LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-readers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: E-readers

Ongelezen bericht door amelissen »

Ik heb sinds begin december de Sony E-reader (300) en ben er enorm blij mee.
Ik kocht gemiddeld 3 - 4 boeken per maand en met de digitale versie zou het dus een stuk goedkoper worden. Het is ook wel een stuk goedkoper geworden, maar niet op de manier zoals ik bedacht.

In Nederland worden er nog niet zoveel digitale boeken aangeboden. Bol.com heeft zijn assortiment sinds een paar weken enorm verhoogd, maar de prijzen zijn niet om over naar huis te schrijven. Een pocketboek versie van een bepaald boek kost rond de 5 Euro en de digitale versie rond de 15 Euro. Op mijn vraag waarom dat prijsverschil zo groot was, gaf bol.com aan dat dit de prijzen zijn van de uitgeverijen. Nou was ik dus absoluut niet van plan om ongeveer 10 Euro extra te gaan betalen voor de digitale versie en dat heb ik ook aan bol.com gemeld. Ook heb ik gehoord dat de digitale boeken in het 19% btw tarief vallen (en een boek in 6% tarief) maar dat verklaart niet het hoge prijsverschil.

Er zijn heel veel torrent sites die boeken erop hebben staan, allemaal gratis, ff googelen en je vind ze zo. Dat zijn met name Engelse boeken uiteraard. Nederlandse boeken ben ik nog niet tegengekomen, maar aangezien het mij niet uitmaakt of ik de Nederlandse of de Engelse versie lees, is dat geen probleem. Vaak staan er hele series van 5 - 10 boeken op van bepaalde schrijvers.

Ik ben zeker geen voorstander van het gratis downloaden van boeken en vind het niet meer dan billijk om te betalen voor iets dat je wilt hebben, maar om zoveel meer te betalen voor de digitale versie, ben ik ook niet van plan. Ze werken met deze prijzen dus zelf het illegaan downloaden in de hand.

Gesloten