LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrente

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Lijfrente

Ongelezen bericht door Radar »

Voor veel mensen loopt binnenkort de lijfrentepolis af. Wat zij vaak niet weten, is dat je meer uitgekeerd kunt krijgen door de polis kort voor de einddatum over te sluiten naar een andere verzekeraar. Wij leggen uit hoe dit werkt.

JornK
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 21:08

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door JornK »

Mooi verhaal hoor van die 2 mannen. Jammer dat er totaal niet wordt stil gestaan bij Banksparen (lijfrentesparen). Daar betaal je totaal geen provisie en ben je veelal ook nog eens flexibeler.
Google eens op banksparen of kijk eens op Lijfrentesparen.
Banksparen is zeker niet altijd voordeliger, maar het loont wel de moeite het mee te nemen in je beslissing.

Onafhankelijk043
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2009 21:17

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Onafhankelijk043 »

Ik heb me ook verbaast dat banksparen niet aan de orde is gekomen? Het leek wel een Tellsel uitzending voor Independer en NHP? Hoeveel zouden die twee betalen om daar hun verhaal te mogen doen? Banksparen staat niet op hun website, misschien heeft de tros dit bewust verzwegen?

Onderstaand een bankspaar voorbeeld (laat je goed informeren over de voor en nadelen door een professional):

Lijfrente.
E 50.000,- 10 jaar lang Erasmus E 499,- p/m (conform website Independer)

Banksparen:
E 50.000,- 10 jaar lang Delta Lloyd E 508,- p/m

Banksparen levert je dus ruim E 1.000,- extra op over de hele looptijd.
Laatst gewijzigd door Onafhankelijk043 op 14 dec 2009 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

pietje55
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 19:21

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door pietje55 »

Het is naar mijn mening goed dat er aandacht wordt geschonken aan de mogelijkheid om te shoppen met je vrijkomende lijfrente/ pensioen of gouden handdruk. Dit kan aanzienlijk financieel voordeel opleveren. De voorstelling dat er maar twee on line vergelijkingssites zijn is echter ONJUIST. Kijk bijvoorbeeld ook op http://www.pensioenkoers.nl voor een onafhankelijke online vergelijking van de beste aanbieders. Hier kan je eenvoudig en transparant vergelijken. Geen ingewikkeld gedoe met onbekende aanbieders of een afwijkende kostenstructuur (een factuur achteraf). Vergelijken en desgewenst meteen afsluiten en weten waar je aan toe bent! Eenvoudiger kan bijna niet. Desgewenst ook aangevuld met deskundig advies en persoonlijk contact.

Mauriet
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 21:28

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Mauriet »

Ik zat ook de hele tijd te wachten op het woord banksparen.
Daar hadden beide mannen natuurlijk geen belang bij.
Voor 2012 wordt een marktaandeel van 45% voorspeld.
Ik ben ook volgend jaar aan de beurt (haha!) en probeer mij door het woud van non-informatie heen te worstelen (veel struikrovers). Ik had van Radar toch verwacht dat ze zeker op de mogelijkheid van banksparen zouden wijzen.

wilengel
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 21:19

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door wilengel »

Het is zeker belangrijk om bij het expireren van een lijfrente meerdere offertes aan te vragen. Er zijn echter meer mogelijkheden dan Independer en NHP.
Je kunt via internet ook direct aan verzekeraars een offerte vragen. Vorig jaar bleek Loyalis, via een rechtstreekse offerteaanvraag, voor mijn overbruggingslijfrente (tot mijn 65ste) de beste aanbieding te hebben. Bij een looptijd van 3 jaar keerden de meeste verzekeraars in het totaal minder uit dan ik zou inleggen.
Het is ook van belang om in de gaten te houden of de lijfrente onder het oude regime (voor de brede herwaardering) valt. Een adviseur/tussenpersoon zal graag een nieuwe verzekering afsluiten en misschien vertellen dat van de koopsom een lijfrente gekocht moet worden. Dat is niet juist. Het bedrag kan ook bij expiratie in zijn totaal uitgekeerd worden. Over de uitkering moet dan uiteraard wel meteen belasting worden betaald.

