LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Financieel risico spreiden
Financieel risico spreiden
Hoe kunnen consumenten in deze tijd het beste met hun spaargeld omgaan? Wat zijn de risico's als een bank het moeilijk krijgt?
Naar de uitzending
Naar de uitzending
-
Re: Financieel risico spreiden
Het lijkt me sowieso verstandig om niet te sparen of te beleggen bij een bedrijf waar waar je je hypotheek bij hebt. Gaat een bank failliet en je hebt minder dan 100 000 EURO per persoon op de rekening staan, dan krijg je dat meestal terug (meer info bij De Nederlandse Bank). Bij een faillisement kan je spaargeld echter eerst van je hypotheekschuld worden afgetrokken. Resultaat: minder HRA, minder liquiditeit, minder geld. Iets waar je niet op wacht!
Ik maak me hier wel zorgen om: het gaat slecht met De Hypotheker (bron), en dat een groot deel van hun producten bestaan uit mengels van hypotheken en spaar- of belegproducten.
Ik maak me hier wel zorgen om: het gaat slecht met De Hypotheker (bron), en dat een groot deel van hun producten bestaan uit mengels van hypotheken en spaar- of belegproducten.
-
Je moet je financiële risico's altijd spreiden ! Als je een beetje spaargeld denk dan eens aan een Duitse bank.
-
Nog iets waar ik me zorgen om maak:
Als ik doe aan indexbeleggen, dan spreid ik mijn risico's. Maar als het indexfonds nu failliet gaat, zijn die aandelen dan geoormerkt als mijn eigendom. Of worden mijn aandelen eerst verkocht, en worden dan de schulden voldaan aan bijv. het personeel van het fonds, en dan krijg ik als belegger pas iets terug?
Kortom: is risico's spreiden op de beurs eigenlijk wel risico's spreiden, zolang je de aandelen niet fysiek in handen hebt? Wordt je niet ongemerkt eigenaar van de bedrijfskundige risico's van je tussenpersoon?
Als ik doe aan indexbeleggen, dan spreid ik mijn risico's. Maar als het indexfonds nu failliet gaat, zijn die aandelen dan geoormerkt als mijn eigendom. Of worden mijn aandelen eerst verkocht, en worden dan de schulden voldaan aan bijv. het personeel van het fonds, en dan krijg ik als belegger pas iets terug?
Kortom: is risico's spreiden op de beurs eigenlijk wel risico's spreiden, zolang je de aandelen niet fysiek in handen hebt? Wordt je niet ongemerkt eigenaar van de bedrijfskundige risico's van je tussenpersoon?
-
Het uitgangspunt is sparen , beleggen is een ander verhaal.
-
Jammer dat de creditcards van niet-banken worden afgeraden.
Ik heb een creditcard van de Bijenkorf voor 12,50 per jaar, een stuk goedkoper dus dan bij de ING.
De Bijcard is een Platinum card en bij de ING kost dit per kwartaal zo'n 7 euro (naast je standaard rekening).
En een creditcard moet je nooit als lening gebruiken, dus op zich maakt de rente op zo'n card dan ook niet uit.
Ik heb een creditcard van de Bijenkorf voor 12,50 per jaar, een stuk goedkoper dus dan bij de ING.
De Bijcard is een Platinum card en bij de ING kost dit per kwartaal zo'n 7 euro (naast je standaard rekening).
En een creditcard moet je nooit als lening gebruiken, dus op zich maakt de rente op zo'n card dan ook niet uit.
Maandag avond had ik Tros Radar gekeken. Onder het kopje veiligheid (vd website vanspaarbankveranderen.nl) doet staan welke banken bij elkaar horen. De informatie die daar vermeld staat is volgens mij gedateerd. AH winkels bieden volgens mij al jaren geen spaarproducten meer aan. Postbank is niet meer. Verder was ik benieuwd hoe het met deze banken zit:
ASN bank gelieerd aan SNS Bank = Reaal?
Triodos Bank gelieerd aan Rabobank?
SNSbank = Reaal net als SNS regiobank.
Fortis bank = ABN Amro Bank?
ASN bank gelieerd aan SNS Bank = Reaal?
Triodos Bank gelieerd aan Rabobank?
SNSbank = Reaal net als SNS regiobank.
Fortis bank = ABN Amro Bank?
Deze banken hebben een aparte bankvergunning van de dnb en tellen dus ook los mee voor het garantiestelsel. Als je veel spaargeld hebt (dus meerdere tonnen) en je wilt helemaal zeker zijn, dan kijk je bij de lijst van DNB welke banken allemaal een losse vergunning hebben, en zet je bij elk van die banken een deel van je geld.
Ook wanneer je minder dan 100.00 euro hebt raad ik u aan om je saldo te verspreiden. Mocht een bank failliet gaan dan duurt het een hele tijd voordat je geld weer terug krijgt. Voorheen was het bedrag gegarandeerd tot 20.000 euro wat later 5 voudig omhoog ging. Stel nu voor dat je geld vast hebt gezet op een deposito en je hebt 100.00 euro vast staan voor 5 jaar. En stel dat de regering het bedrag weer omlaag gaat schroeven naar 20.000 euro, en die bank gaat vervolgens failliet wat dan?