LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eendenlever

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Eendenlever

Ongelezen bericht door Radar »

Foie gras staat in toenemende mate ter discussie, omdat de productie met dierenleed gepaard zou gaan. Restaurants kiezen er daarom voor om 'diervriendelijke' eendenlever op de kaart te zetten. Maar hoe diervriendelijk is deze lever eigenlijk?

Radar bezoekt vier restaurants en laat zich voorlichten over de eendenlever op de kaart. Bij alle vier wordt duidelijk gezegd dat er geen gebruik wordt gemaakt van dwangvoedering. Deze voorlichting blijkt echter niet te kloppen.

Bekijk de uitzending

Katrijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2004 21:27

Re: Eendenlever

Ongelezen bericht door Katrijn »

Om er zeker van te zijn dat je geen gebruik maakt van mishandelde dieren kun je het beste alleen je inkopen doen bij de biologische slager. En zowie zo maar 2 x per week vlees eten. Ook uit milieu overweging.
Eendenlever nooit eten dus!

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Eendenlever

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Geen erg grote belangstelling voor dit onderwerp getuige de "vele"reacties.
In Frankrijk is dit wel anders,pak de Fransen hun "Kerstdelicatesse"niet af . Ik denk trouwens niet dat,dat ooit zal lukken. En dan nog :foie gras is niet dieronvriendelijker dan welk ander in de bio-industrie geproduceerd vlees.
Zoals de reportage al liet zien lopen de dieren vrij rond ,scharrelen noemen we dat.
Alleen de laatste 3 weken van hun leven zitten ze binnen en worden ze volgestopt.
Dit is overigens een methode die gebruik maakt van de toch al aanwezige neiging van die dieren om voorafgaand aan de trek ,zichzelf vol te vreten en daardoor een vette lever te krijgen. Verder is het volstoppen van de krop iets wat ouderdieren in de natuur ook bij hun kuikens doen,dus wij vinden dat heel erg omdat we er met mensenogen naar kijken. Naar mijn smaak is het enige echte probleem de industriele schaal waarop het gebeurt en helaas is dat net zo erg bij biologisch vlees. Alleen moesten mensen eens een kijkje gaan nemen op meer biologische bedrijven . Logisch dat er hier en daar een dode valt ,want je mag geen medicamenten gebruiken als de dieren ziek zijn,je mag ze niet preventief ontwormen,je mag het land waar ze lopen niet behandelen en hun voedsel niet conserveren. Dus is er maar één mogelijkheid om goed biologisch te werken en dat is veel minder dieren houden en eten. Trouwens niet helemaal overschakelen op vegetarisch,want als er geen dieren meer geslacht kunnen worden ,dan hebben we straks ook geen zuivel en eieren meer en als de oogst dan mislukt zijn we toch behoorlijk in de aap gelogeerd. Mijn mening komt voort uit het feit,dat ik naast een biologische rundveehouder woon,waar de dieren weliswaar nu nog buiten lopen ,maar er is geen gras meer sinds het is gaan vriezen en dan krijgen ze een rol beschimmeld hooi als ze geluk hebben en ze zien eruit als kapstokken,de tranen springen in je ogen. Hij verkoopt zijn producten in Parijs waar er gretig aftrek is voor biologisch voedsel ,hier weten de mensen wel beter. Ik eet dus met Kerst een stukje foie gras terwijl ik me ervan bewust ben ,dat ik er voor mijn eigen gezondheid en die van de wereld niet teveel van moet nemen. En dan hoop ik maar dat het geen biologische foie gras is.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eendenlever

Ongelezen bericht door jonis »

Mijn mening komt voort uit het feit,dat ik naast een biologische rundveehouder woon
Zat mensen in het land die naast een arts wonen, maar of je dan voor een diagnose bij hun terecht moet zijn .....

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Eendenlever

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

jonis schreef:
Mijn mening komt voort uit het feit,dat ik naast een biologische rundveehouder woon
Zat mensen in het land die naast een arts wonen, maar of je dan voor een diagnose bij hun terecht moet zijn .....
Graag op de inhoud ingaan ,ben trouwens zelf arts maar dan voor dieren en met pensioen. Waarmee ik maar wil zeggen ,dat het voorbeeld van mijn buurman geen uitzondering is die de regel bevestigt.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eendenlever

Ongelezen bericht door jonis »

Graag op de inhoud ingaan
OK jij je gelijk, maar dan ook gelijk voor iedereen en niet alleen voor diegene die het duurste restaurant kunnen betalen.


Dus ook graag eendelever bij de Aldi in de schappen.....

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Eendenlever

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

jonis schreef: gelijk voor iedereen en niet alleen voor diegene die het duurste restaurant kunnen betalen.
Dus ook graag eendelever bij de Aldi in de schappen.....
Sorry,wist niet dat ik een blasé indruk maakte. Dat was niet de bedoeling. Ik heb me niet gerealiseerd ,dat het in Nederland niet in de supermarkt te koop is.
Ik woon nl. in Normandië en hier ligt het wel degelijk bij de Aldi.
Ik had het natuurlijk wel kunnen weten ,want je ziet ieder jaar hoe "lekker dier" zijn energie verspilt aan iets waarmee in Nederland makkelijk te scoren valt.
Ben overigens helemaal geen tegenstander van dat soort bewegingen hoor,maar ze kritiekloos volgen is een ander uiterste.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Eendenlever

Ongelezen bericht door Inter »

Hoe weet je dan hoe het in NL Biologisch bedrijf toe gaat ?

Een Frans bedrijf kan je toch niet met een NL bedrijf vergelijken .
Natuurlijk een 100% doelstelling is onmogelijk .Er moet ook nog wel wat worden verdiend maar vergeleken met de EKO en nep scharrelbedrijven (veel mensen weet niet eens het verschil tussen EKO en scharrel) is het altijd beter .

Bij de Bio-industrie (blijft het een vreemd woord vinden) zijn er ieder geval open dagen .

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Eendenlever

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Hoe ik het weet kun je in eerdere posts lezen.
Ik heb het natuurlijk lekker scherp gesteld het enige ,dat ik zeggen wil is ,dat biologische bedrijven niet persé diervriendelijke bedrijven zijn. Dus laten we zeggen ecologisch verantwoord werkende bedrijven moeten zichzelf behoorlijke restricties opleggen om ook diervriendelijk te kunnen zijn.

Gesloten