johndaan
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 23:02

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door johndaan »

Banksparen kan zeker een optie zijn. Maar voor een advies moet je betalen. En in de lijfrenteverzekering krijgt de adviseur zijn beloning via de provisie en wordt er geen rekening gepresenteerd. Voor het advies voor banksparen zal hij wellicht nog een aparte rekening opmaken. En weegt dit op tegen de betaling vanuit de provisie? Dan is de lijfrenteverzekering misschien nog helemaal zo gek nog niet. De uitkeringen uit de bankspaarlijfrente leveren dan misschien wel meer op, maar misschien is de nota die direct afgerekend moet worden wel meer dan het voordeel.

johndaan
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 23:02

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door johndaan »

En dan vergeet ik nog te melden dat bepaalde wat oudere fiscale regimes waarin de oorspronkelijke opbouw lijfrenteverzekering is afgesloten niet ondergebracht kunnen worden in banksparen.

JornK
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 21:08

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door JornK »

@johndaan
Een adviseur heb je toch niet nodig. Aegon bank, SNS Bank, OHRA, Friesland Bank en ga zo nog maar even door zijn allemaal banken waar je zelf zonder adviseur kan sluiten. Je moet alleen zelf je jaarruimte berekenen. Nou dat is echt niet het moeilijkste. Ik heb het gedaan en spaar nu netjes bij Aegon zonder te hebben betaalt voor een tussenpersoon.

nopie
Berichten: 0
Lid geworden op: 15 dec 2009 00:45

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door nopie »

Als Independer 300 euro zou verdienen op zo'n lijrentepolis dan bestonden ze allang niet meer. Dan bestond er namelijk geen enkele tussenpersoon meer. Independer verdient al jaren smerig veel. Jammer dat Radaer zich zo slecht laat informeren over de werkelijke provisies.

johndaan
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 23:02

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door johndaan »

@JornK
Niet iedereen is het gegeven om voor zichzelf een totaaladvies te geven. Simpelweg alleen sparen zonder stil te staan bij alle mogelijke financiele zaken is niet moeilijk. Maar een advies op maat moet toch meestal gegeven worden door een deskundige. Zowel in de opbouwfase als bij de uitkeringsfase kan een goed advies nodig zijn. En voor een advies moet betaald worden. Net als je naar de notaris gaat of als je niet zelf je tuintje aan gaat leggen, maar als je een goede tuinarchitect inhuurt voor een fantastische tuin die bij jou wensen past. Zoals ik al aangaf kan banksparen een goed alternatief zijn, maar als iemand toch echt advies nodig heeft, dan moet men realiseren dat daar kosten aan verbonden zijn. Als iedereen het allemaal zelf zou kunnen, dan zouden er helemaal geen adviseurs meer nodig zijn. En dat is volgens mij toch echt niet de realiteit. Voor goed advies over de sociale wetgeving, de juridische samenhang en de diverse telkens wijzigende fiscaliteiten zijn experts nodig. Mensen die zich telkens bijscholen. En dat kost geld.

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door debeurd »

@ Jorn K
Zal jij straks even schrikken als je het kostenoverzicht onder je neus krijgt!
Er zit namelijk geen verschil in kosten of je het via een intermediair of rechtstreeks doet. De provisie verdwijnt nu alleen in de zak van Aegon.
Je betaalt dus hetzelfde zonder een concreet advies te krijgen.

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door debeurd »

Verder natuurlijk weer een redelijk szlechte uitzending.

De focus ligt teveel op wat je maximaale krijgt en niet op wat de klant nu echt wil. Er zijn nogal wat variabelen waar een adviseur je op zou wijzen. Wil je een levenlange uitkering, denk je snel te zullen sterven of maak je er een eind aan na 5 jaar. Wil je nog een mooie reis maken etc.

