK EEN WAO_ER / AOW_ER OF IEMAND MET EEN ANDERE UITKERING, ook als je niet werkt , kan een verzk. afsluiten !!!!! Ik ben voor 17,= per jaar lid van ICARE geworden. Je kunt daarmee een coll. verzk afsluiten op basis EN aanvullende verz. EN met je lidmaatschap heb je ook voordeel met hulpmiddelen / thuiszorg etc. Mijn moeder kon via haar lidmaatschap van de ouderenbond PCOB een coll.verz. voor basis en aanvull .afsluiten. En voor ouderen doen ze ook nog leuke dingen.
DUS je kunt voor minder dan 25,= per jaar lid worden van een bepaalde groep en ook zo dubbel voordeel hebben: voordeel van de groep EN veel goedkopere coll. zorgverk.

G.A.F.Visbeen

Ongelezen bericht door G.A.F.Visbeen »

Volgens de nieuwe wet kan men nu bij iedere overeenkomst per maand op zeggen, dus waarom bij de zorgpremie dan ook niet? ( dus simpel op te lossen)
Gerard Visbeen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kiz schreef:
TROS Radar schreef:Na je ontslag zit je niet te wachten op nóg meer financiële tegenspoed. Toch is dat wat veel ontslagen mensen voor hun kiezen krijgen, doordat ze ineens geen korting meer krijgen op hun zorgpremie. Hoe zit dit en mag dit zomaar?

Vind het een beetje kort door de bocht. Een ontslag zie je aankomen ("staande voet" uitgezonderd) en je weet dat je via je werkgever een collectieve verzekering hebt.
Als je zelf geen actie onderneemt word je inderdaad achteraf geconfronteerd met een omzetting van je polis wegens wegvallen van de collectiviteit.
Mee eens.
En andersom werkt het ook zo.
Stel je zit in de bijstand en bent via de gemeente collectief verzekerd.
Als je een baan krijgt, ben je die collectiviteit ook kwijt en betaal je dus ineens ook meer.
Het werkt dus twee kanten op.
Dus ben ik het met 'mooie perzen' eens, verzeker je niet collectief bij werkgever of uitkeringsinstantie.
Dit is nooit 100% zeker een stabiele situatie, terwijl lid worden van bijv. Icare (via mijn woningstichting ook met korting) wel stabiel is en soms nog voordeliger qua collectiviteit is ook.

ocean_soul

Ongelezen bericht door ocean_soul »

ik ben verzekerd bij het Zilveren Kruis, heb geen werk, maar ben wel collectief verzekerd.
Als je je aanmeld bij clubmetro.nl (ja, van het dagblad metro) dan kan je je met die aanmelding ook collectief laten verzekeren. Ik krijg daardoor nu al jaren korting op mijn verzekering :)

witte angora

Stel je zit in de bijstand en bent via de gemeente collectief verzekerd.
Als je een baan krijgt, ben je die collectiviteit ook kwijt en betaal je dus ineens ook meer.
Nog sterker: als je in de loop van het kalenderjaar van de ene gemeente naar de andere verhuisd, wordt de collectiviteit in de ene gemeente beëindigd, terwijl je het in de andere gemeente nog niet kunt krijgen.

Gesloten