De Independers en al die direct writers maken van financiele zaken eenheidsworsten zonder zich te verdiepen in de echte wensen van de klant. Inventariseer eerst eens en kom dan met een advies. Wijs de klanten op alle mogelijkheden etc.

JornK
Berichten: 0
Lid geworden op: 14 dec 2009 21:08

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door JornK »

@DeBeurd
Ik ben uitstekend geholpen door Aegon's hulp op afstand. Daarbij zijn alle wensen en fiscale consequenties aan bod gekomen. Onafhankelijk was het niet want ze boden alleen Aegon, maar uit mijn eigen onderzoek bleken zij op dat moment wel het scherpst te zijn. Dus die € 100 (zo hoog is die provisie) hebben ze wat mij betreft meer dan verdiend.

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door debeurd »

JornK schreef:@DeBeurd
Ik ben uitstekend geholpen door Aegon's hulp op afstand. Daarbij zijn alle wensen en fiscale consequenties aan bod gekomen. Onafhankelijk was het niet want ze boden alleen Aegon, maar uit mijn eigen onderzoek bleken zij op dat moment wel het scherpst te zijn. Dus die € 100 (zo hoog is die provisie) hebben ze wat mij betreft meer dan verdiend.

Je schrijft zelf dat je uitgegeaan bent van je jaarruimte. Maar de jaarruimte zegt feitelijk erg weinig over een eventueel tekort. Wat je moet doen is je daadwerkelijke pensioentekort berekenen. Dat is een andere rekenmethodiek dan de jaarruimte.

Om het pensioentekort te kunnen berekenen moet je wat weten over je huidige pensioenopbouw en de opbouw in het verleden. Je moet wat weten over je reeds opgebouwde pensioen, a factor, franchise etc. Dan kan je berekenen wat je aan het einde kunt verwachten en wat het verschil is met wat je wilt opbouwen. Dan zoek je naar een product dat bij je past en dan kan je vaststellen wat voor inleg daarbij past om dat doel te bereiken.

Dit is de standaard wijze waarop je dit soort zaken zou moeten aanpakken. Lukraak een beetje sparen omdat je een jaarruimte hebt is een beetje kolder. Allemaal zaken waar een goede adviseur je op zal wijzen. En sja ga je naar aegon dan weet je dat je iig weg gaat met een product van aegon. Of jij prima geholpen bent kan je zelf wsl helemaal niet beoordelen omdat je nietb wegzijs bent in de materie.

Tros radar en indpender willen doen laten geloven dat alles allemaal maar zo simpel is maar dat is het dus helemaal niet.

Pw888
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2005 18:09

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door Pw888 »

Trosradar gelooft de heren van Independer en NHP wel erg gemakkelijk als zij zeggen dat zij de enige vergelijkingssites zijn op gebied van lijfrentes, koopsommen en niet te vergeten het zgn. banksparen. En hoe onafhankelijk ben je als je lang niet alle aanbieders op je site vermeldt?
Er zijn hierboven al enkele andere sites genoemd. Ook wil ik noemen http://www.spaarrente.nl en http://www.mistermoney.nl. Deze geven geen niet altijd een echte vergelijking, dus je moet hier iets meer zelf doen, maar je vindt hier wel flink hogere rendementen dan op de sites van deze twee heren. Kijk ook eens naar banksparen.
Een gouden tip voor de redactie van Radar: weleens van Google gehoord?

rubberen_robbie
Berichten: 0
Lid geworden op: 16 dec 2009 11:09

Re: Lijfrente

Ongelezen bericht door rubberen_robbie »

De objectiviteit is ver te zoeken bij Radar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waar zijn de bankspaarproducten in dit verhaal!!???

Independer en NHP hebben een betere relatie met de aanbieder dan met de consument (die zien ze nooit!!). En zij gaan vertellen wat goed is voor de consument.

Waarom komt er geen FFP (financieel planner) tekst en uitleg geven die zijn geld ontvangt van zijn klant en géén banden heeft met wat voor een aanbieder dan ook!

Volgende docu graag als onderwerp; De bemiddeling van overheidsinstanties zonder vergunning!!

Gesloten